Je neskutečné, jak se technika a schopnosti aut posouvají. Rekordní čas nejnovějšího Audi RS 3 na okruhu Nürburgring to jen potvrzuje. Tento 400koňový sedan je totiž stejně rychlý nebo rychlejší než spousta jen o pár let starších supersportů. A to včetně Bugatti Veyron!
Audi posadilo při své rekordní jízdě, o které jsme psali zde (a je tam i video), za volant svého testovacího jezdce Franka Stipplera a tomu se povedlo německý okruh objet za působivých 7 minut a 40,748 sekundy. Skvělý čas sám o sobě, ale co když k tomu přidáme výrazně silnější a sportovní auta, která jsou pomalejší? Seznam je to docela dlouhý a překvapivý. Sluší se ovšem dodat, že auta neřídil jeden a tentýž řidič, a ani na trati nepanovaly tytéž podmínky.
Ale ještě než se do toho pustíme, sluší se RS 3 představit. Stejně jako v předchozí generaci se o pohon stará pětiválec 2,5 TFSI s výkonem 400 koní a točivým momentem 500 Nm. Z místa na stovku dokáže auto i díky pohonu všech kol zrychlit za 3,8 sekundy maximální rychlost se je až 290 km/h. Samozřejmostí je adaptivní podvozek i velké brzdy. Obout je také možné (přímo z výroby) semislicky Pirelli P Zero Trofeo R.
Mercedes-AMG pogratuloval Porsche k novému rekordu na Nürburgringu. Nezapomněl si do něj ale rýpnout
Audi R8 V10: 7 minut a 44 sekund
Toto už je docela překvapení, protože placatý sourozenec RS 3 je o čtyři sekundy pomalejší. Audi R8 V10 pohání stejný motor V10 5.2 FSI jako Lamborghini Gallardo. Naladěn je na 525 koní a 530 Nm a samozřejmostí je pohon všech kol quattro. Tato verze zajela okruh v rukou redaktorů ze Sport Auto za 7 minut a 44 sekund. Mimochodem slabší první generace Audi R8 s motorem V8 se dokonce nedostala ani pod 8 minut.
Bugatti Veyron: 7 minut a 40 sekund
Jde sice o původní 1001koňové Bugatti Veyron, ale kdo by čekal, že auto s méně než polovičním výkonem a zanedbatelnou cenou i provozními náklady, bude prakticky stejně rychlé jako sportovní verze běžného modelu.
Ferrari 599 GTB: 7 minut a 47 sekund
Ferrari je symbolem pro sportovnost. Má vysoce výkonné motory, nízké těžiště a sportovní DNA. Jenže to nestačí a více než 600koňové Ferrari 599 GTB je na Nürburgringu o takřka 7 sekund pomalejší. Čas zajel magazín Sport Auto, který se na podobné jízdy specializuje. Za volantem seděl Horst von Saurma.
Lamborghini Gallardo Superleggera: 7 minut a 46 sekund
Vůbec první okruhově zaměřené Lamborghini Gallardo se objevilo v předfaceliftové verzi v roce 2007. Dostalo tehdy 10 koní navíc a přívlastek Superleggera, ale ani to na RS 3 nestačilo, protože to o 6 sekund poodjelo.
Lamborghini Murcielago LP640: 7 minut a 40 sekund
Ani větší Lamborghini Murcielago LP640, předchůdce Aventadoru, er-es-trojce neujelo. Okruh Nürburgring zajela obě auta za stejný čas. A to přestože má lambo skoro dvakrát tolik koní (640 – podle názvu), které dostává z 6,5litrového atmosférického motoru V12.
Lexus LFA: 7 minut a 40 sekund
Podobně rychlý je Severní Smyčce také epický Lexus LFA. Přitom tento supersport byl ve své době (představen byl v roce 2010) naprosto exkluzivní a používal techniku, o které se nám tehdy skoro ani nesnilo. Poháněl ho motor V10 s objemem 4,8 litru, jehož výkon byl 412 kW/560 koní. Na tom Lexus spolupracoval s Yamahou a protože se vytáčel s takovou rychlostí a samozřejmostí, musel dostat digitální otáčkoměr, protože klasická analogová ručička na otáčkoměru nestíhala.
Mercedes-Benz SLS AMG: 7 minut a 40 sekund
Stejný čas zajelo i vůbec první čistokrevné AMG, které nikdy nevzniklo jako „obyčejný“ Mercedes-Benz. Poháněl ho 6,2litrový motor V8 s atmosférickým plněním s pohonem zadních kol. Měl perfektní rozložení hmotnosti a nízké těžiště. A pět stačí jedna dekáda k tomu, aby ho rychlostně zahanbil docela běžný sedan.
Mercedes-Benz SLR McLaren: 7 minut a 40 sekund
Tohle auto je sice skoro 20 let staré, ale na jeho vývoji spolupracovaly dvě automobilky, které vyrábějí ta z nejlepších sportovních aut na světě. SLR bylo ve své době společně s Porsche Carrera GT (na Nürburgringu zajelo čas 7 minut a 28 sekund) a Ferrari Enzo (na Nürburgringu zajelo čas 7 minut a 25 sekund) tím nejvíc, co jste si vůbec mohli koupit. Poháněné bylo kompresorem přeplňovaným motore V8 s výkonem přes 600 koní a brzdit mohl nejen pomocí karbon-keramických brzd, ale i aktivnímu přítlačnému křídlo, které dokázalo brzdný účinek nastavením té správné polohy až zdvojnásobit.
Porsche 911 GT3 (997.2): 7 minut a 40 sekund
Porsche s označením GT3 platila vždycky za opravdové sportovní náčiní, ale čas nelze zastavit. Vtažení do děje a perfektní cit nedokáže konkurovat stabilitě a rychlosti nového RS 3, takže Porsche 911 GT3 generace 997.2 zajelo před 10 lety stejný čas jako Audi. Výkon je přitom jen asi o 30 koní vyšší.
Porsche Cayman GT4: 7 minut a 40 sekund
Podle mnohých je to (hlavně na okruh) to nejlepší Porsche vůbec. Má 3,8litrový šestiválec uprostřed s 385 koňmi, tedy menším výkonem, než má nové RS 3. Oproti běžnému Caymanu má vylepšený podvozek, pohonné ústrojí i aerodynamiku.