test-skoda-yeti-18-tsi-dsg-4x4-nahled

Z „jedné“ Škody Yeti se po modernizaci loni v létě staly „dvě“. Abych to trochu vysvětlil, tak po modernizaci loni v létě jsou nově v nabídce totiž dvě verze. Jedna civilnější a umírněnější, kterou už jsme v testu měli, a jedna na pohled terénnější, tu automobilka označuje jako Outdoor. A právě tu jsme vyzkoušeli s nejsilnějším benzínovým motorem 1,8 TSI a s automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG v redakčním testu.

Dobrodružnější provedení Outdoor stojí oproti městské verzi o 20 tisíc Kč více, nepořídíte ho ale s nejslabšími benzínovými motory 1,2 TSI. Důvod to má jednoduchý, protože kromě několika designových prvků dostanete i několik funkčních vychytávek. Outdoor tak přidává mohutnější „nelakované“ nárazníky, boční lišty a kryty prahů nebo stříbrné kryty vnějších zpětných zrcátek. Z těch funkčních věcí je to paket pro špatné cesty (ochrana podvozku a motoru + zesílené brzdové vedení), kontrola tlaku v pneumatikách, vyhřívané ostřikovače čelního skla, zatmavená skla od B sloupku, hliníkové nášlapy pedálů či Off-road režim.

test-skoda-yeti-18-tsi-dsg-4x4-p1

Yeti se do těžšího terénu nehodí, nicméně s pohonem všech kol (pomocí mezinápravové spojky Haldex) a světlou výškou 180 mm se mimo silnice nebo na rozoraném poli rozhodně neztratí. Do větších dobrodružství bych se s ním ale vzhledem k absenci jakýchkoliv uzávěrek či redukcí a se silničními pneumatikami rozhodně nepouštěl, ani přesto, že již zmíněný Off-road režim nabízí mnoho funkcí jako je asistent pro jízdu z kopce, přizpůsobení elektronických systémů ABS + ASR (protiprokluzový systém) či EDS (elektronická uzávěrka diferenciálu).

Přečtěte si také:  Dánský cestovatel už 30 let křižuje Evropou se svojí stařičkou škodovkou. Byl s ní například v ČR, v Albánii či v Portugalsku

Nejvíc času podobná auta stejně tráví na běžných silnicích. Na těch se naopak s turbodmychadlem přeplňovaným motorem 1,8 TSI, který má s automatickou převodovkou výkon snížený na 112 kW/152 koní, dokážete vyřádit. Díky tužšímu podvozku se Yeti příliš nenaklání a s nevysokým profilem pneumatik dokáže slušně držet zvolenou jízdní stopu. Pocitově mi ale přišlo sladění naftového TDÍčka s převodovkou DSG citlivější než u tohoto testovaného TSÍčka.

test-skoda-yeti-18-tsi-dsg-4x4-p3

Důvodem, proč si lidé v posledních letech čím dál tím více kupují motory spalující naftu nebo jiná alternativní paliva, je vlastně jednoduchý. Ceny pohonných hmot jsou vysoké a spotřeba paliva u benzínových motorů je větší. A je tomu tak i u testované 1,8 TSI, jejíž spotřeba hodně závisí na způsobu jejího používání a využívání výkonu.

Dá se dostat pod 8 litrů na 100 ujetých kilometrů, nicméně pokud se nebudete chtít opravdu loudat, cifra začínající osmičkou vám na displeji palubního počítače svítit prostě bude. Pokud si užijete i nějaké ty okresky nebo kolonu ve městě, není problém dostat se i přes 10 litrů.

Své výhody i nevýhody má samotná velikost Yetiho, i když výhody vlastně převažují. Dobře se s ním parkuje ve městě – i díky parkovacím senzorům vpředu a vzadu či automatickému parkovacímu asistentovi a nebo couvací kameře (tu měl jako první model škodovky) – a problémem nejsou ani vyšší obrubíky. Díky vyšší stavbě karoserie je uvnitř hodně místa pro hlavu na všech sedadlech, ale místa v interiéru je celkově poměrně hodně.

test-skoda-yeti-18-tsi-dsg-4x4-p2

Tak slavné už to ale není v zavazadlovém prostoru. Ten je vcelku krátký a i díky pohonu všech kol poměrně mělký. Základní objem je 416 litrů, se sklopenými opěradly vzroste na 1 580 litrů a se zcela vyjmutými zadními sedadly se zvětší dokonce až na 1 760 litrů. Ovšem s rezervním kolem (jako v našem případě) jsou hodnoty o 95 litrů nižší.

Přečtěte si také:  Škoda odstavuje nedodělaná auta na parkovištích. Už jich je asi dvacet tisíc, odbory ale ohlásily dodávku čipů

Škoda Yeti sice po faceliftu ztratila svoji jedinečnost při pohledu zpředu, protože přední světla jsou nyní vcelku a příď pozbývá ty typické kulaté mlhovky s denním svícením, nepřišla ale o svoje dobré jízdní vlastnosti a pohodu na palubě. S menšími obavami ji také můžete vzít mimo silnice. Jen škoda, že nemá větší zavazadlový prostor, protože na to češi slyší, v tu chvíli bychom ji na silnicích potkávali opět mnohem častěji. Že by úkol pro novou generaci…?

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Škoda
Typ: Yeti Outdoor
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 798 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: 4×4 (Haldex)
Výkon: 112 kW/152 koní v 4 300 – 6 200 ot./min
Točivý moment: 250 Nm v 1 500 – 4 200 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 9.0 s
Maximální rychlost: 192 km/h
Převodovka: dvouspojková šestistupňová (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km): 10.6 / 6.8 / 8.0
Délka: 4 222 mm
Šířka: 1 793 mm
Výška: 1 691 mm
Rozvor: 2 578 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 540 kg
Objem zavazadlového prostoru: 321 / 1 665 litrů
Ceník: ke stažení zde

Přidat komentář