Škoda Trekka-01

O modelu ŠKODA Trekka jste možná nikdy neslyšeli, ale v novozélandském městě Otahuhu vznikly celkem téměř tři tisíce těchto vozů, které můžeme nazvat předchůdci dnešních SUV značky ŠKODA. Do Evropy se dostalo v nedávné době jen několik exemplářů, jeden z nich se stal také součástí sbírky ŠKODA Muzea a další v plně provozuschopném stavu vlastní majitel z jižní Moravy.

TREKKA, historicky první automobil navržený a vyráběný na Novém Zélandu, byl společným dílem automobilky ŠKODA, novozélandského importéra mladoboleslavské značky a tamních specializovaných firem. Z Mladé Boleslavi byly v rozloženém stavu dodávány kompletní technické skupiny (motor, převodovka, nápravy) vozu ŠKODA OCTAVIA. Podvozek se lišil především zkrácením rozvoru z 2 389 mm na 2 165 mm. Na něj se pak montovala karoserie, která byla společným dílem britského designéra George Taylora a někdejšího vedoucího vývoje karoserií automobilů ŠKODA Josefa Velebného.

K výhodám vozu TREKKA patřilo nezávislé zavěšení všech kol a tuhý páteřový rám podvozku. Vpředu podélně uložený čtyřválec OHV o objemu 1 221 cm3 dosahoval výkonu 34 kW/47 koní při 4 50 ot./min. Ve spojení se synchronizovanou čtyřstupňovou převodovkou umožňoval dosáhnout největší rychlosti až 110 km/h.

Zákazníci mohli vybírat z řady variant: třídveřových pick-upů ve dvou až osmimístném uspořádání, provedení s plátěnou střechou, nebo pevnou střechou z plastů, dále vozy STW (kombi) či plážovou variantou.