Je to už pár let, kdy BMW představilo revoluční model i8. Před pár měsíci ale ukázalo jeho modernizovanou verzi a další karosářskou variantu. Tento futuristicky vyhlížející plug-in hybrid se na trh dostal také jako roadster. A my jsme ho teď vyzkoušeli v redakčním testu.

Líbí se mi víc než coupé

BMW i8 ve verzi coupé a v testované verzi roadster se až po střechu prakticky neliší. Ale právě to, co je od spodní hrany bočních oken výš, dělá – podle mého subjektivního názoru – roadster hezčím. Zejména pak v případě, kdy se střešní panel schová za sedačky. Když schováte střešní díl do auta, ukáží se dva oblouky za předními sedadly a silueta auta dostane docela jiný výraz.

Oproti coupé má totiž i jinak tvořenou zadní část, která je o poznání rovnější, s malým nápisem roadster v kovovém rámečku. Kryt v zadní části auta schovává motor, ale i miniaturní zavazadlový prostor. Ten se zmenšil přibližně na polovinu (ze 154 na 88 litrů).

Test plug-in hybridního BMW i8 roadster

Potěší fakt, že ačkoliv přišlo BMW i8 roadster o část střechy, ponechalo si vzhůru otevírané dveře. Může za to fakt, že rám karoserie je tvořen z karbonu. Tuhost auta je poznat i při jízdě, protože se karoserie ani se schovanou střechou pocitově nijak nekroutí.

Kam s ním?

Interiér je na rozdíl od exteriéru o poznání konzervativnější, je tady hodně klasických tlačítek, ale pro BMW typické uspořádání tu poznáte. Vše je přehledné a intuitivní a nic by vás nemělo překvapit. Úplně jiný je jen středový displej za volantem.

Problémem ale je, že tu nejsou prakticky žádné odkládací přihrádky. Telefon si tu neodložíte nikam, ty menší snad do loketní opěrky. Ten můj s rozměry 15,8 cm na výšku a 7,4 cm na šířku se tam nevešel. Díky tomu, že se dveře otevírají vzhůru, v nich žádné odkládací přihrádky nejsou a nenajdete je ani v palubní desce.

Test plug-in hybridního BMW i8 roadster

Pro zavazadla nelze využít ani kufr, protože se tam vejde maximálně tak kabel na dobíjení auta, foťák a možná pár plechovek energetického drinku na cestu k moři. Pro objemnější náklad lze ale využít prostor za předními sedadly. Tam se toho vejde víc, ale věci zde není jak upevnit a při zatáčení a nebo brzdění se tu budou pohybovat. Je to ale problém nás, běžných lidí, na kreditku je tu místa dost…

Tohle auto není pro každého a poznáte to hned při nastupování. Po otevření dveří vzhůru je potřeba už do auta nastupovat tak, abyste si nedali do hlavy. Sedí se navíc hodně nízko a než se do sedadla dostanete, musíte překonat téměř 30 centimetrů široký a navíc docela vysoký práh. Chce to cvik a spíše subtilnější postavu. Dámy by si také při nastupování, ale i vystupování měly dát pozor na to, co mají na sobě. Sukně nebo krátké šaty by mohly ukázat víc, než by dáma měla odhalit…

Je to plug-in hybrid

O pohon roadsteru se stále stará plug-in hybrid, ovšem oproti verzi před modernizací se celkový výkon zvýšil. Řidič může svou pravou nohou ovládat celkem 275 kW/374 koní, tedy o 9 kW/12 koní více. A to na jízdě prakticky nepoznáte, co ale poznáte, bude lepší symbióza elektrického a spalovacího motoru.

Test plug-in hybridního BMW i8 roadster

Pohon zajišťuje kombinace benzinového, turbem přeplňovaného tříválce s objemem jednoho a půl litru se 170 kW/231 koňmi a točivým momentem 320 Nm a elektromotorů. Ty jsou tu hned dva. Jeden z nich je umístěn vpředu a pohání přední kola, ten druhý je mezi mezi spalovacím motorem a převodovkou. Součet jejich výkonu je 105 kW/143 koní a točivý moment 250 Nm.

Elektromotory mají několik výhod. Kromě toho, že BMW i8 může jet několik desítek kilometrů s nulovými emisemi čistě na elektrický pohon, je to také ticho a cena za ujetý kilometr. Cena za elektřinu je totiž samozřejmě nižší než za benzin. Když vám elektřina dojde, naskočí spalovací motor, který následně baterii při jízdě bude i dobíjet. Bude to ale spíše v řádu procent. Elektrická energie se do baterií dostává i rekuperací při brzdění. Do plna se nicméně baterie jízdou prakticky dobít nedají.

BMW udává dojezd na elektřinu 53 kilometrů. V praxi ale mluví o 30 kilometrech. A právě to je hodnota, které by se dalo věřit. BMW totiž pro modernizované verze zvětšilo baterie z původních 7,1 kWh (20 Ah) na 11,6 kWh (34 Ah). Dojezd se ale oproti původnímu coupé příliš neliší, roadster má totiž nevýhodu ve vyšší hmotnosti, rozdíl činí přibližně jeden metrák.

Test plug-in hybridního BMW i8 roadster

Na cestě

Stiskněte startovací tlačítko před řadící pákou, počkejte na melodii a máte “nastartováno”. Auto se vždy aktivuje na elektřinu. Pak už jen stačí na voliči zařadit “D” nebo “R” a auto se dá tiše a neslyšně do pohybu. Bude pak záležet na stavu dobití akumulátorů a jak daleko a do jaké intenzity sešlápnutí plynového pedálu pojede i8 jen na elektřinu. Pokud tu míru překročíte, automaticky naskočí spalovací motor. Ačkoliv jde o tříválec, má naprosto hladký chod a podmanivý zvuk. Někteří lidé v něm tříválec asi ani nepoznají.

Jakékoliv sešlápnutí plynového pedálu potěší okamžitou reakcí, protože rozdíl mezi tím, než se nafouká turbo a motor zabere, právě vykryje elektromotor, jehož točivý moment je k dispozici prakticky neustále. Při zrychlování vás to do sedaček nezarazí nijak nepříjemně, i8 není přemotorovaný sporťák. Výkonu má tak akorát, abyste si s ní užili dostatečně dynamické jízdy, zátah je značný, ale zároveň abyste nedopadli jako policajti v Brně, tedy pardon, sedláci u Chlumce…

I když i8 nemá nijak široké pneumatiky – testovaný roadster měl příplatkové širší pneu 215 mm vpředu a 245 mm vzadu – perfektně drží v zatáčkách. Na svědomí to má hlavně nízké a velmi dobře umístěné těžiště, protože baterie jsou uprostřed auta a co nejníže u země. Při jízdě (nejen) v zatáčkách z něj cítíte lehkost, obratnost a mrštnost doplněnou o naprostou jistotu vedení stopy. Přitom neváží nijak málo, roadster má v technickém průkazu u pohotovostní hmotnosti zapsáno 1595 kg.

Test plug-in hybridního BMW i8 roadster

A za kolik se dá s i8 roadster jezdit? Bude záležet na tom, jak moc budete využívat elektrický pohon, případně na jak moc ekologické vlně budete naladěni. Po městě se s plně nabitými bateriemi dá jezdit i kolem 6 l/100 km. Pokud se vydáte na nějakou delší cestu a budete si užívat skvělé ovladatelnosti, bude to přes 12 l/100 km. Při běžné jízdě byste se však měli držet kolem 10 l/100 km.

Střechu nahoře nebo dole?

Jízda v autě “s nebem nad hlavou” dostává zcela nový rozměr. Svítí na vás sluníčko, dostává se vám k uším zvuk od motoru i výfuku a intenzivnější jsou i další ruchy okolí – třeba vůně. Má to své výhody, ale i nevýhody. Někdy se k vám dostanou nejen vůně okolních luk, ale i pachy nekvalitně spalujících motorů starých aut. Stejně tak hluk je v autě se staženou střechou zejména ve městě v dopravních zácpách mnohem intenzivnější. Na druhou stranu není nic příjemnějšího, než někde za městem projíždět klidnými scenériemi za doprovodu šustícího větru.

A větru si užijete, protože při mimoměstských rychlostech do auta docela fouká. Nepomůže ani zatažení bočních oken, ani vytažení zadního okna mezi oběma oblouky. Na dálnici je to ještě horší. Není to ale nic, kvůli čemu byste měli střechu zase zatáhnout, na druhou stranu je to více než například do kabrioletu BMW řady 2.

Test plug-in hybridního BMW i8 roadster

Manipulace se střechou je zcela jednoduchá. Její ovládání je ukryto pod řidičovou loketní opěrkou. Stačí jen podržet tlačítko a vše udělají servomotory za vás. Složení a natažení plátěné střechy je vážně rychlé, zabere pouhých 15 sekund. Operovat s ní lze navíc až do rychlosti 50 km/h. Škoda, že boční skla se pak nedají zasunout zcela do dveří, vždy zůstanou několik centimetrů povytažená.

Laserová světla, ale…

BMW i8 Coupé i i8 roadster jsou v sériové výbavě vybavena kompletně LED světlomety. Žárovku byste tu nenašli ani jedinou. Do předních světlometů si navíc můžete připlatit za laserové paprsky. Těmito světlomety byla vybavena i naše testovací i8. U takových světel potěší jejich výkon i délka dosvitu. Na druhé straně ale nepotěší, že světla nejsou “chytrá”. Co to znamená? Neumějí se totiž natáčet, ale neumějí ani odcloňovat okolní automobilky. Jakmile někoho dojedete nebo někdo pojede proti vám, dálková světla se prostě vypnou a pojedete jen na potkávací. Když jiné auto zmizí z dohledu kamery, dálková světla se opět aktivují. Ta laserová nelze nijak ovládat, pouští je sama řídící jednotka na automatický režim světel a nad 60 km/h.

Překvapilo nás také, že automatická dálková světla se proti dalším autům na silnici vypínala docela pozdě. Jindy se vypnula i když nikde nic nejelo – často při osvícení velkých dopravních značek (rozcestníků), ale i když nikde nic nesvítilo. Je to jednoznačně největší (a vlastně jediné) zklamání z celého auta, zejména s přihlédnutím k faktu, že například v BMW řady 7 umí světla opravdu mistrovské kousky…

Test plug-in hybridního BMW i8 roadster

Závěr a cena

BMW i8 roadster vypadá skvěle, naživo lépe než ve verzi coupé. Je to ale úplně stejný magnet na lidské pohledy. Kdekoliv se s tímhle autem objevíte, tam budete středem pozornosti.

Jde o plug-in hybridní auto, takže je nejen (lokálně) šetrnější k životnímu prostředí, ale díky elektromotorům dokáže reagovat na sešlápnutí plynového pedálu hned. Nevýhodou je jeho nepraktičnost, protože má minimum odkládacích přihrádek, na druhé straně navzdory svému sportovnímu vzhledu překvapí velmi solidním pohodlím.

Když nakouknete do ceníku, zjistíte, že BMW i8 roadster je o více než 400 tisíc korun dražší než verze s pevnou střechou. Je to ale v cenových relacích, kde takový rozdíl nehraje až zase tak velkou roli – jde o cca 10 % z celkové (základní) ceny auta. Zatímco za i8 coupé byste podle aktuálního ceníku zaplatili minimálně 3 819 400 Kč, za verzi bez střechy dáte 4 230 200 Kč. Ceny jsou včetně DPH.

+
Výkonný motor k neutahání Noční odjezdy vám zkazí sousedské vztahy
Skvělý podvozek a brzdy Nepříliš velký dojezd na plnou nádrž
Nenápadnost Vyšší cena
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: i8 roadster
Pohonné ústrojí: elektromotor + benzínový motor
Pohon: 4×4
Celkový výkon: 275 kW/375 koní
Celkový točivý moment: 570 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 4.6 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Benzinový motor:
Typ: řadový tříválec
Objem válců: 1499 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: zadní kola
Výkon: 170 kW/231 koní při 5800 – 6000 ot./min
Točivý moment: 320 Nm při 3700 ot./min
Spotřeba paliva (l/100 km): 2.1 (kombinovaný režim)
Emise CO2: 46 g/km
Objem nádrže: 42 litrů
Elektromotor:
Pohon: přední kola
Výkon: 105 kW/143 koní
Točivý moment: 250 Nm
Dojezd na elektrický pohon: 53 km (max. rychlost 120 km/h)
Délka: 4689 mm
Šířka: 1942 mm
Výška: 1291 mm
Rozvor: 2800 mm
Pohotovostní hmotnost: 1595 kg
Objem zavazadlového prostoru: 88 litrů
Ceník: ke stažení zde