Test-2019-Skoda-Octavia-Scout-20-TDI-140-kW-DSG-4x4- (23)

Ojetá auta jsou v Česku už o pětinu dražší než loni. Propadá se navíc prodej nových i ojetých škodovek

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Carvago - Foto: Pavel Srp - 30. 5. 2022


Průměrné ceny ojetých aut rostou v celé Evropě, ale z hlavních trhů pro online tržiště s ojetými vozy Carvago (ČR, Německo, Polsko a Itálie) zaznamenali nejvyšší nárůst cen zákazníci v České republice – dokonce vysoko nad aktuální mírou inflace. Nejvýše pětileté ojetiny byly v prvním čtvrtletí letošního roku o 22 % dražší než loni (medián ceny vzrostl z 499 000 Kč v roce 2021 na letošních 607 400 Kč), maximálně desetileté pak o 16 % (z 396 000 Kč na 459 000 Kč).*

Na českém trhu také roste průměrný nájezd prodávaných ojetých aut – z 57 000 km v roce 2021 na 68 000 km v prvním čtvrtletí roku letošního. Mírně klesá zájem o vozy s dieselovým motorem (z 52 % na 48 %) a naopak mají zákazníci větší zájem o auta s automatickou převodovkou (z 39 % na 44 % vozů). Přibližně každý čtvrtý (26,8 %) ojetý vůz prodaný v Česku je typu SUV a zdaleka nejběžnější (13,7 % prodaných vozů) jsou auta s výkonem kolem 110 kW a více než polovina (58 %) má najeto do 100 000 km.

Společnost Carvago ve své analýze čerpá z obchodování s ojetinami na sedmi evropských trzích, kde v loňském roce zvýšila tržby o 600 % na tři čtvrtě miliardy korun. V letošním roce míří Carvago k dalšímu razantnímu růstu – až ke třem miliardám tržeb.

Stočené kilometry má v Česku dle průzkumu skoro 11 % ojetin. Ve střední a východní Evropě jde o běžnou praxi

„Růst cen ojetých vozů nadále souvisí především s poklesem výroby nových aut následkem nedostatku elektronických součástek a narušení dodavatelských řetězců způsobeného válkou na Ukrajině. Mění se ale i struktura automotive průmyslu, když se automobilky na úkor masové výroby nejdostupnějších modelů s nízkou marží soustředí spíše na profitabilnější, dražší modely aut,“ říká Jakub Šulta, CEO Carvago.

Prodej ojetých vozů v ČR v podrobnějších datech

Možná největším překvapením analýzy Carvago je propad tržního podílu ojetých vozů značky Škoda – z 35 % v prvním čtvrtletí roku 2021 na současných necelých 29 %. Vozy Škoda jsou ale stále jedničkou na českém trhu, následovanou značkami VW (10,5 % – meziročně beze změny) a BMW (nárůst na 5,7 % z loňských 4,9 %). Mezi ojetinami jsou stále nejprodávanější modely Octavia, Fabia a Superb, meziročně ale vzrostl zájem o SUV Kodiaq a Karoq.

Median ceny vozu do 5 let stáří

  • 1Q 2021: CZK 499,000
  • 1Q 2022: CZK 607,221
  • rozdíl (nárůst): +21.7 %

Median ceny vozu do 10 let stáří

  • 1Q 2021: CZK 395,670
  • 1Q 2022: CZK 459,000
  • rozdíl (nárůst): +16 %

Median počtu najetých km

  • 1Q 2021: 56,974
  • 1Q 2022: 68,051
  • rozdíl (nárůst): +19 %

Podíl vozů s dieselovým motorem

  • 1Q 2021: 52 %
  • 1Q 2022: 48 %

Podíl vozů s automatickou převodovkou

  • 1Q 2021: 39 %
  • 1Q 2022: 44 %

Mezi ojetinami se poprvé nejvíce daří SUV, klesá naopak zájem o nafťáky

Top 10 modelů podle pořadí

 1Q 20211Q 2022
1.Škoda OctaviaŠkoda Octavia
2.Škoda FabiaŠkoda Fabia
3.Škoda SuperbŠkoda Superb
4.Škoda RapidVW Golf
5.VW PassatVW Passat
6.VW GolfŠkoda Kodiaq
7.Škoda KodiaqŠkoda Rapid
8.Hundai i30Škoda Karoq
9.Škoda ScalaHundai i30
10.Škoda KaroqŠkoda Scala

Top 5 značek podle podílu

1Q 2021podíl (%)1Q 2022podíl (%)
Škoda35.1Škoda28.7
VW10.5VW10.5
BMW4.9BMW5.7
Ford4.8Ford5.2
Hyundai4.2Hyundai4.7

* Pokud není uvedeno jinak, všechny zde uvedené údaje a hodnoty vycházejí z vlastní Carvago analýzy vozů starých do 10 let inzerovaných komerčními prodejci na internetu. Soukromí prodejci a/nebo offline transakce nejsou sledovány. Uvedené částky jsou včetně daně z přidané hodnoty.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru