Stočené kilometry má v Česku dle průzkumu skoro 11 % ojetin. Ve střední a východní Evropě jde o běžnou praxi

Autor: Anina Russová - Zdroj: carVertical - Foto: Lukáš Fabián - 7. 4. 2022


Koupě ojetiny se zdá jako naprosto jednoduchá věc, ale každý kupující by si měl dát pozor na řadu věcí. Jednou z nich je i důkladná kontrola toho, zda vybrané auto nemá stočené kilometry. Ukazuje se totiž, že v Evropě jde o poměrně běžnou praxi. Pokud vezmeme v potaz, že řidiči mají tendenci měnit svá auta každých asi tři až pět let, znamená to, že se dvakrát či vícekrát za deset let s tímto nešvarem mohou potkat.

Celkem překvapivé výsledky

Na to, jak moc a v jakých zemích se u ojetin stáčí kilometry, se zaměřila společnost carVertical. Společnost zrealizovala výzkumnou studii, založenou na téměř 900 000 kontrolách historie automobilů od roku 2021.

Přečtěte si také:  Chcete kupovat ojeté SUV? Tohle jsou ta nejméně spolehlivá

Z jejích výsledků vyplynulo, že nejčastěji se kilometry stáčí v Lotyšsku. „Více než 24 procent vozidel, kontrolovaných přes carVertical v této konkrétní zemi, mělo změněné údaje tachometru. Toto ne zrovna oku lahodící číslo naznačuje, že každý čtvrtý lotyšský kupující ojetého auta dostane vozidlo, se kterým bylo nelegálně manipulováno,“ popisuje Vilija Jankunaite z carVertical.

Na druhém místě se umístilo Rumunsko, kde má kilometry stočené každé páté ojeté auto, tedy asi 20 % nabízených ojetin. Ovšem lépe to nevypadá ani v ostatních pobaltských státech. třetí zemí s největším podílem padělaných kilometráží ojetých aut je Estonsko a čtvrtá Litva. Problémy se objevily i v Rusku a na Ukrajině.

Zdroj: carVertical

Ačkoliv je téma stočených kilometrů často zmiňované i u nás, český trh je na tom o něco lépe než zmíněné státy. Ukázalo se, že v České republice má kilometry stočené každé desáté ojeté auto kontrolované na carVertical. Obdobně je na tom Slovensko, Chorvatsko nebo Srbsko.

Přečtěte si také:  Prověření ojetého auta před koupí

Levná koupě, drahé opravy

Ředitel komunikace v carVertical, Matas Buzelis, poznamenává, že problémy s transparentností v Evropě nás stojí každý rok miliardy eur. Při levném nákupu si lidé myslí, že získali výhodnou koupi, ale ve skutečnosti, má-li auto za sebou historii, o které netušíme, mohou nakonec utratit mnohem více na opravy.

„Hlavními zdroji ojetých aut pro východoevropské trhy jsou Německo, Francie, Belgie, Nizozemsko a Itálie. Přeshraniční transakce s automobily jsou nejrizikovější, protože právě zde se často manipuluje s údaji o kilometrech na tachometru. „Stáčení kilometrů“ aut je takzvaný neviditelný zločin. Podle některých vědeckých výzkumů způsobuje jen v Evropě hospodářské škody ve výši více než 9 miliard eur ročně,“ vysvětluje Buzelis.

Problém je v tom, že úřady nedokážou efektivně vysledovat zločince, kteří takto manipulovali s vozidlem a pak je na místě i otázka legislativy, popisující sankce za takový zločin. Zatímco některé západoevropské země jsou známé tím, že podvodníkům za manipulaci s tachometrem rozdávají vysoké pokuty či dokonce jim hrozí vězení, na slabších trzích, kde jsou vozidla v průměru starší, obvykle nejsou dostatečné prostředky k řešení takových problémů.

Přečtěte si také:  Ojetá auta, která se prodávají online, jsou mladší a s menším nájezdem než v bazarech

Obtížnější prodej

Každý, kdo kupuje ojetinu, by si měl důkladně zkontrolovat jeho historii. Ano, je to další položka k samotnému nákupu, ale těch pár stokorun se v konečném důsledku může vyplatit. „Je sice pravda, že při všech odstávkách dodavatelského řetězce za posledních pár let je vozů na trhu bez jakékoliv vady jen doopravdy málo. To však není dobrý důvod, abyste si vybrali ledajaké auto. Kontrola historie může odstranit mnohé z běžných podvodů, se kterými se na trhu setkáte, přičemž podvody s najetými kilometry patří mezi ty nejběžnější,“ vysvětlil Buzelis.

Nejenže jsou vozidla se změněným stavem tachometru náročnější a nákladnější na údržbu, ale může být také poměrně náročné je prodat za původní cenu nebo dokonce levněji. Podle experta na automobilový průmysl, kupující často proplatí auta s nesprávným údajem na tachometru až o 25 procent. A protože transparentnost na trhu roste rok od roku, prodej takového auta bude stále obtížnější.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přejít na začátek