BMW řady 8 nahradilo předchozí šestku a přijelo opět se třemi karosářskými variantami, přičemž v nejnovějším testu jsme vyzkoušeli dvoudveřové kupé se základním motorem. A jaké BMW 840i Coupé je?
Zaujme na první pohled
BMW řady 8 Coupé vypadá parádně. Naživo zaujme zejména nízkými a širokými předními světlomety, širokou maskou chladiče, ale také tím, že je celkově hodně placaté. Působivá je i boční silueta s opravdu dlouhým předkem a pomalu klesající zádí, ústící do jemného spoileru na víku zavazadelníku, na němž je ještě decentní odtrhová hrana (součást příplatkové výbavy). Čistě zadní pohled prozradí opět široké a nízké světlomety, ale i dvojici masivních koncovek výfuku, do nichž vedou po obou stranách tlumiče.
Testovaný kus byl z exteriéru výjimečný i samotným odstínem laku karoserie. Za onu výjimečnost se v tomto případě také řádně platí. Jde totiž o lak BMW Individual s názvem Verde Ermes, za který si německá automobilka účtuje 162 570 Kč. Dalších 111 098 Kč je tu za paket M Technic Sport, který přidává černé doplňky karoserie (maska, okenní lišty apod.) namísto chromových a karbonový paket (na vnějších zpětných zrcátkách, na spoilerech apod.)
S tím parádně ladí černý interiér. Jde sice také o prvek BMW Individual s čalouněním černou kůží Merino, ovšem v tomto případě jde o prvek bez příplatku. To ovšem neplatí pro příplatková přední M sportovní sedadla (37 934 Kč). Součástí paketu M Technic Sport jsou i bezpečnostní pásy s typickou BMW M trikolorou.
Takový základní motor si nechám líbit
Pod označením „základní motor“ si obvykle představíme něco, co auto obvykle sotva rozjede. U nové osmičky to ale neplatí, protože i se základním motorem dostanete hodně rychlé auto. Pod označením 840i xDrive se totiž ukrývá řadový benzinový šestiválec s objemem tři litry. V tomto případě se na všechna čtyři kola skrze osmistupňovou automatickou převodovku přenáší 250 kW/340 koní a točivý moment 500 Nm. Z 0 na stovku zychlí auto za 4.7 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.
Je to přesně ten motor, který se do podobného auta skvěle hodí. Má příjemný zvuk, ale hlavně pěkný zátah. Jakékoliv přidání plynu se dočká náležité reakce. Automatická převodovka ZF funguje tradičně skvěle. Když má podřadit, podřadí, když má řadit nahoru, řadí. Pokud by se vám to přeci jen nelíbilo, můžete použít ovladače převodovky na volantu.
Chování motoru, převodovky, ale i podvozku se liší ještě podle zvoleného jízdního režimu. Po startu je standardně Comfort, ale vybírat lze i sportovní anebo ekologický režim. Pak je tu také tlačítko s nápisem „Adaptive“, které jízdu automaticky přizpůsobuje řidičovu chování. Když jede klidně, volí komfortní režim, ale pokud se objeví jakýkoliv náznak ostřejší jízdy, přepíná auto do sportovního režimu. Bez jakéhokoliv zásahu řidiče. Nemusíte tak myslet na to, že potřebujete co nejrychleji předjet, takže musíte přepnout na sport…
Je to pohodlné GT i okreskový dravec
Zní to jako klišé? Možná, ale není to tak. BMW 840i xDrive Coupé překvapuje jak ve městě nebo na dálnici, tak právě i na zakroucených okreskách. Může za to právě hlavně přepínání jízdních režimů. Auto sice obouvalo poměrně velké příplatkové dvacítky, ale v komfortním režimu bylo překvapivě pohodlné. Na silnici se jen tak pohupovalo, ale přesto stále nepůsobilo rozměkle. Je to skvělý hltač kilometrů.
Pak je tu ale sportovní režim, v rámci něhož osmička výrazně ztuhne. Díky nízkému těžišti překvapí rychlostí v oblouku, ale i naprostou jistotou při jízdě. Svůj výrazný podíl na tom má i pohon všech kol xDrive (840i je možné objednat i jen jako zadokolku). Šestiválcová osmička není samozřejmě tak rychlá jako osmiválcové BMW M850i.
Velkým překvapením pro nás byla spotřeba paliva. Jakkoliv jde o velké a těžké kupé (pohotovostní hmotnost je 1845 kg), dokáže jezdit hluboko pod 10 l/100 km. Snad jen palivová nádrž by mohla mít víc než 68 litrů.
Napěchované výbavou
Nová BMW (od současné generace X5) přijela s mnoha novinkami – a nejde jen o přepracovaný interiér. Současné generace bavoráků mají totiž i prvky výbavy aktivně pomáhající řidiči při jízdě. Tím nejvýraznějším je systém Driving Assistant Professional, jenž dokáže do jisté míry řídit úplně sám. Kombinuje adaptivní tempomat s funkcí Stop&Go (umí zastavit za jiným autem a pak se znovu sám rozjet) a aktivní systém udržování v jízdním pruhu s aktivní ochranou před nárazem z boku.
Úplnou novinkou je pro nové BMW řady 3, řady 8 a X5 prvek nazvaný jako ‚BMW Drive Recorder‘, za nějž si automobilka účtuje 5408 Kč. Jde o funkci, která umí nahrát průběh jízdy – a to buď automaticky nebo manuálně. Nahrává se úsek 40 sekund. Automaticky se tato funkce spouští v případě, že senzory zaznamenají nehodu. Manuálně lze spustit z displeje či ovladačem na kamery na středovém tunelu. Více o funkci prozradí například toto video.
Závěr a cena
I základní motorizace BMW řady 8 Coupé je verze, která rozhodně překvapí dynamikou. Benzinový šestiválec navíc spolupracuje se skvělou automatickou převodovkou a dohromady si dobře rozumí. K tomu je tu příznivá spotřeba paliva. S možností změny jízdních režimů dokáže být nová osmička i autem více tváří – dokáže vás pohodlně odvézt klidně na druhý konec Evropy, ale zároveň si s ní užijete i zábavu v zatáčkách.
Osmička je navíc chytrá a nabízí hodně prvků výbavy, včetně aktivních asistentů řízení. Z drtivé většiny jsou navíc naladěny tak, že řidiče neobtěžují a nabízejí možnost nastavení intenzity (to třeba u modelů Mercedes-Benz chybí). Je ale škoda, že BMW neumí třeba takovou drobnost jako hlasové ovládání v češtině.
Při koupi BMW řady 8 máte navíc na výběr z několika karosářských variant: Coupé, Gran Coupe anebo Cabrio. Testovaná karosářská varianta kupé je nejlevnější, jeho cena startuje v motorizace 840i na 2 558 400 Kč, s pohonem všech kol xDrive zaplatíte o necelých 100 tisíc korun víc. Celková cena testovaného auta se s příplatkovou výbavou vyšplhala dokonce na 3 382 908 Kč. Všechny ceny jsou s DPH.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,840i xDrive Coupe
Motor:,řadový šestiválec
Objem válců:,2998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,všech čtyř kol (xDrive)
Výkon:,250 kW/340 koní při 5000 – 6500 ot./min
Točivý moment:,500 Nm při 1600 – 4500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,4.7 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):, 7.7 – 7.5
Emise CO2:, 174 – 172 g/km
Objem nádrže:,68 litrů
Délka:,4851 mm
Šířka:,1902 mm
Výška:,1345 mm
Rozvor:,2822 mm
Pohotovostní hmotnost:,1845 kg
Objem zavazadlového prostoru:,420 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]