Je neskutečné, jak se technika a schopnosti aut posouvají. Rekordní čas nejnovějšího Audi RS 3 na okruhu Nürburgring to jen potvrzuje. Tento 400koňový sedan je totiž stejně rychlý nebo rychlejší než spousta jen o pár let starších supersportů. A to včetně Bugatti Veyron!
Audi posadilo při své rekordní jízdě, o které jsme psali zde (a je tam i video), za volant svého testovacího jezdce Franka Stipplera a tomu se povedlo německý okruh objet za působivých 7 minut a 40,748 sekundy. Skvělý čas sám o sobě, ale co když k tomu přidáme výrazně silnější a sportovní auta, která jsou pomalejší? Seznam je to docela dlouhý a překvapivý. Sluší se ovšem dodat, že auta neřídil jeden a tentýž řidič, a ani na trati nepanovaly tytéž podmínky.
Ale ještě než se do toho pustíme, sluší se RS 3 představit. Stejně jako v předchozí generaci se o pohon stará pětiválec 2,5 TFSI s výkonem 400 koní a točivým momentem 500 Nm. Z místa na stovku dokáže auto i díky pohonu všech kol zrychlit za 3,8 sekundy maximální rychlost se je až 290 km/h. Samozřejmostí je adaptivní podvozek i velké brzdy. Obout je také možné (přímo z výroby) semislicky Pirelli P Zero Trofeo R.
Mercedes-AMG pogratuloval Porsche k novému rekordu na Nürburgringu. Nezapomněl si do něj ale rýpnout
Audi R8 V10: 7 minut a 44 sekund
Toto už je docela překvapení, protože placatý sourozenec RS 3 je o čtyři sekundy pomalejší. Audi R8 V10 pohání stejný motor V10 5.2 FSI jako Lamborghini Gallardo. Naladěn je na 525 koní a 530 Nm a samozřejmostí je pohon všech kol quattro. Tato verze zajela okruh v rukou redaktorů ze Sport Auto za 7 minut a 44 sekund. Mimochodem slabší první generace Audi R8 s motorem V8 se dokonce nedostala ani pod 8 minut.
Bugatti Veyron: 7 minut a 40 sekund
Jde sice o původní 1001koňové Bugatti Veyron, ale kdo by čekal, že auto s méně než polovičním výkonem a zanedbatelnou cenou i provozními náklady, bude prakticky stejně rychlé jako sportovní verze běžného modelu.
Ferrari 599 GTB: 7 minut a 47 sekund
Ferrari je symbolem pro sportovnost. Má vysoce výkonné motory, nízké těžiště a sportovní DNA. Jenže to nestačí a více než 600koňové Ferrari 599 GTB je na Nürburgringu o takřka 7 sekund pomalejší. Čas zajel magazín Sport Auto, který se na podobné jízdy specializuje. Za volantem seděl Horst von Saurma.
Lamborghini Gallardo Superleggera: 7 minut a 46 sekund
Vůbec první okruhově zaměřené Lamborghini Gallardo se objevilo v předfaceliftové verzi v roce 2007. Dostalo tehdy 10 koní navíc a přívlastek Superleggera, ale ani to na RS 3 nestačilo, protože to o 6 sekund poodjelo.
Lamborghini Murcielago LP640: 7 minut a 40 sekund
Ani větší Lamborghini Murcielago LP640, předchůdce Aventadoru, er-es-trojce neujelo. Okruh Nürburgring zajela obě auta za stejný čas. A to přestože má lambo skoro dvakrát tolik koní (640 – podle názvu), které dostává z 6,5litrového atmosférického motoru V12.
Lexus LFA: 7 minut a 40 sekund
Podobně rychlý je Severní Smyčce také epický Lexus LFA. Přitom tento supersport byl ve své době (představen byl v roce 2010) naprosto exkluzivní a používal techniku, o které se nám tehdy skoro ani nesnilo. Poháněl ho motor V10 s objemem 4,8 litru, jehož výkon byl 412 kW/560 koní. Na tom Lexus spolupracoval s Yamahou a protože se vytáčel s takovou rychlostí a samozřejmostí, musel dostat digitální otáčkoměr, protože klasická analogová ručička na otáčkoměru nestíhala.
Mercedes-Benz SLS AMG: 7 minut a 40 sekund
Stejný čas zajelo i vůbec první čistokrevné AMG, které nikdy nevzniklo jako „obyčejný“ Mercedes-Benz. Poháněl ho 6,2litrový motor V8 s atmosférickým plněním s pohonem zadních kol. Měl perfektní rozložení hmotnosti a nízké těžiště. A pět stačí jedna dekáda k tomu, aby ho rychlostně zahanbil docela běžný sedan.
Mercedes-Benz SLR McLaren: 7 minut a 40 sekund
Tohle auto je sice skoro 20 let staré, ale na jeho vývoji spolupracovaly dvě automobilky, které vyrábějí ta z nejlepších sportovních aut na světě. SLR bylo ve své době společně s Porsche Carrera GT (na Nürburgringu zajelo čas 7 minut a 28 sekund) a Ferrari Enzo (na Nürburgringu zajelo čas 7 minut a 25 sekund) tím nejvíc, co jste si vůbec mohli koupit. Poháněné bylo kompresorem přeplňovaným motore V8 s výkonem přes 600 koní a brzdit mohl nejen pomocí karbon-keramických brzd, ale i aktivnímu přítlačnému křídlo, které dokázalo brzdný účinek nastavením té správné polohy až zdvojnásobit.
Porsche 911 GT3 (997.2): 7 minut a 40 sekund
Porsche s označením GT3 platila vždycky za opravdové sportovní náčiní, ale čas nelze zastavit. Vtažení do děje a perfektní cit nedokáže konkurovat stabilitě a rychlosti nového RS 3, takže Porsche 911 GT3 generace 997.2 zajelo před 10 lety stejný čas jako Audi. Výkon je přitom jen asi o 30 koní vyšší.
Porsche Cayman GT4: 7 minut a 40 sekund
Podle mnohých je to (hlavně na okruh) to nejlepší Porsche vůbec. Má 3,8litrový šestiválec uprostřed s 385 koňmi, tedy menším výkonem, než má nové RS 3. Oproti běžnému Caymanu má vylepšený podvozek, pohonné ústrojí i aerodynamiku.
Štítky: 599 GTB, 911 GT3, AMG, audi, Audi R8, Audi R8 V10, bugatti, Bugatti Veyron, Cayman GT4, ferrari, Ferrari 599 GTB, Gallardo, Gallardo Superleggera, lamborghini, Lamborghini Gallardo, Lamborghini Gallardo Superleggera, lamborghini murcielago, Lamborghini Murcielago LP640, lexus, Lexus LFA, lfa, Mercedes-Benz, Mercedes-Benz SLR McLaren, Mercedes-Benz SLS AMG, murcielago, Murcielago LP640, nurburgring, okruh, Porsche, Porsche 911 GT3, porsche cayman gt4, r8, sls amg, veyron