Škoda Kodaiq RS (2020)

Ojetá auta, která se prodávají online, jsou mladší a s menším nájezdem než v bazarech

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Carvago.com - Foto: Ondřej Lilling - 15. 3. 2022


Automobily, které se prodávají přes internet, jsou výrazně mladší, vybavenější a ekologicky šetrnější než průměr trhu. Vyplývá to z dat online prodejních statistik s celkovou situací na trzích ojetin v zemích, kde působí.

Zůstatkovou cenu ojetých vozů určuje v největší míře jejich stáří a nájezd. Nepřekvapí, že v zemích západní Evropy jsou ojetiny mladší než na chudším východě. Zatímco v Německu a Itálii byly ojetiny nabízené k prodeji v loňském roce typicky čtyři roky staré, v České republice to bylo o rok a v Polsku dokonce o pět let více. Mediánový rok první registrace vozů prodaných přes Carvago.com, odkud statistiky pocházejí, byl však 2019.

Přečtěte si také:  Operativní leasing není jen na nová auta. V České republice si můžete na operák vzít i ojetinu

Ještě výrazněji jsou vyšší nároky zákazníků, kteří pořizují automobil z druhé ruky online, vidět na nájezdu. Mediánový počet najetých kilometrů je v Polsku třikrát vyšší než v Německu, Itálie je na tom výrazně lépe než Česká republika. Na Carvago.com naproti tomu zákazníci kupují vozy, které za sebou mnohdy ještě ani nemají první předepsaný servis – jejich mediánový nájezd totiž jen lehce přesahuje 26 tisíc kilometrů!

Zdražování na trhu ojetých aut je rychlejší než inflace. Cena meziročně vzrostla o 25,7 %

„Skutečnost, že online se nejvíce prodávají zánovní vozy s nízkým nájezdem, tedy poměrně drahé, svědčí o tom, že tento moderní a komfortní způsob pořízení automobilu oslovil bonitní spotřebitele s vysokými nároky,“ vysvětluje Jakub Šulta, CEO Carvago.com. „Praxe tedy plně potvrzuje předpoklad, s nímž jsme Carvago zakládali. Lidé, kteří již běžně nakupují z pohodlí svého gauče elektroniku nebo potraviny, rádi využijí možnost pořídit stejně snadno také automobil. Vybraný vůz zkontrolujeme, přivezeme, přihlásíme a doručíme až k zákazníkovi před dům, takže zcela odpadá martyrium spojené s výběrem a nákupem v tradičních autobazarech.“

Mediánová cena vozů prodaných přes Carvago činila v loňském roce 659 030 Kč. Výrazně tak převýšila cenovou hladinu všech analyzovaných trhů včetně německého. „Stále častěji se na nás obracejí i zákazníci, kteří nemohou sehnat nový vůz nebo na něj nechtějí čekat mnoho měsíců,“ vysvětluje Šulta. „Jen v posledních týdnech jsme předávali několik vozů s nájezdem v jednotkách tisíc kilometrů a cenovkou převyšující milion korun.“

Srovnání stáří, nájezdu a cen podle trhů (mediánové hodnoty)

Trh CZ DE IT PL Carvago
Rok registrace 2016 2017 2017 2012 2019
Nájezd (km) 93 684 46 086 59 000 140 000 26 350
Cena (Kč) 300 000 447 001 386 971 191 226 659 030

Zákaznické preference zároveň na mikroekonomické úrovni potvrzují makroekonomickou poučku, že s rostoucími příjmy stoupá také starost o životní prostředí. „Naši zákazníci volí nadprůměrně často elektrifikované automobily, které mají zejména v městském provozu výrazně nižší nebo dokonce nulové výfukové emise škodlivých látek,“ říká Jakub Šulta.

Přečtěte si také:  Registrace aut za první pololetí v ČR opět klesaly. Prodalo se nejméně nových aut od roku 2014

Podíl elektrifikovaných ojetin

Trh CZ DE IT PL Carvago
Podíl (%) 1,85 3,39 3,77 1,89 6,11

Mezi elektrifikovaná vozidla se v této metodice počítají vedle bateriových elektromobilů také různé typy hybridního pohonu

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přejít na začátek