test-skoda-karoq-20-tdi-110-kw-4x4

Menší brácha Škody Kodiaq je na trhu už přes rok a mezi matadory kompaktních SUV si nevede vůbec špatně. Karoq je hitem famílií s malými dětmi, jen za rok 2018 se menšího českého SUV prodalo více než sto tisíc kusů.

Filosofie zimy

Na Aljašku to z Mladé Boleslavi je pár tisícovek kilometrů, přesto se tento kraj zamrzlé tundry stal nejplodnějším škodováckých inkubátorem roztodivných jmen moderních českých SUV (Kodiaq je ostrov, Karoq je složenina domorodých výrazů pro auto a šíp). Ten důvod bude možná prozaický, možná je za ním bohatý příběh nápaditých marketingových kouzelníků ze Středních Čech. Tak či tak je minimálně sympatická filosofie, jak škodovka nakládá s odkazem modelu Yeti, který škodovky dostal mimo komfortní zónu rovného asfaltu. Zimou to začalo, zimou to pokračuje.

Je pochopitelně veřejným tajemstvím, že právě Karoq v portfoliu mladoboleslavské automobilky yetiho vystřídal. A oproti první moderní škodovce do lesa (a bláta, sněhu nebo hor) jsou uvnitř karoqa dvě významné změny: jednak si v něm řidič okamžitě najde místo za lépe zkoseným volantem a jednak je tu úlitba všem náruživým chatařům a chalupářům – Karoq má oproti yetimu podstatně větší zavazadelník, využitelný objem vzrostl z nějakých 106 litrů na celkových 521.

test-skoda-karoq-20-tdi-110-kw-4x4- (27)

Bob a Bobek

Většina sedmimístných obrů má zpravidla své menší souputníky, takže na trhu kompaktních a velkých SUV vznikají modelové dvojky jako Santa Fe a Tucson, X-Trail a Qashqai, Outlander a ASX. A taky Kodiaq a Karoq. Trochu jako Bob a Bobek. Obyčejně vyniká tandem obdobným designem, lehce obměněnou nabídkou motorizace a perfektně zvládnutým marketingem. Cíl je nasnadě: za cenu designové, motorizační i výbavové unifikace pokrýt maximum tržní poptávky.

Karoq se od prvorozeného kodiaqu samozřejmě v mnohém liší – má odlišně vyvedené zadní svítilny, hranatěji tvarované hlavní lampy, výraznější oplastovaný zadní nárazník. Je také nižší a o nezanedbatelných 315 milimetrů kratší (má na délku 4382 milimetrů), čímž se také citelně snížila rozvor obou náprav, Karoq má v případě verze 4×4 rozvor 2629 milimetrů. Rozdíl nějakých 16 centimetrů nicméně na zadní lavice ztěží poznáte, do kodiaqu totiž musel Jozef Kabaň vspolu s inženýry vtěsnat ještě třetí řadu sedaček (a nepopudit kufr milující Čechy), což z karoqu dělá obdobně prostorné SUV.

Silueta je subtilnější, Karoq není mohutný tank, ale normální auto. Interiér nabízí rovné linky se spoustou ostrých úhlů, absentuje od ladných a hravých linek asijských konkurentů. Tradičně konzervativně pojatý vnitřek rozbíjí digitální přístrojový štít (za snesitelný příplatek devět tisíc korun), který měl Karoq jako první v početné škodovácké rodině.

test-skoda-karoq-20-tdi-110-kw-4x4- (18)

Systém je praktický, nabízí několik různých přednastavených listů s údaji o spotřebě, přehrávané hudbě nebo zapnutých asistentech. Nejpozoruhodnější je širokoúhlé rozložení mapy. Pohled řidiče nemusí utíkat od vozovky daleko na střed palubky, jen mírně klesne. A navíc jde zobrazení mapy zdvojit i na centrálním multimediálním displeji, což u koncernu nebylo vždy samozřejmostí.

Otázka míst

Karoq je ochuzený o vrcholové agregáty, které nabízí Škoda pro Kodiaq. Pochopitelně – nenabízí sedm míst, je výrazně menší a lehčí (asi o 200 kilo). Koupíte ho tedy s litrovým benzinovým tříválcem, čtyřválcovou patnáctistovkou a dvěma diesely – šestnáctistovkou a dvoulitrem. Ten má pak pouze 110 kW, 140kW verze ani provedení RS jako u kodiaqu v nabídce není.

Důležité je, že to podstatně nevadí. Karoq se úpěnlivě snaží držet myšlenky dostupného SUV pro rodinky, které neřeší, že nedostanou k autu panoramatický monitoring při parkování, a už vůbec jim nevadí, když zrychlují na stovku o vteřinu pomaleji. Slabší diesel má naprosto vyhovující chod, občas se ale “zakecá” se sedmistupňuvou automatickou převodovkou DSG a odhlučnění sice není příkladné, ale dostačující. Podstatná informace je, že majitel bude jezdit za rozumné peníze a naprosto bez problémů.

test-skoda-karoq-20-tdi-110-kw-4x4- (10)

Spotřeba potěší – testovací auto zhltlo během pár dnů dva tisíce kilometrů napříč Evropou. Kombinovaná spotřeba se zastavila na 7,4 litrech, dlouhodobá čísla (za skoro šest tisíc) odepisovala apetitu karoqu ještě jednu desetinku. Nutno dodat, že údaje jsou výrazně ovlivněny dálničním přesouváním, z práce v Praze na chatu u Želivky budete jezdit za šest a půl až sedm litrů. Majitele kodiaqu může zmást o něco častější tankování, to je ale dáno jen menší nádrží karoqu – podle motorizace až o 10 litrů.

Testovaný dieselový agregát nicméně významně zvedá konečnou cenu auta. Základní benzinový litr pořídíte za příjemných 490 tisíc, námi testovaný dieselový dvoulitr s automatickou převodovkou stojí o 300 tisíc víc. To je na úrovní stejně obdařeného Kodiaqu – jenže v základní výbavě. Stačí si proto položit jednoduchou otázku – potřebujete sedm, nebo pět míst? Podle toho vybírejte.

+
Větší kufr než Yeti Občas rozpačitý automat
Prostor pro řidiče Markantní cenový rozdíl mezi výbavami
Dostačující nabídka motorů Bez bohaté výbavy
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Škoda
Typ: Karoq 2.0 TDI
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1968 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: 4×4
Výkon: 110 kW/150 koní při 3500 – 4000 ot./min
Točivý moment: 340 Nm při 1750 – 3000 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: 9.3 s
Maximální rychlost: 195 km/h
Převodovka: sedmistupňová DSG
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.7 / 4.9 / 5.2
Emise CO2: 137 g/km
Objem nádrže: 55 litrů
Délka: 4382 mm
Šířka: 1841 mm
Výška: 1607 mm
Rozvor: 2629 mm
Pohotovostní hmotnost: 1591 kg
Objem zavazadlového prostoru: 521/1630 litrů
Ceník: ke stažení zde

Matěj Skalický, autor je redaktorem Českého rozhlasu