Ruská invaze na Ukrajině způsobuje spoustu problémů, ale nejen na místě. Problémy se postupně nepřímo dostávají do celé Evropy a i do oblastí, kde bychom to asi nečekali. Týká se to teď i ojetých aut, která ve velkém putují na Ukrajinu, protože tamější prezident zrušil veškerá cla a poplatky na jejich dovoz.
Přes hranice v Evropě přejíždí spousta kamionů s ojetými automobily. „V pátek před víkendem se například na hraničním přechodu Medyka utvořila až 12kilometrová kolona,“ komentoval situaci na svém webu ekonom Lukáš Kovanda a dodává: „V předlouhé frontě stojí kamiony, vozy s humanitární pomocí, ale většinu z aut představují právě nákladní vozy umožňující přepravu více osobních aut. Naplno se totiž rozjel obchod s ojetými vozy. Ukrajinci si je masově vozí do vlasti.“
Důvodem je to, že ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj začátkem dubna v rámci válečného stanného práva rozhodl, že Ukrajina zruší spotřební daň i clo na dovoz nových i ojetých automobilů pro osobní účely. Současně s tím byla zrušena i příslušná daň z přidané hodnoty.
Chybí nejen nová auta, z trhu začínají mizet už i zánovní ojetiny
A to je velmi značná finanční úspora. Vždyť dříve museli Ukrajinci při dovozu auta do vlasti zaplatit spotřební daň a dovozní clo ve výši 10 % z ceny auta. K tomu pak museli připočítat ještě dalších 20 % DPH. „Pokud tedy zakoupí ojetinu třeba v Česku za 80 tisíc korun, pořizovací náklady se kvůli daním a clu, čítajícím dohromady třeba až 65 tisíc korun, vyhoupnou až na zhruba 145 tisíc korun,“ píše Kovanda. Teď ale zaplatí pouze těch 80 tisíc korun. Ukrajinci tak této úspory chtějí využít, protože jakmile válečné stanné právo opět skončí, poplatky se vrátí.
A to situaci na trhu ojetých automobilů (nejen v ČR, ale v celé střední Evropě) rozhodně nepomůže, ba právě naopak. Už dnes ceny ojetin výrazně vzrostly a podle předpokladů by růst cen neměl jen tak přestat. Ojetin je navíc čím dál méně.