ŠKODA AUTO na Mistrovství světa IIHF v ledním hokeji 2019 představila modernizovanou verzi své vlajkové lodi, modelu SUPERB. Ten bude v nabídce také jako SUPERB iV ve verzi s plug-in hybridním pohonem. Pojďme se s touto technologií blíže seznámit.

Jak se dá jednoduše popsat fungování plug-in hybridního pohonu pro model SUPERB iV?

Plug-in hybridní vozidla kombinují spalovací motor s elektromotorem a velkou dobíjecí baterií. Na rozdíl od běžných hybridů může být plug-in hybrid dobíjen ze zásuvky, což mu umožňuje relativně dlouhý dojezd pouze pomocí elektrické energie. ŠKODA SUPERB iV disponuje přeplňovaným spalovacím motorem 1,4 TSI spojeným přes spojku se synchronním elektromotorem.

Čím se řídí to, který motor zrovna vozidlo pohání? Pozná řidič, který motor právě využívá?

Z hlediska pohonu nabízí ŠKODA SUPERB iV dva základní jízdní režimy, které si řidič může volit. Jedná se o elektrický mód a hybridní mód. V elektrickém módu pracuje pouze elektromotor a spalovací motor je vypnutý. V hybridním módu řídicí motorová jednotka sama určuje na základě vyhodnocení mnoha parametrů zapojení jednoho, druhého nebo obou motorů s cílem vyhovět požadavkům řidiče na jízdu a zároveň minimalizovat spotřebu. Činnost motorů je znázorněna na přístrojovém panelu.

2020-Skoda-Superb_PHEV- (1)

Spalovací motor je umístěn standardně vpředu, kde je elektrický?

Elektrický motor se nachází také vpředu a to mezi převodovkou a spalovacím motorem. Konstrukčně je integrován přímo v převodovce a od spalovacího motoru je oddělen spojkou. Takovéto zapojení umožňuje čistě elektrickou jízdu s vypnutým spalovacím motorem a zároveň součinnost obou motorů při pohonu v hybridním režimu.

Bude pro SUPERB iV k dispozici jen jeden spalovací motor, nebo bude na výběr z více možností?

Pro SUPERB iV je plánován jen jeden spalovací motor. Jedná se o 1,4 TSI s maximálním výkonem 115 kW a kroutícím momentem 250 Nm.

Jaké jsou parametry elektrického motoru?

Jedná se o třífázový synchronní elektrický motor s permanentními magnety. Tento typ motoru je výhodný z hlediska účinnosti. Elektrický motor pro model ŠKODA SUPERB iV disponuje maximálním výkonem 85 kW, kroutícím momentem až 330 Nm a otáčkami do 7 000 1/min.

Jaký je celkový výkon modelu SUPERB iV?

Maximální systémový výkon v hybridním módu je 160 kW. Aktivovat se dá buď přes tlačítko Sport umístěné na liště vedle páky řazení, nebo při prošlápnutí plynového pedálu, tzv. „kickdownu“.

2020-Skoda-Superb_PHEV- (2)

Jaké jsou parametry baterie?

Li-ion baterie má kapacitu 13 kWh a váží 135 kg. Umístěna je pod zadními sedadly.

Jaký je dojezd vozu SUPERB iV čistě na elektrický pohon?

V čistě elektrickém režimu je dojezd dle WLTP cyklu 55 km.

Jak dlouho trvá nabíjení baterie pro elektrický pohon?

Nabití vybité baterie z „wallboxu“ s nabíjecím výkonem 3,6 kW trvá přibližně 3,5 h. Z běžné 230V elektrické zásuvky je doba nabíjení o hodinu a půl delší.

SUPERB iV bude využívat také rekuperaci energie. Jak se dá jednoduše popsat její princip?

Při brždění konvenčním automobilem se přeměňuje kinetická energie prostřednictvím brzdových destiček na teplo a nikde se neukládá. U hybridních vozů se kinetická energie při brždění přeměňuje na elektřinu (elektromotor pracuje jako generátor) a ukládá se do baterie ve formě chemické energie. Takto uschovanou energii lze následně znovu použít k akceleraci nebo jízdě ustálenou rychlostí.

Kolik energie lze získat rekuperací při brždění?

Přesná hodnota je závislá na mnoha parametrech. Maximálně ale lze získat 30 % z energie potřebné k jízdě vozidla.

Jak (o kolik) hybridní provoz redukuje u modelu SUPERB iV spotřebu benzinu?

Spotřeba benzinu se snižuje ukládáním energie do baterie během brždění a jejím opětovným použitím. Protože při jízdě pak není potřeba spalovací motor vůbec a nebo jen částečně, dochází tím ke snížení spotřeby benzinu. Konkrétní uspořené množství benzinu závisí na mnoha parametrech jako jízdní styl, trať, teplota, atd. a není tak jednoduché jej vyčíslit.

skoda_SUPERB_iV-grafika

  • Oranžová barva pod zadními sedačkami znázorňuje tzv. trakční baterii o kapacitě 13 kWh. Oranžové kabely táhnoucí se dopředu z této baterie jsou vysokonapěťové a jsou propojeny v motorovém prostoru s tzv. výkonovou elektronikou. Tato celá část tvoří techniku pro elektrický pohon.
  • Červená barva znázorňuje palivovou nádrž pro konvenční palivo (v tomto případě benzín), která je usazena nad zadní nápravou.
  • Černá barva v přední části pod kapotou vozu znázorňuje klasický spalovací benzínový motor o objemu 1,4 litru a výkonu 115 kW, který je propojen s elektromotorem.