Nová, již osmá generace wolfsburgského bestselleru Volkswagenu Passat, vstoupila včera slavnostně i na český trh a my jsme měli možnost se s ní krátce seznámit. I když se z designového hlediska, zejména v interiéru, neudála žádná revoluce, z pohledu techniky je tomu zcela naopak. Startovní cena je pro motorizaci 1,4 TSI 92 kW ve výbavě Comfortline velmi slušných 638 900 Kč.

Volkswagen Passat stojí na podvozkové platformě MQB, kterou používají všechny modely koncernu Volkswagen s motory umístěnými vpředu napříč. I díky tomu může mít karoserie nižší ponton, delší rozvor i většá kola. Volkswagen tvrdí, že design vozu není módní, ale moderní.

Ačkoliv je nový Passat, interně označovaný jako B8, kratší (vždy o pár mm ve verzi limuzína i variant), přesto nabízí pro zavazadla i posádku více místa. Ti, kteří jsou na interiéry Volkswagenů z posledních let zvyklí, si i tady budou připadat jako doma, a ti, kteří dosud vlastnili vůz jiné značky, příliš dlouho tápat nebudou. Materiály i zpracování jsou standartně na vysoké úrovni. Všechny verze mají bezklíčkové startování, startování se provádí tlačítkem vlevo od řadící páky.

Prostor pro posádku je, jak se na auto na pomezí segmentu střední a vyšší střední třídy sluší a patří, královský. Problém s nedostatkem prostoru nebudou mít ani cestující na předních, ani ti na zadních sedadlech. Dokonce i zavazadelník má slušný objem, limuzína nabídne 586 litrů, Variant dokonce 650 litrů. U kombi verze si, v případě dojezdového kola či sady na opravu pneumatik (standardně plnohodnotná rezerva) můžete zvolit dvojitou výšku podlahy kufru. Její změna se provádí jedoduše jednou rukou pouhým vysunutím a opětovným zasunutím podlážky.

Zcela nové jsou všechny motory. V současné chvíli je jich šest (čtyři vznětové, dva zážehové), na trh se chystají další čtyři, všechny jsou i budou přeplňované jedním nebo dvěma turbodmychadly. Podle automobilky jsou agregáty oproti předchozí generaci Passatu úspornější až o 20 %. Na svědomí to má nejen nutnost splnění normy Euro 6, ale také mezigenerační snížení hmotnosti až o 85 kg (-33 kg karoserie, -9 kg nápravy, -40 kg motor a -3 kg elektronika), což platí pro základní model limuzíny.

Největším překvapením je nabídka všech možných asistentů. Tam, kde ostatní automobilky s adaptivním tempomatem (umí auto před překážkou úplně zastavit a pokud překážka do 3 sekund zmizí, umí se znovu rozjet), hlídáním jízdních pruhů (od 60 km/h) a mrtvých úhlů končí či funkcemi jako Front Assist s možností nouzového brzdění City Brake, tam Passat začíná. Připlatit si můžete také za asistenta jízdy v kolonách Traffic Jam Assist, který je schopen kombinací radaru (schovaného podobně jako u vozů Mercedes-Benz ve znaku automobilky v masce chladiče) a kamery sledovat auta před sebou a auto je (do 12 km/h i bez zásahu řidiče) následovat. V tomto režimu je funkce hlídání jízdních pruhů Lane Assist aktivní i pod 60 km/h. S kamerou i radarem souvisí také hlídání chodců, jenž je u Volkswagenu dovedeno k perfekcionismu, protože na chodce ve vozovce nejen upozorňuje, ale umí poznat i ty chodce, kteří se do vozovky vstoupit teprve chystají.

Ti, kteří často jezdí s přívěsem nebo vlekem, zcela jistě ocení možnost zobrazení auta z ptačí perspektivy či „pohledu na auto třetí osoby“, takže k vleku dokáží zacouvat jednodušeji. Ještě zajímavější je však funkce Trailer Assist, ta totiž dokáže couvat s vlekem a korigovat jízdu tak, aby souprava couvala rovně nebo zatočila do přesně nastavené zatáčky (zlom se nastavuje na displeji prostřednictvím ovladače zrcátek).

Přečtěte si také:  Test Peugeot 5008 GT 1.6 PureTech 180 (2021)

A konečně na závěr tu je Emergency Assist. To je asistent, který umí auto bezpečně zastavit, v případě, že řidič přestane svoje auto v důsledku nějakého záchvatu a podobně ovládat. V případě, že auto po 10 sekundách fungování funkce Lane Assist (hlídání jízdních pruhů) nepozná na volantu ruce, akusticky řidiče upozorní, že musí volant uchopit. Pokud se nic nestane, cukne auto brzdami. Pokud se ani potom řidič řízení opět nezačně věnovat, zapne auto varovné blinkry, udělá na silnic pár kliček a v pruhu, v němž jede, pomalu zastaví.

Volkswagen pomalu přestává do hlavních světlometů nabízet osvětlení s xenonovými výbojkami, v Passatu tak bude na výběr mezi klasickými halogenovými žárovkami či dvojicí provedení LED světel. Levnější LEDky, označované jako Low LED, nejsou adaptivní, ale pro všechny funcke používají diody – od denního svícení, přes tlumená i dálková světla až po blinkry- a svítí o 15 % lépe než halogenová světla. Druhou možností jsou adaptivní LED světla, High LED, jež jsou tvořena několika moduly, které se umí natáčet do zatáček, měnit kužel světla v závisloti na rychlosti, intenzitě osvětlení či zastínit protijedoucí vozidla tak, aby jejich řidič nebyl oslněn, přesto bude Passat dál svítit tak, jako by byla puštěna dálková světla. Standardně jsou LEDkami tvořena i zadní světla, která také nabízejí dvě možná provedení.

K úplně první kratičké jízdě jsme si vybrali provedení sedan s novým vrcholným motorem 2,0 Bi-TDI se sekvenčním přeplňováním dvěma turbodmychadly o výkonu 176 kW/240 koní a 500 Nm (Opel má v Insignii BiCDTi 143 kW/195 koní a 400 Nm). Tato verze je v nabídce zatím výhradně s pohonem všech kol a dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou DSG.

Tuto verzi poznáte na první pohled podle „lepších“ zadních LED světlometů, ale i podle dvojice lichoběžníkových koncovek výfuku v rozích zadního nárazníku.

Motor má poměrně klidný, kultivovaný i tichý chod. Díky dvěma nestejně velkým turbodmychadlům se prakticky nestane, že by nebylo v nižších otáčkách dostatek točivého momentu (maximum 1 750 a 2 500 ot./min) či naopak výkonu (maximum ve 4 000 ot./min). Reakce však nejsou takové, jak by se z prvních papírových dat mohlo zdát. Reakce na sešlápnutí plynového pedálu je sice okamžitá, ale nenásleduje očekávaný „240-koňový-a-500-Nm“ kopanec. Může za to s největší pravděpodobností vyšší hmotnost (DSG + 4×4) 1,7 tuny, ale i samotné naladění vývojáři. Svůj podíl na tom možná měl i fakt, že vůz měl najeto jen několik desítek kilometrů.

Přečtěte si také:  První kilometry za volantem elektromobilu Škoda Enyaq Sportline iV 80x. Je to čtyřkolka se 195 kW

Neznamená to však, že by šlo o nějakého loudala, ale kladivo na okresky to rozhodně nebude. Jak auto zrychluje, mimochodem z 0 na 100 km/h se dostane za 6,1 sekundy, se můžete podívat v tomto videu. Maximální rychlost je 238 km/h (limuzína 240 km/h).

Auto bylo vybaveno voličem jízdních režimů a adaptivním podvozkem. Na komfortní režim se žádné překvapení nekonalo. Jízda byla hladká, bez výraznějších rázů od kol či uskakování.

Následovalo přesednutí do kombíku s obyčejným 2,0 TDI s jedním turbodmychadlem, výkonem 110 kW/150 koní a 340 Nm, avšak opět spojeným s pohonem všech kol a převodovkou DSG i adaptivním podvozkem.

Chování při jízdě se oproti Bi-turbu příliš nezměnilo. Stále šlo o perfektně reagující auto s pohodlným projevem a hladkou jízdou, ale motor byl ke zrychlování o poznání neochotnější (auto mělo však opět najeto pouze několik desítek kilometrů), hmotnost se oproti dvakrát oturbené verzi příliš lišit nebude.

V obou případech je třeba pochválit reakce i chování DSG, na to už jsme si ale u Volkswagenu zvykli. Nahoru řadí i podřazuje bez výraznějšího přemýšlení, změna rychlostních stupňů probíhá svižně a nedrží auto zbytečně v nízkých či naopak vysokých (při zvoleném normálním jízdním režimu) otáčkách.

Posledním, třetím vyzkoušeným autem byla limuzína v základní výbavě se stejným motorem 2,0 TDI jako v případě předchozího Variantu. V tomto případě však s pohonem pouze předních kol a manuální šestistupňovou převodovkou.

Už od prvních metrů auto překvapilo svou agilností. Oproti oběma dřívějším verzím reagovalo na sešlápnutí plnyu výrazněji. Rychlosti manuální převodovky na svá místa zapadaly s naprostou samozřejmostí a každá změna rychlostního stupně byla příjemnou záležitostí.

Toto auto bylo vybaveno klasickými tlumiči i pružinami, jejichž naladění je opět velmi pohodlné. Zdá se, že doby, kdy všechno muselo být SPORT, jinak to nebylo ono, jsou ty tam. I když bylo pružení spíše měkčí, Passat se příliš nenakláněl. Větší nerovnosti však doplňovaly rázy od podvozku.

Na velké soudy si ale musíme počkat do regulérního testu. Za volantem jednotlivých vozů jsme strávili pár kilometrů a jen několik málo desítek minut. Navíc se jezdilo převážně po centru Prahy, kde není možné vyzkoušet chování při větších rychlostech ani v zatáčkovitém terénu.

Přečtěte si také:  Test Peugeot 3008 GT Hybrid EAT8 (2021)

Volkswagen se nicméně hrdě hlásí k tomu, že chce s Passatem zaútočit i na taková auta jako je Mercedes-Benz třídy E. Vzhledem k ceně, která sice v lépe vybavených autech není z nejnižších, a vzhledem k širokým možnostem příplatkové výbavy se mu to může i podařit. Je otázkou, zda případní zákazníci vymění majestátní trojcípou hvězdu za dvé „lidová“ véčka

O tom, že nicméně půjde o úspěšné auto, vypovídá nejen to, že jde o finalistu letošní ankety Auto roku 2015 v České republice, ale i prodejní úspěchy jeho předchůdců. Do současné chvíle dodal Volkswagen na celém světě celkem více než 22 milionů vozů Passat a jejich derivátů.

Kompletní ceník modelové řady Volkswagen Passat je k nahlédnutí ZDE.

Comments are closed.