test-2019-skoda-kodiaq-laurin-a-klement-20-tsi-140-kw-4x4-dsg- (11)

Škoda Kodiaq je velmi oblíbeným autem, které se podle statistik prodává hlavně ve vyšších výbavách, se silnějšími motory s převodovkami DSG a s pohonem všech kol. A my jsme v redakčním testu vyzkoušeli takřka to nejlepší, co pro Kodiaq škodovka nabízí.

Do testu přijel kovově šedý Kodiaq ve výbavě Laurin & Klement, který poháněl nejvýkonnější benzinový motor 2.0 TSI s výkonem 140 kW/190 koní a s pohonem všech čtyř kol. A jaká je druhá nejdražší verze (ta nejdražší je Kodiaq RS) v nabídce?

Laurin & Klement

Tak označuje česká značka nejluxusněji pojaté výbavy a nejinak je tomu i u Kodiaqu. S příchodem tohoto modelu v roce 2016 jsme se ale museli spokojit s běžnými výbavami, teprve později přišly verze jako Sportline (2017), Scout (2017) a právě Laurin & Klement (2018).

Škoda Kodiaq L&K: Vrcholná verze velkého SUV bude mít světovou premiéru v Ženevě

Zvenku se Kodiaq Laurin & Klement od běžných verzí odlišuje, ačkoliv jen decentně. Tím nejzásadnějším poznávacím znamením jsou plakety ‘Laurin & Klement’ na předních blatníkách. Ty doplňuje chromovaná mřížka chladiče, speciálně tvarovaná 19″ kola Sirius a specifický zadní nárazník. Mimochodem testované auto bylo modelový rok 2019, takže mělo na zadním víku ještě znak. Od modelového roku 2020 bude na víku kufru nápis ‘ŠKODA’ a auta dostanou i pár dalších novinek.

Žádné výrazné změny nejsou ani v interiéru, který je standardně čalouněný kůží. Sedadla mají na opěradlech opět logo ‘Laurin & Klement’. To lze nalézt ještě na palubní desce před spolujezdcem. Ta je také doplněna o dekorační prvky v provedení Piano Black. Po otevření dveří si lze ještě všimnout prahových lišt s nápisem ‘KODIAQ’, hliníkových pedálů či textilní koberců s logem.

Samozřejmostí je i vylepšená standardní výbava, v rámci níž dostáváte elektricky nastavitelná přední sedadla s pamětí, FullLED přední i zadní světla, dešťový senzor, automaticky stmívací vnitřní zpětné zrcátko, ambientní osvětlení interiéru a opravdu skvěle hrající audiosystém CANTON.

Na první pohled to nevypadá vůbec špatně, ale zklamaní jsme byli z madla na dveřích. To bylo z tvrdého plastu, což by nevadilo, pokud by při zavírání dveří nevrzalo. Přece jen jde o auto se základní cenou nad jedním milionem korun, tak by takové drobnosti mít nemuselo.

Další nepraktickou věcí jsou i senzory bezklíčového ovládání. To samo o sobě funguje parádně, protože klíče můžete mít kdekoliv – v bundě, v batohu, v kabelce – a nemusíte je vůbec řešit. Stačí vzít za kliku a auto se samo odemkne. Ale nesmíte vzít za zadní kliku, protože čidla jsou jen v předních dveřích. Chcete rovnou na zadní sedadla? Musíte nejdřív strčit ruku do přední kliky a pak až do té zadní anebo si auto odemknout dálkovým ovladačem. Škoda.

test-2019-skoda-kodiaq-laurin-a-klement-20-tsi-140-kw-4x4-dsg- (6)

Benzinových 190 koní

Pod kapotou Kodiaqu je nejvýkonnějším benzinovým motorem dvoulitrový čtyřválec. Pokud byste ale čekali 200 kW/272 koní jako v modernizovaném Superbu, budete zklamaní. Tady je to “jen” 140 kW/190 koní, které doplňuje 320 Nm točivého momentu. Auto přitom podle výbavy váží od 1,7 tuny až po více než 1,9 tuny. Technické údaje slibují pro pětimístnou verzi zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy a maximální rychlost 211 km/h.

Žádný trhač asfaltu tahle verze není, ale přesto se s ním dá jezdit svižně. Je potřeba jen překonat prvotní zaváhání po sešlápnutí plynového pedálu. Vyhovovat bude přesto spíše klidnějším řidičům, protože motor “prostě zrychluje”. Trochu zklamaní jsme ale byli z jeho projevu, protože nebyl tak odhlučněn, jak by si pro nejluxusnější výbavu zasloužil.

Velké překvapení naopak přišlo při pohledu na hodnoty spotřeby paliva. Spotřebovat 7 litrů na 100 ujetých kilometrů jak udává automobilka v prospektech v kombinovaném režimu se nám sice nepodařilo, ale ani spotřeba mezi 8 a 9 l/100 km při normální jízdě není vůbec špatná. Od známého, který si tuto verzi Kodiaqu koupil, vím, že se dá jezdit i kolem 7,5 l/100 km, což je u tak velkého auta s pohonem všech kol skvělá hodnota.

Je praktický

Už jsme nakousli, že Kodiaq je jediným modelem mladoboleslavské značky, který si můžete za příplatek pořídit se sedmi sedadly (my jsme měli 5místnou verzi), což platí pro všechny výbavové verze. V prvních dvou řadách je spousta místa do všech směrů, včetně toho pro kolena u cestujících v druhé řadě sedadel. Ti navíc mohli v testovaném autě využívat vyklápěcí stolečky z opěradel předních sedadel, držáky chytrých telefonů nebo tabletů, a maličké podnožky k přizvednutí špiček nohou. To je sice drobnost, ale při delších jízdách ji oceníte.

Škoda Kodiaq boduje i zavazadelníkem, protože jeho v testované pětimístné verzi je jeho základní objem působivých 720 litrů. Stačí sklopit opěradla zadních sedadel (lze to udělat páčkou přímo z kufru) a dostanete se až na 2065 litrů. Nevýhodou je jen schod mezi podlahou a opěradly, podlaha není rovná.

test-2019-skoda-kodiaq-laurin-a-klement-20-tsi-140-kw-4x4-dsg- (29)

Závěr a cena

Nejluxusnější provedení tohoto velkého SUV vypadá pěkně, nabízí velmi slušnou výbavu, ale některé drobnosti by stále šly vylepšit. S testovaným motorem jde zejména o jeho odhlučnění. Výtka směřuje i k absenci čidel na zadních klikách pro bezklíčkové otevírání, či k vrzajícím madlům dveří.

Pochvala naopak putuje ke spotřebě motoru, která se dá vlastně udržet na hranici Kodiaqu s naftovým dvoulitrem. A samozřejmě také k prostornosti auta.

A co za to? Základní cena modelu startuje na 780 900 Kč za výbavu Active s naftovým motorem 2.0 TDI 110 kW. Jediným motorem v aktuální nabídce je právě testovaný dvoulitr, jehož vstupní cena je 884 900 Kč ve výbavě Ambition. Za Laurin & Klement ale dáte o téměř dvě stě tisíc více.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Škoda
Typ: Kodiaq Laurin & Klement 2.0 TSI 140 kW 4×4 DSG
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1984 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: 4×4 (Haldex)
Výkon: 140 kW/190 koní při 4200 – 6000 ot./min
Točivý moment: 320 Nm při 1500 – 4100 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 7.5 s
Maximální rychlost: 211 km/h
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km): 8.7 / 5.9 / 6.9
Emise CO2: 157 – 158 g/km
Objem nádrže: 60 litrů
Délka: 4697 mm
Šířka: 1882 mm
Výška: 1681 mm
Rozvor: 2788 mm
Pohotovostní hmotnost: 1711−1926 kg
Objem zavazadlového prostoru: 720 / 2 065 litrů
Ceník: ke stažení zde