Evropská organizace Euro NCAP, která se zaměřuje na bezpečnost aut, zveřejnila letošní poslední výsledky svých nárazových testů. V těch prověřilo spoustu modelů z Evropy, ale i z Asie včetně těch čínských. Výsledkem byla čtyřhvězdičková a pětihvězdičková hodnocení.
Ke konci byl v testovaných autech vcelku velký nával, důvodem je pravděpodobně obava přísnějších pravidel, která vstupují v platnost v následujícím roce. Otestováno totiž bylo hned 15 nových modelů, mezi nimiž byly čistě evropské modely, ale také v Evropě tradiční korejské či netradiční čínské. V nárazových testech byly prověřeny modely: Alpine A290, Audi A5, Deepal S07, Hyundai Santa Fe, Hyundai Santa Fe (Safety Pack), Leapmotor C10, Lexus LBX, Maxus eTERRON 9, Mazda CX-80, MG ZS Hybrid, MINI Countryman, Porsche Macan, Renault 5, Subaru Forester a Volvo EX30.
„Nejnovější hodnocení ukazuje významný pokrok ve všech třídách vozidel, a to navzdory problémům, kterým průmysl čelí. I přes tyto tlaky výrobci zůstávají odhodláni zlepšovat bezpečnost na silnicích, integrovat pokročilé technologie a soustředit se na ochranu všech účastníků silničního provozu,“ řekl k posledním letošním testům generální tajemník Euro NCAP Michiel van Ratingen.
Překvapením je hodnocení čínských aut, která ještě před pár lety bývala na chvostu – platilo to nejen pro bezpečnost, ale i pro výbavu, zpracování, ale i samotný design. To se ale změnilo a třeba SUV Deepal S07 (viz úvodní foto) má za ochranu dospělých dokonce 95 %, pick-up Maxus eTerron 9 má také skvělých 91 %. Dobrá hodnocení mají auta ovšem i směrem k chodcům.
Čína: Nechcete v EU naše elektromobily? Dostanete místo nich plug-in hybridy!
Naopak evropské modely Renault 5 E-Tech a Alpine A290 přišly o jednu hvězdičku kvůli slabší ochraně hrudníku řidiče a absenci středového airbagu, který by bránil kontaktu mezi řidičem a spolujezdcem při bočním nárazu. Pro chodce jsou podle Euro NCAP nebezpečné jejich A-sloupky u čelního skla. Dalším čtyřhvězdičkovým modelem se stalo MG ZS, které hůře chrání stehna a lýtka předních pasažérů. I v tomto případě platí výtka za absenci centrálního airbagu. Navíc je tu i slabší hodnocení v případě bočního nárazu, zejména pokud jde o děti.
Zajímavý je případ Hyundai Santa Fe. To se totiž objevuje v testech hned dvakrát, jednou jako běžné Santa Fe, podruhé jako verze s příplatkovým balíčkem asistenčních systémů Safety Pack. V prvním případě má jen čtyři hvězdičky, v tom druhém už pět.
Výsledky testů Euro NCAP za prosinec 2024:
Model | Výbava | Počet hvězdiček | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy |
---|---|---|---|---|---|---|
Alpine A290 | Standard | **** | 80% | 80% | 76% | 68% |
Audi A5 | Standard | ***** | 87% | 88% | 78% | 77% |
Deepal S07 | Standard | ***** | 95% | 87% | 74% | 77% |
Hyundai Santa Fe | Standard | **** | 84% | 88% | 70% | 69% |
Hyundai Santa Fe | Safety Pack | ***** | 84% | 88% | 77% | 79% |
Leapmotor C10 | Standard | ***** | 89% | 85% | 77% | 76% |
Lexus LBX | Standard | ***** | 82% | 83% | 79% | 76% |
Maxus eTERRON 9 | Standard | ***** | 91% | 85% | 84% | 83% |
Mazda CX-80 | Standard | ***** | 92% | 88% | 84% | 79% |
MG ZS Hybrid | Standard | **** | 75% | 82% | 73% | 76% |
MINI Countryman | Standard | ***** | 83% | 87% | 81% | 79% |
Porsche Macan | Standard | ***** | 90% | 90% | 83% | 78% |
Renault 5 | Standard | **** | 80% | 80% | 76% | 68% |
Subaru Forester | Standard | ***** | 83% | 89% | 86% | 72% |
Volvo EX30 | Standard | ***** | 88% | 85% | 79% | 80% |