prvni-jizda-skoda-superb-facelift-2019- (16)

Modernizaci dostává Škoda Superb po čtyřech letech na trhu. Na pohled sice stále nevypadal vůbec špatně, ale z pohledu techniky už malinko zastarával. A to se nyní změnilo. Za prvními kilometry za volantem jsme vyrazili do Rakouska.

Exteriér byl změněn decentně

Třetí generace Superbu se prodávala velmi dobře, i proto se prý v automobilce rozhodli design neměnit nijak výrazně. Podle statistik si zákaznici ve 46 % kupovali verzi liftback, zbývajících 54 % připadalo na Combi. V případě motorizací vedly motory TDI, které si vybralo 68,4 % zákazníků, zbylých 31,6 % připadalo na benzin. Jak to změní chystaný plug-in hybrid? A co vlastně je ještě nového?

Při pohledu na vnějšek modernizované Škody Superb si můžeme všimnout několika pozměněných detailů. Z čelního pohledu jsou to protažené světlomety až k nové masce chladiče či jiné mlhové světlomety. Vše s kompletní LED technikou a přední světla dokonce s Matrix funkcí odcloňování protijedoucích a před vámi jedoucích automobilů. Doteď totiž Superb jako jeden z mála (ještě je používá například Alfa Romeo) posledních automobilů používal bixenony.

Úplně nové svítilny jsou i na zádi. Ty jsou nyní také fullLED a dostaly i dynamické ukazatele směru po vzoru modelů Audi. Mezi světlomety prochází celou šíří chromová lišta a místo znaku je víku zavazadelníku nápis ‘ŠKODA’. To ovšem není novinka pouze pro modernizovaný Superb, ale pro všechny modely značky pro modelový rok 2020.

Rozměry téměř zůstaly, díky novému přednímu nárazníku však vzrostla celková délka – o 8 mm na 4869 mm u liftbacku a o 6 mm na 4862 mm u verze Combi. Všechny ostatní rozměry zůstaly nezměněny: šířka je 1864 mm, výška 1469 mm, respektive 1477 mm u Combi a rozvor činí 2841 mm. Beze změn zůstal i objem zavazadelníku, což je u vozů Škoda velká přednost. Pětidveřový iftback nabízí 625 litrů (případně 1760 litrů po sklopení opěradel) a kombík se může chlubit 660 litry (1950 litry po sklopení opěradel).

Nejnovější technika

Superb konečně dostal prediktivní tempomat, který spolupracuje s kamerou za čelním sklem i s navigačními daty. Díky tomu bude umět přizpůsobit jízdu a reagovat na omezení rychlosti, případně rychlost sám přizpůsobovat – například při omezení anebo před ostrými zatáčkami nebo sjezdy z dálnic, tak jako to už pár let umějí například mercedesy.

Novinkou je také systém Emergency Assist, s nímž před lety přišla nová generace Volkswagenu Passat. Jde o aktivní bezpečnostní systém, který v případě nečinnosti řidiče umí automobil bezpečně zastavit a odstavit mimo jídzní pruh. Než tak učiní, řidiče několikrát upozorní na to, že “neřídí”: autem zacuká pomocí brzd a za akustického doprovodu. Pokud po dvou takových upozorněních řidič nezareaguje, přejde k zastavení vozu a automatického volání o pomoc prostřednictvím systému e-Call.

Nové motory, včetně plug-in hybridu

Velké změny jsou také pod kapotou, kam automobilka instalovala nejnovější motory TDI Evo, ale i vůbec první plug-in hybrid značky Škoda. Výkonově se modernizovaný Superb bude pohybovat od 110 kW do 200 kW, což v zásadě odpovídá současné nabídce. Všechny motory splňují emisní normu Euro 6d-TEMP.

prvni-jizda-skoda-superb-facelift-2019- (30)

V případě benzinových motorů lze vybírat z 1.5 TSI se 110 kW/150 koňmi s možností volby mezi šestistupňovou manuální a sedmistupňovou převodovkou DSG, případně z dvoulitrového TSI se 140 kW/190 koňmi, respektive s 200 kW/272 koňmi. V obou případech výhradně s DSG, u výkonnější verze navíc se standradně dodávaným pohonem všech kol. Všechny tři motory mají filtr pevných částic.

V nabídce vznětových motorů bude vlajková loď mladoboleslavské automobilky vybavena novým hliníkovým motorem 2.0 TDI Evo s výkonem 110 kW/150 koní s možností výběru mezi šestistupňovou manuální a sedmistupňovou převodovkou DSG. Další volbou je dobře známý motor 2.0 TDI s výkonem 140 kW/190 koní, které bude spojeno výhradně s převodovkou DSG a pohonem všech kol jako volitelnou položkou. Dvoulitrové biturbo, které pohání Kodiaq RS, Superb (možná jen prozatím) nedostane.

Tou největší novinkou je Škoda Superb iV, tedy plug-in hybrid. Ten do prodeje přijde později, ale už teď jeho technické údaje a detaily známe. Půjde o kombinaci benzinového motoru 1,4 TSI o výkonu 115 kW s elektromotorem o výkonu 85 kW. Celkový výkon bude 160 kW/218 koní a maximální točivý moment je 400 Nm. Díky bateriím s kapacitou 13 kWh slibuje automobilka (podle WLTP) dojezd až 55 km.

Pod kapotou plug-in hybridu Škoda Superb iV aneb co vše by vás mohlo zajímat?

Obyčejný nebo adaptivní podvozek

Superb po modernizaci stejně jako i před ní nabízí několik verzí podvozků. Kromě standardního podvozku s tlumiči a ocelovými pružinami nabízí Superb i další varianty, které jsou spojeny s adaptivním podvozkem DCC.

Například pro novinku v nabídce značky, outdoorově pojatý model Škoda Superb Scout bude automobil vybaven spodním krytem pohonného ústrojí, kryty prahů a zvýšením světlé výšky o 15 mm. Naopak o 15 mm nižší podvozek dostane verze Sportline a o 10 mm v případě výbavového stupně L&K, kde je DCC ve standardní výbavě.

Za volantem

Na první jízdu jsme vybrali liftback s novým motorem 2.0 TDI Evo se 110 kW. Jde o vůbec první motor nové generace Evo ve voze značky Škoda. V nepříliš vzdálené budoucnosti přibyde i jeho výkonnější verze se 147 kW (nárůst 7 kW oproti aktuálnímu motoru).

Oproti předchozímu motoru 2.0 TDI 110 kW byly v tom novém s přídomkem Evo optimalizovány především klikový mechanismus, vedení výfukových plynů, turbodmychadlo, vstřikovací soustava a systém řízení provozní teploty motoru. Výsledkem je menší hmotnost, nižší spotřeba a nižší hodnoty emisí. V nabídce je s šestistupňovou manuální převodovkou nebo sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG, což byl případ našeho auta.

SUPERB_Novy_motor_20-tdi-EVO-110-kW

Motor je po startu tichý, ale je výrazněji slyšet při záběru. Potěší ale reakcemi na sešlápnutí plynu – zejména ve sportovním režimu. Tomu jistě pomáhá právě naklápění lopatek turbodmychadla elektromotorem, namísto původního podtlakového ovládání. V komfortním režimu je ale od sešlápnutí plynového pedálu k reakci motoru drobná prodleva.

Spotřeba paliva je zatím poměrně zajímavá a při běžném cestování se pohybuje kolem pěti litrů na sto ujetých kilometrů, což je velmi překvapivé číslo. Při opravdu úsporné jízdě s aktivovaným adaptivním (prediktivním) tempomatem s přísným dodržováním rychlostních limitů v obci i mimo ni jsme se dostali k 4,5 l/100 km.

Prediktivní tempomat funguje spolehlivě, automaticky upravuje rychlost a brzdí nebo rovnou přidává. Údaje bere nejen z navigace, ale i z dopravních značek přímo na silnici, kterou snímá kamera za čelním sklem. Tempomat je ala nastaven tak, že je poměrně horlivý a při zvýšení maximální povolené rychlosti akceleruje poměrně intenzivně. Při brzdění na nižší rychlost brzdí dopředu tak, aby v místech dopravní značky nebo značky se začátkem obce jel maximální povolenou rychlostí.

Velká změna je mezi jednotlivými jízdními režimy – na Comfort je auto opravdu příjemné, ale nikoliv houpavé jako byly první kusy třetí generace před modernizací. Ve sportovním režimu je naopak hodně tuhé, ale není prkenné. Překvapilo nás řízení s proměnlivým převodem, kdy není potřeba ani ve 180° zatáčkách přehmatávat.

prvni-jizda-skoda-superb-facelift-2019- (13)

Jízdně jde tak o auto, které se vlastně nijak zásadně neliší od předfaceliftovaného modelu. Stále je příjemně komfortní, při klidné jízdě tiché – při ostřejší jízdě se do trochu interiéru dostane jen zvuk motoru. Při delší jízdě lze využít vyhřívání sedadel, ale i jejich odvětrávání anebo třeba masáž pro řidičovo sedadlo.

Cena

Modernizovaný Škoda Superb je již možné objednávat. Ceník zveřejnila automobilka už koncem května. Vypadla z něj nově základní výbavová linie Active, takže ceník začíná linií Ambition, která byla mezigeneračně upravena. Dostala LED světlomety a LED mlhovky, barevný displej MaxiDot v přístrojovém štítu, startovací tlačítko a nové čalounění.

Další verzí je Style, která přidává adaptivní tempomat (funguje do 210 km/h), navigaci Amundsen, parkovací kameru, bezklíčkové odemykání (čidla jsou konečně nejen v předních, ale i v zadních klikách). K tomu jsou v případě DSG páčky pro manuální řazení pod volantem.

Ceník dále pokračuje deriváty Scout, Sportline a nejlucusnějším a nejlépe vybaveným Laurin & Klement (L&K). Automobilka ke všem výbavám nabízí i další cenově zvýhodněné balíčky. Kompletní ceník je ke stažení zde.