skoda-favorit- (6)

Škoda Favorit bylo přelomové auto, ale při jeho výrobě se to neobešlo bez problémů

Autor: Pavel Srp - 14. 12. 2019


Před 32 lety vstoupil na československý trh revoluční model značky Škoda. Po dlouhých dekádách, kdy se vyráběly již dlouho přežité modely s motorem vzadu a pohonem zadních kol vstoupil na trh přesný opak. Hatchback, který měl motor vpředu a poháněná přední kola. To byla Škoda Favorit. Vývoj netrval dlouho a přichystal si spoustu překvapení, o čemž mluví i přiložené video.

Design svěřili inženýři italskému designovému studiu Stile Bertone. To mělo prapůvodně připravit karoserie pro hatchback, kombi, sedan i kupé. Jenže návrhy vypadaly jinak, než konečný model. Důvod byl jednoduchý, tehdejší systém plánování měl jasně daná pravidla a tehdejší dodavatelé nedokázali díly vyrobit. Třeba světla byla použita z předchozích modelů škodovky a kliky dveří jakbysmet.

Svezli jsme se s původním MTX Roadster a prozkoumali ten nový

Při vývoji bylo potřeba dělat určité kompromisy, a to i přesto, že vývoj stál automobilky tehdy těžko představitelných 2,5 miliardy korun. Stejně tak ale bylo potřeba udělat kompromisy i při startu výroby, protože stavba se nestihla předat v termínu. V den, kdy měla být hotová trafostanice, na ní dělníci měli ještě opravdu spoustu práce. Chybělo ale i některé technologické vybavení, nezbytné pro samotné spuštění sériové výroby, jak informoval Hospodářský zápisník Československé televize v roce 1987.

Výroba nakonec začala v roce 1988, ale i v prvních recenzích nebyl nový model vždy chválen. V Auto Moto Revue si stěžovali třeba na nešikovný kolíček zamykání dveří. Testovací jezdci automobilky však auto jízdně chválili.

Auto moto revue, 1988: Recenze Škody Favorit – video

A lidé se jen hrnuli. Vždyť na koupit Favoritu se stály fronty a lidé si kvůli tomu brali několikadenní dovolené. A to i přesto, že auto stálo téměř 90 tisíc korun v dobách, kdy byl průměrný plat kolem tří a půl tisíce.

Na závěr ještě dodáme, že Škoda Favorit se prodával mezi lety 1987 až 1994 a z výrobních linek sjelo celkem 783 168 vozů Škoda Favorit. Pokud bychom brali společně kombi Forman a užitkové deriváty včetně typu Pick-up, pak lze hovořit o celkem 1 077 126 vyrobených kusech. Úspěšný byl model nejen na domácím československém, později českém trhu, ale také na ostatních trzích, včetně těch západních. Například odbyt v Německu v letech 1990-1991 vzrostl meziročně téměř na dvojnásobek.

A těchto pět věcí jste o Škodě Favorit věděli? :)

Pět věcí, které jste možná nevěděli o Škodě Favorit

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru