test-2018-mercedes-benz-a180d-at

Test Mercedes-Benz A 180 d 7G-DCT (2018)

Autor: Pavel Srp - 16. 1. 2019


Prémiové automobilky představují převratné novinky často jako první. Mercedes-Benz samozřejmě není výjimkou, ale většina takových novinek se nejdříve objevovala v nejluxusnější třídě S. Nový multimediální systém MBUX ale naopak představil v malém „áčku“. A my jsme ho vyzkoušeli.

Nová generace je pro mladé

A důvod je pro to jednoduchý. Mercedes-Benz chce omladit zákazníky a ti si samozřejmě mnohem častěji pořizují menší a hlavně levnější modely. Po nové třídě A se samozřejmě nový systém dostane i do dalších modelů, mimochodem i do užitkového Sprintera. Bere si to, co už mají mercedesy nyní, ale přidává k tomu spoustu novinek.

To, co vás upoutá na první pohled, je grafika displejů. Jak jsme u mercedesu zvyklí, jsou tu dva velké v přístrojové desce. Mají parádní zobrazení, jsou ostré a jejich rozlišení je jedním slovem perfektní. Ovládat je můžete tradičně dotekovými ploškami na volantu, s čímž přišla aktuální generace třídy E, a je to velmi intuitivní a uživatelsky příjemné řešení.

test-2018-mercedes-benz-a180d-at- (37)

Třída A přichází i s další novinkou, kterou je touchpad střídající na středovém panelu původní otočný ovladač. Přiznám se však, že jsem mu za celý ten testovací týden nepřišel tak úplně na chuť. Raději jsem využíval plošky na volantu anebo další možnost, kterou je přímo samotné dotekové ovládání středového displeje.

MBUX: Tady někdo vážně přemýšlel!

Mercedes-Benz User Experience, tedy MBUX je jedním z nejlepších systémů dneška. Kromě toho, že umí česky a má skvělou grafiku, tak umí i pokročilé hlasové ovládání. Kromě zapnutí vyhřívání sedadel, zadání cíle do navigace či vytočení telefonu (což uměly mercedesy i teď), umí reagovat i bez toho, aniž byste mačkali jakékoliv tlačítko. Prostě stačí jen tak zvolat: „Můj mercedesi,“ a auto se vám ozve zpět. Občas se ale ozve i když nechcete a prostě si jen povídáte se spolujezdcem a řeknete „mercedes“…

Jak to funguje jsme ve (opravdu velké) zkratce natočili na přiložené video. Těch věcí, které auto umí ovládat hlasem, je opravdu hodně a pokud bychom je ve videu předváděli všechny, seděli bychom tam možná ještě teď. Je ale velmi příjemné prostě řídit a jen mluvit, když vás studí zadek nebo je vám zima. A funguje to i když máte hlad, protože svůj mercedes můžete zaúkolovat třeba i tím, aby vám našel nějakou blízkou restauraci.

Jenže hlasové ovládání rozhodně není jedinou věcí, která nás při testování tolik bavila. Těmi dalšími je navigace, respektive její fungování. Zadat cíl jde mnoha způsoby, klidně i přes zmiňované hlasové ovládání Linguatronic. O to teď tolik nejde, ale jde o to, jak vás auto naviguje. Kromě standardních hlasových pokynů i zobrazené grafické trase na displeji (levém, pravém, ale klidně obou) vás umí navigovat v reálném čase. Co to znamená? Když se budete blížit ke kruhovém objezdu či ke křižovatce, kde bude potřeba odbočit, přepne se středový displej automaticky z grafické mapy na obraz z kamery u vnitřního zpětného zrcátka a na tom vám šipkou přesně promítne, do jaké ulice máte odbočit. Šipka se bude měnit s tím, jak se k odbočce budete blížit. Tady by se vám tak už nemělo stát, že byste přejeli odbočku nebo byste odbočili špatně. Na obrazu z kamery se ukazují i na domech ukazují jejich popisná čísla.

A tato kamera u zpětného zrcátka potěší ještě další věcí. Při dojíždění na semafory se totiž středový displej přepne do jejího zobrazení i když nemáte aktivovanou navigaci a zobrazí obraz před autem. Díky širokému záběru tak uvidíte i na semafory, na které byste normálně neviděli a museli byste se složitě naklánět a vyklánět. Blbost? Na první pohled ano, ale rychle si zvyknete…

Moderní je ale i jiný hardware auta, což jsem zjistil ve chvíli, kdy jsem potřeboval dobít svůj telefon. Testované auto nebylo vybaveno bezdrátovým dobíjením, ale samozřejmě si ho do svého auta objednat můžete. Byl jsem odkázán na kabel, ale… všechny zásuvky jsou USB-C, tedy s novým, menším konektorem. Pokud nemáte ten správný kabel, postačí však koupě redukce.

test-2018-mercedes-benz-a180d-at- (27)

Motor „nic nežere“

Testované auto mělo pod kapotou vznětový motor s označením 180 d (je to jediný naftový motor v nabídce). To prozrazuje 1,5litrový čtyřválec s původem u renaultu, ale s vlastním softwarem německé značky. Jednotka nabídne výkon 85 kW/115 koní a 260 Nm točivého momentu. Nejde o žádného zběsilého rychlíka, ale k běžnému cestování zcela dostačuje. Vždyť zrychlení z 0 na 100 km/h 10.5 sekundy a maximální rychlost je 202 km/h.

K tomu je tu skvěle fungující sedmistupňová dvouspojková převodovka 7G-DCT, která řadí hladce a ani logice změny převodů nelze nic vytknout. V případě, že na plynový pedál zatlačíte výrazněji, hbitě podřazuje. Její ovladač je tradičně umístěn na pravé páčce pod volantem, obě tyto páčky pod volantem navíc dostaly nový design.

Motor je příjemně odhlučněn a je prost jakýchkoliv vibrací. Ani jeho apetit není nijak velký, ba právě naopak. Při normální jízdě se hodnoty na palubním počítači budou pohybovat do 5 l/100 km. To i s 43litrovou palivovou nádrží znamená docela slušný akční rádius.

test-2018-mercedes-benz-a180d-at- (8)

Závěr a cena

Mercedes-Benz třídy A je auto nabité moderními technologiemi, díky nimž můžete ovládat své auto a přesto nemusíte sundat ruce z volantu. Po nějaké době si určitě naučíte nějaké své oblíbené „povely“ a auto budete ovládat jen svým hlasem. Nakonec proč ne, takové asistenty už nějakou dobu používáme v kancelářích, ale i v domovech, a že se dostanou do aut se dalo očekávat. Ostatně mercedes není jediný…

O povedené auto jde ovšem i z pohledu jízdy. I když jsme jezdili na 18″ discích, jízda by se dala nazvat jako pohodlná a celkově šlo o velmi příjemné auto.

Co ale napoví pohled do ceníku? No, je to Mercedes-Benz, navíc opravdu chytrý. Základní cena startuje na 629 200 Kč za benzinovou verzi A 180. Naftová verze A 180 d stojí o necelých 100 tisíc více (721 160 Kč) a za testovaný kousek s příplatkovou výbavou byste zaplatili dokonce 940 819 Kč.

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
MBUX + navigace,Jen USB-C konektory
Spotřeba paliva,Ovládání touchpadem
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mercedes-Benz
Typ:,A 180 d
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1461 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,přední
Výkon:,85 kW/115 koní při 4000 ot./min
Točivý moment:,260 Nm při 1750 – 2500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.5 s
Maximální rychlost:,202 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková (7G-DCT)
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.9 / 4.0 / 4.3
Emise CO2:,114 g/km
Objem nádrže:,43 litrů
Délka:,4419 mm
Šířka:,1795 mm
Výška:,1440 mm
Rozvor:,2729 mm
Pohotovostní hmotnost:,1445 kg
Objem zavazadlového prostoru:,370 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru