test-2019-skoda-kamiq-10-tsi-70-kw- (21)

Scala anebo Kamiq? To je to, oč tu běží. Bude tak záležet jen na tom, jakou karoserii máte raději nebo se do toho zapojí i další fakta? Na to jsme si posvítili v testu crossoveru Škoda Kamiq.

K a Q

Když před pár lety představila automobilka Škoda své první SUV, způsobilo to opravdu velký rozruch. V době, kdy už spousta jiných značek svá SUV měla, to bylo pro naši domácí značku zcela nové odvětví. Ale od té doby v řece uplynulo hodně vody a škodovka už je v segmentu SUV a crossoverů zavedeným hráčem. Všechny tyto modely označuje názvem, který začíná na “K” a končí na “Q”.

Jen chvíli po největším modelu Kodiaq následoval menší Karoq. Obě auta jsou v nabídce i s pohonem všech kol. Nejnovějším přírůstkem je Škoda Kamiq a ta se s pohonem všech kol nenabízí. Jde tak spíše o malý městský crossover.

Techniku sdílí Kamiq s nižší Škodou Scala, kterou automobilka představila před létem. Z toho můžete odtušit, že se pod kapotou nachází jen tříválcové litrové a čtyřválcové 1,5litrové benzinové motory a také jeden vznětový motor 1.6 TDI. Odlišné jsou ale rozměry karoserií obou modelů, protože Kamiq je vyšší, ale zároveň kratší než Scala.

Základ nabídky

V rámci testu jsme zkoušeli základní motorizaci, kterou je turbodmychadlem přeplňovaný tříválec 1.0 TSI 70 kW s manuální pětistupňovou převodovkou. Pokud byste chtěli převodovku DSG, pak si musíte vybrat buď výkonnější verzi s 85 kW, případně motor TDI.

Díky točivému momentu 175 Nm od 2000 ot./min jde o motor, který bez problémů poslouží nenáročnému uživateli. Pokud auto nenaložíte, dokáže předvést obstojnou dynamiku. Hlavně nebude potřeba nutně podřazovat při každém předjetí. Nakonec může v režimu provozu v nižších otáčkách tenhle Kamiq reagovat pružněji, něž některá jiná auta s výkonnějšími atmosférickými motory. Bude záležet jen na jízdním stylu řidiče. 

Docela jiná situace je v případě, kdy auto naložíte posádkou a nákladem. V tu chvíli se výkonový deficit projeví. Jízdu budete muset této situaci uzpůsobit a jet defenzivně.

Při takové jízdě se (s nenaloženým autem) dá jezdit za poměrně solidní spotřebu paliva. Na konci testu, při vracení auta, jsme na displeji palubního počítače odečetli spotřebu těsně nad 6 l/100 km. Stovky testovacích kilometrů zahrnovaly přibližně nastejno městský provoz, okresní silnice i dálnice s přiměřeným dodržováním maximálních povolených rychlostí.

test-2019-skoda-kamiq-10-tsi-70-kw- (5)

Podvozek se povedl

I když má Škoda Kamiq o přibližně čtyři centimetry, respektive tři centimetry se sportovním podvozkem, vyšší světlou výšku než Scala, a tím pádem musí mít o něco tužší tlumiče, stále jde o hodně příjemně jezdící auto, které nabídne posádce velmi slušný komfort a jisté jízdní vlastnosti.

Testovaný vůz byl ale vybaven sportovním podvozkem s nižší světlou výškou o 10 mm. To znamená instalaci tlumičů s nastavitelnou tuhostí. Jenže pozor, stejně jako u Scaly nejde o adaptivní tlumiče jako u podvozku DCC, který mají větší modely, ale jen o tlumiče, které mění tuhost jednou, nikoliv v reálném čase. To, že Kamiq tento podvozek měl, ale jistě jeho chování ovlivnilo pozitivně, bohužel s Kamiqem bez tohoto podvozku jsme nejeli. K dispozici jsou nastavení normální a sportovní, přepínají se tlačítkem. K tomu se samozřejmě upraví i posilovač řízení či odezva na plynový pedál.

Kamiq se přes nerovnosti přenáší s jistotou, kola neodskakují, ale sem tam se od nich ozve nějaký ten ráz. Jde ale o zvuk, který je tlumený a působí jako by byl z dálky. Na chování auta se to neprojeví vůbec nijak. Podvozek se opravdu povedl. Tvrdili jsme to po prvním seznámení na francouzském venkově a tvrdíme to i teď.

Moderní výbava

Po otevření dveří se ukáže interiér, který je opět inspirován Scalou. Palubní desce dominuje stojící displej multimédií s úhlopříčkou 9,2 palce. Digitální (za příplatek) a dokonce ještě větší může být displej v kapličce přístrojů před řidičem. Pokud si za ‘Virtuální Kokpit’ připlatíte, dostanete plně digitální displej s úhlopříčkou 10,25 palce a s různými možnostmi zobrazení.

Jenže… Nevím, do jaké míry je to otázkou toho, že šlo o předsériový kus, ale právě středový displej mutimédií (Amundsen) nefungoval úplně stoprocentně. Jednou se zasekl úplně a obrazovka ukazovala, že se načítá. Celou asi hodinovou cestu. Jindy nenaběhla navigace. Při dalším startu bylo ale vše v pořádku. Podobný problém ale nedávno pozoroval i kolega Ondra při testu Scaly. Naopak oceníte, že aktualizace proběhne “sama” na dálku a není potřeba jezdit do servisu. 

Kamiq se samozřejmě může pochlubit i mnoha aktivními jízdními asistenty, které dnešní doba vyžaduje, ale i některými dalšími navíc. Využívat tak lze například aktivní Asistent pro udržování vozidla v jízdním pruhu (Lane Assist), který nejen upozorňuje diodou u vnějšího zpětného zrcátka na “předmět” v tzv. mrtvém úhlu, ale umí i zasáhnout do řízení. Potěší možnosti připlatit si za adaptivní tempomat. Ten funguje až do rychlosti 210 km/h a pokud je vůz vybaven převodovkou DSG, je schopen dokonce sám zastavit. Tu testované auto nemělo a při rychlosti 20 km/h se adaptivní tempomat deaktivoval. Součástí standardní výbavy je také asistent prevence nárazu Front Assist.

test-2019-skoda-kamiq-10-tsi-70-kw- (32)

Prostornost

Škoda dbá na to, aby její modely byly prostorné a nejinak je tomu i u Kamiqu. Čtyrčlenná rodina se do auta vejde i s odrostlými dětmi. Pětice cestujících už se ale bude muset na zadní lavici hodně uskromnit – zejména v příčném směru. Pro kolena i pro hlavu však budou mít místa dostatek.

Zavazadlový prostor nabídne základní objem 400 litrů, ale také spoustu škodováckých simply clever prvků. Skvělým počinem jsou masivní háčky na tašky po bocích, oboustranná podlážka (z jedné strany koberec, z druhé omyvatelná guma) anebo vyjímatelná svítilna. Nepotěší naopak, že po sklopení opěradel zadních sedadel vznikne v kufru schod, ovšem má to tak i Kodiaq bez dvojité podlahy. Objem kufru pak vzroste na 1395 litrů.

Závěr a cena

Škoda Kamiq doplnila modelovou nabídku crossoverů a ve všech třech nejdůležitějších segmentech tak má automobilka zástupce. Na Kamiq sází hodně, i z toho důvodu, že má nahradit Škodu Fabii Combi. Prostorem v interiéru i celkovým dojmem na to má, ovšem kufr má o více než hektolitr menší… Na druhou stranu crossovery a SUV si kupuje pořád víc a víc lidí a i když automobilový trh celkově klesá, nejméně klesají právě zvýšené modely.

Nejmenší škodovácký crossover potěší také jízdními vlastnostmi i na rozbitých silnicích, či možnostmi příplatkové výbavy. Nabídne totiž takové prvky jako je vyhřívaný volant, adaptivní tempomat, bezklíčové ovládání, elektrické víko zavazadelníku a tak dále. Ceník je opravdu obsáhlý.

A co základní cena? Pokud srovnáme ceny Scaly a Kamiqu, pak je Kamiq o 10 tisíc korun dražší. A to není špatné. Testovaná základní motorizace 1.0 TSI 70 kW vyjde minimálně na 379 900 Kč, výkonnější 1.0 TSI pořídíte za 404 900 Kč a za naftovou verzi zaplatíte 444 900 Kč. Příplatek za převodovku DSG je 40 tisíc korun.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Škoda
Typ: Kamiq 1.0 TSI
Motor: řadový tříválec
Objem válců: 999 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: předních kol
Výkon: 70 kW/95 koní při 5000 – 5500 ot./min
Točivý moment: 175 Nm při 2000 – 3500ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: 11.1 s
Maximální rychlost: 181 km/h
Převodovka: manuální pětistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.5 / 4.3 / 5.1
Emise CO2: 116 g/km
Objem nádrže: 50 litrů
Délka: 4241 mm
Šířka: 1793 mm
Výška: 1531 mm
Rozvor: 2639 mm
Provozní hmotnost: 1214 – 1373 kg
Objem zavazadlového prostoru: 521 / 1630 litrů (bez VarioFlexu)
Ceník: ke stažení zde