test-2019-bmw-320d-xdrive-at- (6)

BMW řady 3 přijíždí v nové generaci podstatně větší a s mnoha novými asistenčními systémy. Kromě toho dostalo i přepracovaný interiér. Důkladněji jsme se podívali na verzi s naftovým motorem a s pohonem všech kol.

To dobré zůstává…

I když už i BMW začíná opouštět pohon zadních kol a do nejmenších modelů instaluje pohon předních kol, respektive je staví na základech MINI, u trojky je “svět ještě v pořádku”. Řada 3 totiž stále přijíždí s primárně hnanou zadní nápravou, případně s pohonem všech čtyř kol s preferencí zadní nápravy. I díky tomu by jízdní vlastnosti stále měly být zábavnější.

K tomu navíc v nové generaci automobilka výrazně zapracovala na podvozku. Ten má nyní tužší uložení jednotlivých komponentů a tlumiče mají progresivní charakteristiku pérování a hydraulické dorazy. To znamená, že se s větším propružením mění tlumící účinek. Inženýři také poměrně zásadně mezigeneračně změnili geometrii přední nápravy a zvětšili rozchod kol – vpředu přidali 43 mm, vzadu 21 mm.

test-2019-bmw-320d-xdrive-at- (19)

Zajímavé je, že i když je auto na první pohled větší, je zároveň lehčí. Přestože délka narostla o 85 mm, šířka o 16 mm, výška o 1 mm a rozvor narostl o 41 mm, je nová generace trojky o 55 kg lehčí. Z toho 25 kg vychází právě na karoserii.

Opravdu bohatá výbava

Předchozí generace BMW řady 3 už měla svůj věk, takže jste si mohli o některých prvcích výbavy nechat jen zdát. To ale ta nová napravuje a její ceník je k prasknutí prošpikovaný výbavou po vzoru BMW X5.

Tak třeba odemykat a zamykat auto můžete nejen pomocí aplikace BMW Connected, ale klidně svým telefonem i pomocí NFC.Je potřeba ale mít nejnovější Android (navíc funguje jen na některých telefonech) a telefon je potřeba spárovat s autem v autorizovaném servise po prokázání vlastnictví toho konkrétního vozu. Další variantou je speciální (příplatková) karta, která funguje podobně a můžete ji vložit třeba do obalu svého iPhonu, ale konec konců třeba i peněženky. Oproti aplikaci to má ale ještě další výhody, protože pokud “spárovaný” telefon anebo kartu položíte do míst bezdrátového dobíjení, budete moci auto i nastartovat a odjet s ním. Už od auta nikdy nebudete potřebovat nosit “klíč”, protože na vše bude stačit jen telefon. Podle BMW navíc nemusí být telefon ani zapnutý, to jsme ale na vlastní kůži nezkoušeli, protože jsme telefon spárovaný neměli.

test-2019-bmw-320d-xdrive-at- (29)

Nová generace řady 3 dostala také interiér po vzoru X5 nebo nové řady 8, který opustil ten po několik desítek let cizelovaný. Uspořádání ovládacích prvků se změnilo, díky čemuž budete zpočátku trochu tápat. Stačí několik desítek minut a ovládání si zažijete. Celý týden se mi ale stávalo, že jsem startoval a chtěl deaktivovat start/stop systém napravo od volantu. Chyba. Tam nic není, obě tlačítka jsou na středovém panelu vedle voliče automatické převodovky.

V interiéru je za příplatek také nový přístrojový štít s displejem o velkosti 12,3″. Jeho grafika se mi ale příliš nelíbí, respektive možnosti jeho zobrazení. Nejvíce mi vadí otáčkoměr, který je v jeho pravé části a kombinuje okraj displeje. Otáčky tak stoupají proti směru hodinových ručiček a navíc nahoru. Na druhou stranu s naftovým motorem a automatem řidiče otáčky zase tolik zajímat stejně nemusejí. I středový displej je nový. Trojka dostala nejnovější multimediální systém ID7, který má parádní grafiku a je dotykový. Zobrazení a podobu displeje si můžete upravit podle svého. Podobně jako na chytrém telefonu si lze jednotlivé obrazovky personalizovat pomocí widgetů.

Poměrně překvapivou položkou ceníku, kterou testované auto mělo, jsou laserové přední světlomety. Zajímavé je, že třeba BMW řady 5 je mít nemůže. To, že je auto má, poznáte při prvním detailnějším pohledu na přední lampy. Nejen, že na jejich boku je nápis “BMW Laser”, ale v parabolách jsou i modré rámečky. Laserové světlo se aktivuje výhradně na dálkové světlomety a při jízdě nad 60 km/h. Vše řídí automaticky elektronika a řidič tak laserové světlo sám aktivovat nemůže. BMW říká, že dosvit takových světel je až 530 metrů.

test-2019-bmw-320d-xdrive-at- (42)

A nechybí ani nejnovější hlasové ovládání, při němž nemusíte stisknout žádné tlačítko a stačí jen vyslovit: “Hey BMW“. Jenže… Máte-li auto v češtině, pak to nefunguje. Mnichovská značka totiž hlasové ovládání v češtině nepodporuje. Na rozdíl od Mercedes-Benzu, který to umí. A výbavy je ještě mnohem víc…

Za volantem

Do testu jsme si vybrali verzi BMW 320d xDrive. To znamená čtyřválcový dvoulitrový naftový motor s výkonem 140 kW/190 koní a s točivým momentem 400 Nm. Ten byl spojen s automatickou osmistupňovou převodovkou a pohonem všech kol. A vlastně to na každodenní ježdění není vůbec špatná volba. Motor má dostatek síly, příjemná je jeho pružnost, s níž pomáhá u (“zadokolkových”) BMW tradičně skvěle fungující automat.

Motor je velmi dobře odhlučněn a při dálničních jízdách potěší spotřebou paliva. Při přesunu napříč Českou republikou si testovaný bavorák průměrně řekl jen o 5,6 litrů nafty na 100 kilometrů. Rychlost byla přitom nastavena na “tempomatových” 140 km/h. Pokud jsme do cestování zahrnuli i město, spotřeba se pohybovala mezi 6 a 7 l/100 km. A to jsou podle mého na tak velké auto skvělé hodnoty. Jen škoda malé, 40litrové palivové nádrže.

test-2019-bmw-320d-xdrive-at- (11)

Po prvních kilometrech, které jsme s novou generací trojky absolvovali koncem března, jsme byli poměrně v očekávání na klasický test. První jízda s BMW 330i totiž prozrazovala hodně tvrdý podvozek. To testované BMW 320d xDrive je ale o poznání komfortnější. Největší zásluhu na tom určitě mají menší kola, ale hlavně fakt, že v tomto případě jde o “běžnou” verzi, nikoliv tu ve výbavě M Sport, která má M sportovní adaptivní podvozek. Podvozek je přesto o hodně tužší než v předchozí generaci. Díky tomu je ale v zatáčkách z auta cítit velká jistota a ochota k zatáčení. Poznat, že je auto mezigeneračně větší, přesto jde.

Závěr a cena

Nová generace BMW řady 3 vyrostla, je chytřejší a při její konfiguraci je potřeba dávat velký pozor na to, co od auta budete chtít. Řídili jsme zatím dvě auta a každé z nich bylo naprosto odlišné. To první bylo sice opravdu mrštné a projíždělo zatáčky s naprostou jistotou, ale jen na kvalitním povrchu. To druhé, tedy testované, sice nevypadá tak hezky, ale zase je pohodlnější.

Ceník BMW řady 3 – aktuální generace se označuje jako G20 – startuje na částce 921 700 Kč za motorizaci 318d. Testované 320d je dražší o necelých 70 tisíc korun a za pohon všech kol xDrive připlatíte ještě dalších 123 tisíc, protože kromě pohonu všech kol je tu i automatická převodovka, kterou předchozí verze v ceně nemají. A mimochodem BMW už představilo i kombík BMW řady 3 Touring.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: 320d xDrive (2019)
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1995 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: 4×4 xDrive
Výkon: 140 kW/190 koní při 4000 ot./min
Točivý moment: 400 Nm při 1750 – 2500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 6.9 s
Maximální rychlost: 233 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.5 / 4.4 / 4.8
Emise CO2: 125 g/km
Objem nádrže: 40 litrů
Délka: 4701 mm
Šířka: 1827 mm
Výška: 1445 mm
Rozvor: 2851 mm
Pohotovostní hmotnost: 1615 kg
Objem zavazadlového prostoru: 480 litrů
Ceník: ke stažení ZDE