Příběh mladoboleslavské značky lemuje řada milníků, legendárních automobilů, osobností i jejich příběhů, které ji za 125 let existence etablovaly daleko za hranicemi rodných Čech. Připomeňte si vozy, které formovaly úspěšný příběh značky ŠKODA.
Pojďme se podívat právě na ikonické modely značky tak, jak se vybrali sami v Mladé Boleslavi. Jde o modely, které dělaly dobré jméno podniku za všech společenských turbulencí 20. století a dělají ho i dnes, v době nastupující elektromobility.
1905: LAURIN & KLEMENT VOITURETTE A
Na úspěchy jízdních kol SLAVIA a motocyklů LAURIN & KLEMENT, gradující v roce 1905 titulem neoficiálního mistra světa z Dourdanu u Paříže, navázala premiéra prvního automobilu z Mladé Boleslavi. L&K VOITURETTE A s litrovým vidlicovým dvouválcem o tehdy dostačujícím výkonu sedmi koní vynikala snadnou ovladatelností, slušnou dynamikou a atraktivním poměrem cena/výkon. Na novinku dosahující rychlosti až 40 km/h v dalších letech navázaly modely opět označené písmeny. Původní VOITURETTE A zazářila i na filmovém plátně: falešný baron RuPert von Kratzmar (Miloš Kopecký) laurinkou uniká newyorskému detektivu Nicku Carterovi (Michal Dočolomanský) ve filmu Adéla ještě nevečeřela.
1911: LAURIN & KLEMENT S
Velmi zdařilá modelová řada S se udržela v nabídce mladoboleslavské automobilky úctyhodných 14 let a stala se tehdy jejím bestsellerem: vznikla ve více než 2 000 kusech. I díky „esku“ se značka LAURIN & KLEMENT záhy vypracovala na největší automobilku více než padesátimilionového Rakouska-Uherska. Například verze L&K Sg dávala v roce 1913 na výběr z deseti základních provedení karoserie, včetně kupé Doktor či Lady nebo užitkového provedení Progress.
1925: LAURIN & KLEMENT/ŠKODA 110
V roce 1925 spojila mladoboleslavská automobilka LAURIN & KLEMENT síly s jedním z největších strojírenských podniků a zbrojovek středoevropského regionu, plzeňským gigantem Škoda. Přechodový model L&K/ŠKODA 110 byl k mání v celé řadě modifikací, s otevřenými karoseriemi, ale i s pevnou střechou. Princip dvou vozů v jednom naplňovala originální stavebnice s odnímatelnou zadní částí: plnohodnotný osobní vůz se díky nástavci změnil v praktický dvoumístný valníček. Živnostník tak mohl v neděli „udělat něco pro rodinu“ a vydat se s ženou a ratolestmi na výlet, zatímco v týdnu stejným vozem rozvážel své zboží.
1934: ŠKODA SUPERB
Když se koncem roku 1934 hledalo jméno pro novou vlajkovou loď značky ŠKODA, padla volba na SUPERB. Výroba šestiválcových automobilů Š 640 SUPERB se naplno rozjela v roce 1935. K exkluzivním prvkům výbavy patřil vestavěný radiopřijímač s šesti lampami či palisandrová skříňka zabudovaná ve stěně, která oddělovala prostor pro řidiče od komfortní zóny vyhrazené pasažérům z řad politiků, diplomatů i podnikatelů. Mezi zákazníky nechyběla zlínská obuvnická firma Baťa, jejíž sortiment zahrnoval také stejnojmenné pneumatiky, používané i na vozech ŠKODA.
1936: ŠKODA POPULAR Monte Carlo
V lednu 1936 se ŠKODA POPULAR na náročné trati proslulé Rallye Monte Carlo umístila na skvělém druhém místě kategorie vozů do 1 500 cm3. Vedení automobilky kulo železo, dokud bylo žhavé: zákazníkům zanedlouho nabídlo sportovní automobil v provedení roadster či kupé, připomínající tento skvělý sportovní výsledek. Kromě progresivních technických řešení jako byl tuhý a přitom lehký páteřový rám podvozku, nezávislé zavěšení všech kol nebo hnací řetězec v konfiguraci transaxle zabodovala ŠKODA POPULAR Monte Carlo také svou elegantní aerodynamickou karoserií.
1959: ŠKODA OCTAVIA
ŠKODA OCTAVIA dostala skutečně libozvučné označení. Původně šlo o latinské ženské jméno, znamenající „osmá“. A proč osmá? Jde o pořadí modelu ve vývojové linii vozů ŠKODA s progresivním páteřovým rámem podvozku, ale současně také o osmý model v poválečné existenci automobilky. Každopádně vznikl bestseller, jehož kvality prokázaly i úctyhodné úspěchy v náročných závodech a soutěžích, včetně hattricku ve třídě na Rallye Monte Carlo. Zvláště skandinávští jezdci předváděli za volantem modelu OCTAVIA na sněhu a ledu pravé divy. Základní verzi se stupňovitou zádí brzy doplnila ještě praktičtější ŠKODA OCTAVIA COMBI, vyráběná až do roku 1971.
1959: ŠKODA FELICIA
Vrstevnicí a zároveň sestrou modelu OCTAVIA se stala otevřená ŠKODA FELICIA, na přání (a za příplatek) dodávaná kromě textilní střechy i se snímatelným laminátovým hardtopem. Milovníci svižné jízdy toužili zvláště po výkonnější verzi „Super“ se dvěma karburátory. Vzdušná ikona přelomu 50. a 60. let vznikla v celkem 14 863 exemplářích. Dodnes patří FELICIA ze šedesátých let k nejoblíbenějším veteránům značky ŠKODA, o čemž svědčí i to, že FELICIA club spojující fanoušky tohoto modelu funguje od roku 1960 dodnes.
1964: ŠKODA 1000 MB
V roce 1964 debutovala zcela nová generace automobilů ŠKODA se čtyřválcem umístěným u zadních poháněných kol. „Embéčka“, jednoho z nejlepších evropských vozů litrové třídy své doby, vzniklo na 443 tisíc kusů. Kromě technických fines, jako byl blok motoru vyráběný původní českou metodou tlakového lití hliníku, patřila k pýchám Mladoboleslavských také nová, moderně vybavená část továrny, umožňující výrazné zvýšení objemu produkce vozů ŠKODA. Vedle základního sedanu ŠKODA 1000 MB a silnější jedenáctistovky existovaly i dvoudveřové modifikace MBX. V rámci evropské produkce první poloviny 60. let velmi významně zastoupená koncepce pohonu byla pod okřídleným šípem rozvíjena až do počátku 90. let.
1970: ŠKODA 110 R + ŠKODA 130 RS rallye
Elegantní kupé ŠKODA 110 R s konfigurací sedadel 2 + 2 vznikalo v závodě ve východočeských Kvasinách. Většina z 57 tisíc vyrobených „erek“ zamířila k zahraničním zájemcům. Do oka padne nejen ladně splývající linie střechy, ale také vkusné provedení sloupků B karoserie a dveře bez okenních rámů – o anatomických sedadlech či bohatě vybavené přístrojové desce nemluvě. Popularita kupé s věkem nijak neutrpěla, mezi sběrateli patří k velmi žádaným zástupcům „sedmdesátek“. Na bázi ŠKODA 110 R navíc v roce 1975 vznikla legenda motoristického sportu, ŠKODA 130 RS. „Ereso“ si svými výkony v rallye i na okruzích vysloužilo přezdívku „porsche Východu“, s třináctistovkou o 140–183 koních uhánělo až 220 km/h!
1987: ŠKODA FAVORIT
Model FAVORIT znamenal zásadní změnu koncepce pohonu vozů ŠKODA – od „vše vzadu“ ke „vše vpředu“. Motor vpředu a pohon předních kol odpovídal modernímu trendu doby, za sklopnou druhou řadou sedadel se uvolnil prostor pro zavazadla a současně se otevřela možnost výroby verzí kombi či pick-up. Vyvážené užitné vlastnosti přispěly ke zrodu další legendy značky ŠKODA. Atraktivní design karoserie navrhlo proslulé italské studio Bertone, k základnímu pětidveřovému hatchbacku brzy přibylo kombi FORMAN, užitkový vůz PICK-UP a další provedení, včetně sanitek: tato pomyslná rodina měla přes milion členů.
1996: ŠKODA OCTAVIA I
V roce 1996 vznikl první model ŠKODA kompletně vyvinutý v rámci koncernu Volkswagen, zároveň šlo o první vůz nižší střední třídy v novodobé historii značky a navíc důstojného nositele proslulého označení OCTAVIA. Zákazníky oslovil nejen obrovský prostor pro zavazadla, ale také vynikající poměr cena/výkon. Karoserie, poprvé v mladoboleslavské historii konstruovaná s využitím počítačové technologie CAD (Computer-Aided Design), poskytovala vysokou úroveň bezpečnosti. Nadčasově elegantní design navrhl interní tým pod vedením Dirka van Braeckela. OCTAVIA I sjížděla v průběžně modernizované podobě z linek až do roku 2010, ke konci kariéry souběžně se svým nástupcem druhé novodobé generace.
2016: ŠKODA KODIAQ
V roce 2016, tedy 40 let od debutu novozélandského víceúčelového vozu TREKKA s technikou sedanu OCTAVIA Super, vyjel do světa první zástupce nové rodiny vozů SUV značky ŠKODA: prostorný KODIAQ, pojmenovaný po mohutném aljašském medvědu hnědém. Objem zavazadlového prostoru ho pasoval na nejprostornější SUV ve své třídě. K silným stránkám patřila také špičková úroveň elektronické výbavy, včetně asistenčních systémů. Standardem se stalo nouzové volání eCall, aplikace ŠKODA Connect App umožnila lokalizaci, kontrolu a konfigurování vozu na dálku pomocí chytrého telefonu. KODIAQ brzy následovaly kompaktnější SUV mladoboleslavské značky jako KAROQ či KAMIQ.
2019: ŠKODA CITIGOᵉ iV
První sériově vyráběný automobil ŠKODA s ryze elektrickým pohonem spoléhá na tichý a pružně zabírající motor o výkonu 61 kW. Energie uložená v článcích lithium-iontové baterie o kapacitě 36,8 kWh umožňuje dojezd 252 km podle normy WLTP. K sériové výbavě patří řada on-line funkcí, umožňujících například dálkové zapínání klimatizace, nabíjení baterie nebo kontrolu dojezdu vozu ŠKODA CITIGOᵉ iV, ať už jste kdekoliv.
2019: ŠKODA SUPERB iV
ŠKODA SUPERB, třetí novodobá generace vlajkové lodi mladoboleslavské značky, se od své premiéry v roce 2015 těší velké oblibě. Aktuálně je nabízena také jako plug in hybridní SUPERB iV: přeplňovaný benzinový čtyřválec objemu 1,4 l efektivně spolupracuje s elektromotorem, systémový výkon činí až 160 kW. Dojezd v čistě elektrickém módu je dle metodiky WLTP až 62 km, v kombinovaném režimu se spalovacím motorem ujede SUPERB iV bez zastavení u čerpací nebo dobíjecí stanice dokonce 930 km. Svojí flexibilitou a ekologičností provozu spojuje to nejlepší z ryzích elektromobilů a automobilů osazených výhradně spalovacím motorem.
2019: ŠKODA OCTAVIA IV
Od roku 1959 zamířilo k zákazníkům víc než 6 milionů automobilů OCTAVIA z českých i zahraničních továren značky ŠKODA. V listopadu 2019 odstartovala kariéra novinky, čtvrté novodobé generace nabízené jako liftback OCTAVIA nebo ještě prostornější OCTAVIA COMBI. Nová ŠKODA OCTAVIA jezdí na benzin, naftu či zemní plyn, nabízena je také s plug in hybridní soustavou jako OCTAVIA iV. K úspornému, ekologickému a tichému provozu přispívá mimořádně nízký odpor, kladený velmi prostornou karoserií obtékajícímu vzduchu. Vysokou užitnou hodnotu, tradiční atribut bestselleru české značky, umocňuje široká nabídka moderních asistenčních systémů.
2019: ŠKODA VISION iV
Na jaře 2019 vzbudil pozornost výstavní koncept ŠKODA VISION iV, čtyřdveřové crossover-kupé postavené na modulární koncernové platformě pro elektromobily (MEB). Výhodou připravovaných vozů na bázi MEB oproti dodatečné vestavbě elektrického pohonu do konvenčních platforem bude mimo jiné optimální využití obestavěného prostoru ve prospěch posádky i nákladu. V průběhu roku 2020 se rozeběhne sériová produkce definitivní podoby tohoto přelomového modelu. Pro evropské trhy bude vznikat v hlavním závodě v Mladé Boleslavi.