test-2019-bmw-330d-xdrive-touring- (14)

Test BMW 330d xDrive Touring (2020)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 23. 2. 2020


Nové BMW řady 3 se stalo Autem roku 2020 v České republice. Jako nejlepší ho zvolila odborná česká porota. My jsme se na něj podívali v redakčním testu, navíc v jedné z těch opravdu zajímavých verzí se šestiválcem pod kapotou. V rámci redakčního testu jsme vyzkoušeli BMW 330d xDrive Touring.

Je větší…

Nová generace je opět větší než ta předchozí. Nejde o žádné opravdu zásadní zvětšení, ale přesto je znát na první pohled. Vždyť nejnovější generace s označením G21 je o 76 mm delší, o 16 mm širší a o 8 milimetrů vyšší. Delší je i rozvor náprav, který vyrostl o 41 mm, a větší je rozchod kol: o 43 vpředu, o 21 mm vzadu. Díky tomu narostl prostor v interiéru a v autě už nemáte takový pocit, jako v minulé generaci, kdy jste si ho „oblékali“.

S tím, jak narostly vnější rozměry, může být překvapivé, že zavazadelník zase o tolik větší není. Automobilka udává mezigenerační nárůst jen o 5 litrů. Výhodou ale je, že je kufr tvarovaný poměrně pravidelně a nemá příliš temných zákoutí. Navíc se do něj dá dostat tradičně otevřením nejen pátých dveří, ale i pouhým sklem, což oceníte zejména ve stísněných místech anebo pokud máte jen něco malého.

BMW řady 3 přichází s mnoha prvky, které poprvé nabídlo nové BMW X5. Šlo o mnoho revolučních řešení, která jsme u BMW dosud neviděli, ale postupem času se dostávají do všech nových generací modelů mnichovské značky. V případě praktičnosti jde například o protiskluzové kolejnice v kufru. Ty jsou v klidovém stavu auta schované, ale jakmile se nastartuje, vysunou se elektricky tak, aby se k nim náklad „přilepil“ a necestoval po kufru. Po vypnutí motoru se automaticky opět zasunou tak, aby se se zavazadlem dalo normálně manipulovat. Více věcí z BMW X5 ale přijde v rámci jízdních asistentů a další příplatkové výbavy.

test-2019-bmw-330d-xdrive-touring- (5)

…i chytřejší

Stejně jako jakékoliv jiné BMW, lze i novou trojku spárovat s aplikací BMW Connected. V té ze kontrolovat její stav, ale také ji odemknout, zamknout, případně zatroubit nebo zablikat světlomety. Nelze ji přes ni ale nastartovat. V Mnichově ale po vzoru X5 přišli s řešením, které to přes telefon umí. Zatím to sice nelze aplikovat s modely Apple, ale jen s Androidy, a i tam panují jistá omezení (funguje to hlavně s telefony Samsung). Telefon je potřeba přes autorizovaný servis spojit s autem a pak dokáže telefon nahradit klíč, respektive se stane tzv. „digitálním klíčem“. Auto s ním lze prostřednictvím funkce NFC odemykat, zamykat, ale i startovat (musí být uložen v přihrádce bezdrátového dobíjení).

Nové BMW řady 5 mezigeneračně rozšiřuje také funkce jízdních asistentů a nabízí třeba nové systémy Driving Assistant Professional a Parking Assistant, které již disponují funkcemi částečně automatické jízdy. První jmenovaný kombinuje funkce adaptivního tempomatu s funkcí Stop&Go, varování na nebezpečí nárazu s překážkou a funkci nouzového brzdění, asistent řízení a udržování v jízdním pruhu. To vše až do rychlosti 210 km/h. Druhý dokáže s funkcí couvacího asistentu zcela sám vycouvat tak, jak auto jelo popředu. Pamatuje si až 50 metrů.

Pro řadu 3 jsou novinkou i laserové světlomety, které například pětkové BMW nemá. To kombinuje fullLED přední světlomety s laserovými světly, která se rozsvěcují automaticky při splnění několika podmínek jako je minimální rychlost 60 km/h, ale také žádné okolní osvětlení. Dosvit laseru je až 530 metrů.

BMW má – stejně jako spousta ostatních značek – možnost ovládat auto hlasem. Ovšem nikoliv pouze pár jasně danými přesnými pokyny, ale ‚inteligentní osobní asistent BMW Intelligent Personal Assistant‘ umí do jisté míry přemýšlet. Na rozdíl od mercedesů a jejch systému MBUX ale neumí česky, takže pokud máte auto v češtině, asistent nefunguje. Škoda.

test-2019-bmw-330d-xdrive-touring- (21)

Povedený motor

Ještě v době, kdy jsme BMW 330d xDrive Touring testovali, byla jeho pohonná jednotka tou nejlepší vznětovou. To se ale před pár dny změnilo, když značka představila ještě výkonnější BMW M340d xDrive. Slabší naftový třílitr je ale skvělou volbou, protože má více než dostatek výkonu (195 kW/265 koní) a hlavně točivého momentu (580 Nm).

Zátah motoru je v trojkovém kombíku velmi dobrý, díky pohonu všech kol je trakce za všech okolností dostatek. Osmistupňová automatická převodovka ZF je skvělá, na to už jsme si v BMW zvykli, ale ve spojení s tak velkým krouťákem potěší její naladění ještě více. Motor totiž přespříliš nevytáčí, zbytečně nepodřazuje, protože ví, že téměř šest stovek newtonmetrů je velká síla. Díky tomu – i díky možnosti příplatku za akustická skla – je v interiéru ticho. Motor pak uslyšíte, pokud přidáte opravdu výrazně. V tu chvíli jde ale o hutný zvuk šestiválce, který přesto neobtěžuje.

Díky relativně velkému a těžkému motoru není BMW 330d xDrive Touring úplně lehkonohým autem, ale přesto se zatáček nebojí. Naladěno je spíše neutrálně, ale to neznamená, že by díky pohonu všech kol nebylo zábavné. Čtyřkolka totiž stále preferuje zadní kola, takže auto příjemně tlačí, netáhne ho za předními koly ze zatáčky ven. Mimochodem, stabilizace se dá omezit, ale i zcela deaktivovat. Zábava na zasněžených silnicích – budou-li ještě někdy nějaké – je zaručena!

A spotřeba? Díky tomu, že převodovka drží motor hodně v nízkých otáčkách, zcela bez problémů může začínat číslicí 7. A to je vzhledem k nepříliš velké kapacitě palivové nádrže (59 litrů) dobrá zpráva.

test-2019-bmw-330d-xdrive-touring- (34)

Za velká kola nepřiplácejte

Auto dělají kola, čím větší, tím lépe to vypadá. Jenže na druhé straně tím i ztrácí na komfortu. A u nové trojky to platí dvojnásob. Psali jsme to už u prvního testu sedanu 320d xDrive a napíšeme to i tentokrát. Podvozek je na celém autě jeho nejslabší stránkou. To ovšem neznamená, že by byl špatný, to jen ten zbytek je tak dobrý. Podvozek dostal v nové generaci tužší uložení jednotlivých komponentů a tlumiče mají progresivní charakteristiku pérování a hydraulické dorazy. To znamená, že se s větším propružením mění tlumící účinek.

Naše auto obouvalo 18″ kola se zimními pneumatikami. Komfort odpružení kazily rány od kol na větších nerovnostech a komfortní se jízda nazvat úplně nedala. To platilo pro nekvalitní silnice, ovšem na těch kvalitních překvapil jistotou, stabilitou a malými náklony. S trojkou budete chtít jezdit jen po hladkých silnicích. Těch je ale málo…

Závěr a cena

Nová generace BMW řady 3 ukázala v testu, že i přes nárůst rozměrů není autem, za jehož volantem byste se nemohli bavit. S testovanou motorizací oceníte zejména téměř šest stovek newtonmetrů, díky čemuž je mnichovský kombík příjemně pružný bez nutnosti neustálého podřazování. Dynamika mu tedy rozhodně nechybí, navíc to není na úkor spotřeby paliva. Kombík, u BMW tradičně označovaný jako Touring, je navíc prostorný a praktický.

A co prozradí pohled do ceníku? Základní verzí je naftový čtyřválec 318d se 150koňovým dvoulitrem. Jeho cena se jako jediná vejde pod milion s daní (984 100 Kč). Testované BMW 330d xDrive Touring je ale v základu o více než 350 tisíc korun dražší (1 326 000 Kč).

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,330d xDrive
Motor:,řadový šestiválec
Objem válců:,2993 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4 xDrive
Výkon:,195 kW/265 koní při 4000 ot./min
Točivý moment:,580 Nm při 1750 – 2750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,5.4 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.4-5.2 / 4.7-4.3 / 4.9-4.6
Emise CO2:,129-121 g/km
Objem nádrže:,59 litrů
Délka:,4709 mm
Šířka:,1827 mm
Výška:,1440 mm
Rozvor:,2851 mm
Pohotovostní hmotnost:,1820 kg
Objem zavazadlového prostoru:,500 / 1510 litrů
Ceník:,ke stažení ZDE
[/table]

Štítky: , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru