ASAP_Rocky-PUMA-Skoda_Octavia_RS_Cup-Autodrom_Most- (1)

Vyzkoušeli jsme závodní Škodu Octavia RS Cup. Svezli jsme se s ní na okruhu v Mostě

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp, PUMA - 23. 10. 2024


Je to sice už pár let, kdy v České republice vznikl nápad na obnovení dříve oblíbené série závodů Octavia CUP, v rámci kterého vzniklo několik technicky stejných závodních aut na základech původní Škody Octavia RS třetí generace. A my jsme se v rámci akce, kterou na mosteckém okruhu pořádala PUMA při uvedení své nové kolekce A$AP Rocky x PUMA.

„Upravené sériové auto“

Přestavba vychází z obyčejného sériového auta Škoda Octavia RS třetí generace s benzinovým motorem a automatickou převodovkou DSG. Přesto šlo o komplexní proces, při kterém z původní sériové Octavie RS zůstalo jen velmi málo. Nezměněný zůstal v podstatě jen skelet karoserie, vše ostatní je důkladně přepracováno či kompletně nahrazeno, aby vůz splňoval přísné požadavky závodního prostředí.

Po odstrojení interiéru a karoserie se nejprve do auta instaloval bezpečnostní rám, což je nezbytný krok pro opravdovou závodní homologaci. Interiér je tak úplně jiný, zmizely prakticky všechny komfortní prvky, naopak se instalují karbonová závodní sedadla, laminátová přístrojová deska i výplně dveří. Důraz je kladen i na bezpečnostní vybavení, jako je speciální palivová nádrž, která je chráněná speciálním ochranným pláštěm a má objem 100 litrů, což je podstatně více než u sériového vozu.

ASAP_Rocky-PUMA-Skoda_Octavia_RS_Cup-Autodrom_Most-2
Škoda Octavia RS CUP | Foto: Pavel Srp

Závodní Škoda Octavia RS CUP byla samozřejmě výrazně odlehčena. Z původní hmotnosti sériové verze, která je asi 1,4 tuny, se po všech úpravách dostává na 1120 kg. S povinnou výbavou a jezdcem se tedy auto pohybuje na závodním limitu 1215 kg.

Přestože motor zůstává po mechanické stránce velmi podobný původnímu čtyřválcovému TSI, je optimalizován pomocí nové řídicí jednotky. Díky tomu výkon vzrostl na 265 koní a točivý moment na 380 Nm. Přestože auto zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy, zůstává zachována původní šestistupňová dvouspojková převodovka DSG, která je však doplněna o mechanický samosvorný diferenciál Drexler, namísto původního elektronického systému VAQ. Protože jde o závodní auto, jsou motor a převodovka uloženy v pevných držácích.

Velkými úpravami musel projít také podvozek. Přední náprava je typu McPherson, zadní je víceprvková, to zůstalo, ale vše ostatní se změnilo. Obě nápravy jsou uloženy v pevných silentblocích, tlumiče jsou dvoucestné Öhlins. Zatímco přední brzdy byly nahrazeny výkonnějšími šestipístkovými brzdiči značky AP s kotouči o rozměru 362 mm, zadní brzdy zůstaly sériové, ale i na nich proběhly drobné optimalizace.

ASAP_Rocky-PUMA-Skoda_Octavia_RS_Cup-Autodrom_Most-3
Škoda Octavia RS CUP | Foto: Pavel Srp

Zvýšený výkon a závodní specifikace si pochopitelně vybírají svou daň v podobě spotřeby paliva. Zatímco sériová Octavia RS je relativně úsporná, závodní verze spotřebovává při plném závodním zatížení přibližně 60 litrů na 100 kilometrů.

Za volantem

A teď si to vyzkouším na vlastní kůži. Po otevření dveří se přede mnou ukazuje takřka prázdný interiér, ve kterém není prakticky nic zbytečného. Palubní deska je jednoduchá, je v ní pouze nový přístrojový panel, nalepená mapka okruhu a pod ní pak panel s nejdůležitějšími ovladači. Na tom je ovladač dvouspojkové převodovky (režimy „D“, „N“ a „R“), bezpečnostní odpojovač baterie, páčkový přepínač zapalování, startovací tlačítko, pojistková skříň a tyčka, kterou se ovládají stěrače.

Usedám do závodní sedačky a dotahuji si šestibodové bezpečnostní pásy. Parádní je, že ze sedačky docela dobře dosáhnu na pedály i na volant, protože po dotažení pásů se nemůžu skoro ani hnout a natahovat se na volant, pokud bych na něj nedosáhl, by bylo prakticky nemožné. Stejně jako palubní deska, tak i volant je jednoduchý, ten sériový byl z auta vyndaný a místo něj je tu jednoduchý sportovní volant bez jakýchkoliv tlačítek nebo ovladačů. Výjimkou jsou jen velké páčky k řazení, přičemž ta levá slouží jako v běžném autě pro řazení směrem dolů, ta pravá nahoru.

ASAP_Rocky-PUMA-Skoda_Octavia_RS_Cup-Autodrom_Most-4
Škoda Octavia RS CUP | Foto: Pavel Srp

Nad mosteckým okruhem ale bohužel na střídačku prší a neprší a je zima, takže trať je mokrá a ani závodní (ale „mokré“) pneumatiky asi nedokážu úplně zahřát, mám tak z auta respekt. Není to poprvé, co tady jedu závodním anebo „závodním“ autem, ale přesto jet s cizím závodním autem na slickách a mokré trati není úplně ideální. Ideální je ale naopak rozjezd, protože stačí jen přeřadit na „D“, přidat plyn a auto se samo rozjede.

To, že mokrý povrch mosteckého okruhu opravdu není ideální, se ukazuje hned při mém druhém brzdění na trati. Při výjezdu z boxů a brzdění do prvního esíčka totiž zjišťuju, že tohle auto nemá posilovač brzd, takže je potřeba se do brzd opřít víc. A to jsem taky při dalším brzdění udělal, jenže to naopak bylo zase až moc, takže jsem si zablokoval kola. „OK, takže při dalším brzdění musím na brzdy jemněji,“ říkal jsem si v duchu. A toho jsem se držel, takže jsem pak už brzdil raději dřív a méně, abych měl rezervu. I díky tomu lze ale úplně v klidu a bez problémů brzdit levou nohou.

Překvapily mě i reakce samotného motoru, protože stačilo na plynovém pedálu přidat jen trošičku a přesto se motor vpřed rozjel s překvapivě velkou razancí. Přiznám se, že jsem se často nedokázal – speciálně na výjezd z „vracáku“ – rozjet bez toho, aniž by mi proklouzla kola. Chtělo to opravdu milimetrové pohyby. To ostatně platí i pro pohyby volantem, protože převod řízení je tady také hodně rychlý.

Ostatně na to, jak jsem se závodní Škodou Octavia RS Cup jel, se můžete podívat ve videu:

Instruktora a spolujezdce mi dělal letošní český šampion v MČR v rally Dominik Stříteský, který se značkou PUMA spolupracuje. Zeptal jsem se ho na pár otázek:

Jak vás baví jízda na okruhu?

Já jsem přece jenom okruhář z kár, jenom jsem si odskočil do rallye, takže okruhy jakoby znám. Neznám přesně tyto velké okruhy, protože jsem nikde nebyl, jen jednou na Slovakiaringu s Pragou. Člověk má určité návyky tady na tom semisliku, na mokru to není nic lehkého a člověk pořád do sebe získává nějaký ten cit pro to auto. Vždycky je co zdokonalovat, obzvlášť tady v těchto podmínkách to není nic lehkého, takže když člověk v tom toho víc najde, tak je to určitě super a taky zkusit si to takhle a mít tu možnost, tak je to vítané.

Aktuálně rallye má přednost?

Dá se to tak říct. Je to zase něco úplně odlišného. Já nemůžu říct, že okruhy by byly špatné nebo takhle, ale teď má rallye přednost, tak to beru.

Pokud byste se tak obecně zamyslel nad tím, co byste těm okruhovým specialistům třeba vy byste mohl předat z té rallye nebo co vám u nich chybí nebo co by se jim hodilo?

Já spíš bych to přál každému, ať si to zkusí, ať si zkusí i ten druhý sport, ať už je to rallye, nebo závody na okruzích, protože tady jede člověk větší rychlostí než jedeme my. My jedeme nějakých 180, tady jsou schopni jet 300, ale zase to je na širším a těch 180 v lese je taky něco jiného. Spíš bych to přál ostatním, ať si můžou zkusit rallye okruháři a naopak ti, co jsou v rallye ať si zkusí ty okruhy, ať poznají, že ta rychlost dokáže být větší, ale zase je to úplně jiný svět.

dominik_stritesky-skoda_octavia_rs_cup-puma-autodrom_most
Dominik Stříteský | Foto: PUMA

Ještě dotaz na sezonu. Jak hodnotíte uplynulý rok?

My jsme naprosto spokojení, tím, že se to povedlo letos, jak se to povedlo na ten titul, tak bylo to hodně otazníků. Nové auto, nový partneři, tak jsme čekali, jak to bude vypadat, ale sešlo se to. Toho štěstíčka tam taky díky bohu bylo letos taky dost, bez něho to nejde, takže to klaplo a nemůžeme být nic jiného než spokojení.

Musím se zeptat i na hodnocení spolupráce s Pumou

Určitě, já jsem rád, že jsme na to navázali. Začínali jsme postupně, když jsem začínal s R5, tak přes Autoklub, teď už dva roky, možná tři roky, fungujeme takhle napřímo a já jsem za tu spolupráci rád.

A$AP Rocky X PUMA: kolekce inspirovaná motorsportem

PUMA a současná hudební ikona s designérským přesahem A$AP Rocky představují svou nejnovější kolekci s příchutí motosportu. Highlightem kolekce je limitované množství progresivního modelu Mostro 3.D, který debutoval na letošním newyorském fashion weeku. PUMA a Rocky v kolekci také společně uvádí nový úhel pohledu na klasický model Inhale. Jeho redesign přináší patinovaný vibe doplněný originální výšivkou. Lokálně bude kolekce spojená s ambasadorem PUMA Benem Cristovao.

A$AP ROCKY X PUMA
A$AP ROCKY X PUMA | Foto: PUMA

Rocky z PUMA archivu pečlivě vybral model Inhale Distressed a transformoval ho do prostředí tvrdé práce závodních automechaniků, kteří své dny končí se zamazaným oblečením a mastnými skvrnami od oleje. Jak tenisky Inhale, tak všechny další kousky z kolekce mají patinovaný vzhled, autentické prvky závodního designu a branding A$AP Rocky x PUMA. Rockyho záměr posouvat hranice designu obuvi potom ožívá v modelu Mostro 3.D, monstrózním a odvážném stylu, který využívá inovativní 3D tiskový proces na bázi pryskyřice.

Stejně jako u předchozích kampaní se A$AP Rocky aktivně podílel na celém tvůrčím procesu, od návrhu produktů přes režii až po styling marketingové kampaně. „Bylo načase, abych spojil svůj rukopis s některým z ikonických modelů PUMA,“ řekl A$AP Rocky. „Lidé se od módní přehlídky nepřestali ptát na Mostro 3.D, takže jsem nadšený, že je konečně uvádíme na trh. Pak tu máme originální siluetu Inhale s patinovanou látkou a ručně vyšívanými detaily, což jim dodává autentický vzhled, který se skvěle hodí k ostatním kouskům oblečení. Jsem opravdu spokojený s tím, jak to dopadlo, a nemůžu se dočkat, až všichni uvidí, co jsme vytvořili.“


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru