Test BMW 330d Sedan

Aktuální BMW řady 3 už vyhlíží konec svého životního cyklu, ale znamená to snad, že by už nebylo dobré? Podívali jsme se na zoubek vznětové verzi 30d se šestiválcem pod kapotou.

Naftový motor? 30d ano!

S tím, jak se posledních pár let rozjela tzv. aféra “dieselgate”, se různé skupiny lidí – a je jedno, jestli jde o politiky z evropského parlamentu, místních samospráv a podobně – snaží zakázat anebo výrazně znevýhodnit vznětové motory. Některá německá města už mají připravené i zákazy naftových aut do svých center. A je to škoda, protože vznětové motory jsou, zejména při vyšším nájezdu a delších cestách úspornější než ty benzinové. Navíc mají vyšší točivý moment, což je zejména u testovaného trojkového bavoráku nakonec jednou z jeho největších radostí za jeho volantem.

Pod kapotou mu tepe třílitrový vznětový šestiválec s označením 30d. To znamená třílitr s přeplňováním jedním dvoukomorovým turbodmychadlem. Výkon pohonné jednotky je 190 kW/258 koní a točivý moment vrcholí 560 Nm. Jeho maximum je navíc k dispozici už od 1500 ot./min a vydrží do 3000 ot./min. A že to s autem dokáže pořádně hýbat, dokazuje i udávaná hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 5,6 sekundy.

Test BMW 330d Sedan

Díky šesti válcům v řadě (nově začal řadové šestiválec používat i mercedes) má motor klidný chod i parádní zvuk. Nejvíce však oceníte jeho ochotu a schopnost zrychlovat. Vše se umocní i v případě spojení se skvělou automatickou osmistupňovou převodovkou, která sází jeden kvalt za druhým nebo naopak dokáže podřadit i o víc rychlostních stupňů najednou. A trvá ji to minimum času. Potěší nakonec také spotřeba paliva, která se při klidné jízdě vejde do 7l/100 km!

Za volantem se budete bavit

BMW řady 3 není nijak velké auto, vlastně je menší než Škoda Octavia, ale (hlavně) při jízdě to je výhoda. Interiér je navržen a vyroben tak, že když se do něj posadíte, budete cítit pocit přímého obklopení autem, ale nebudete si připadat stísněně. Čtveřici cestujících odvezete v autě bez problémů. Posez řidiče je perfektní, sedadlo se dá snížit až k zemi a volant se dá přisunout blízko k tělu, navíc má příjemně tlustý věnec čalouněný jemnou kůží.

Máme auto s pohonem zadních kol, čtyřkolka xDrive je nicméně pro verzi 30d za příplatek možná taky. Pokud máte rádi řízení a nejezdíte v zimě často na hory, pak ale nevidím důvod, proč byste si za ni měli připlácet. Zkazíte tím tu parádní lehkost a jistotu jízdy. I když motor přenáší svůj výkon na zadní kola skrze automatickou převodovku, vlastně to tu není na škodu a rychlejší nebo snad ostřejší jízdě to nevadí. Díky tomu, jak převodovka funguje, je jízda zábavná i tak. Samozřejmě jsou tu pod volantem páčky, kterými se dá řadit “manuálně” a lze to i pohyby samotným voličem převodovky. Dopředu se řadí dolů (podřazuje), dozadu se řadí vyšší rychlosti – tedy tak, jak to má správně být.

Šestiválec má při jízdě příjemný zvuk, takový uchu lahodící baryton. Na reakce plynového pedálu reaguje motor bryskně, na pobídnutí ochotně vyrazí vpřed. A to nejen na výjezdu z obce, ale i při zrychlování v dálničních rychlostech. Potěší i taková lehkost, s níž se tohle 1,6 tuny vážící auto pohybuje. Pohon výhradně zadních kol odlehčil těm předním, která tak mohou jen zatáčet. A i díky zatížení přední nápravy vznětovým šestiválcem jim to jde skvěle. Motor je umístěn hodně vzadu (nad a za nápravou), takže hmotnost není vpředu a auto není nepříjemně nedotáčivé. Naopak…

Díky vysokému točivému momentu a nakonec i výkonu umí tahle trojka odsadit zadek na povel. Stabilizace se u něj dá stále zcela deaktivovat, postačí k tomu jen jedno delší podržení tlačítka vedle voliče řadící páky. Nepříjemností by pak snad mohlo být jen to, že se po deaktivaci stabilizačního systému (DSC Off) přepne nastavení motoru (i zbytku auta) do komfortního režimu (nové modely už to tak naštěstí nemají). Na morku to nevadí, můj oblíbený kruháč by mohl vyprávět, ale na suchu je to škoda.

Nejste na takové vylomeniny, ale máte rádi dostatek výkonu pro bezpečné předjetí anebo prostě jen pro dobrý pocit? Komfortní režim auto zklidní, přidá účinek posilovači řízení a vy se můžete přesunout klidně na druhý konec republiky. Nebo Evropy. Sportovní přední sedadla jsou totiž v testované verzi Edition M Sport Shadow opravdu pohodlná.

Test BMW 330d Sedan

Závěr a cena

Aktuální generace BMW řady 3 s kódovým F30 je na trhu už od roku 2011, za tu dobu už trochu zestárla. Znát je to především v interiéru. Ten je ale stále skvěle ergonomicky vymyšlený, přehledný, ale bez dnešních obrovských displejů, ovládání gesty a podobnými vymoženostmi moderní doby trochu bledne. Pro některé zákazníky to nakonec důležité opravdu je. V nové generaci, jenž by měla být představena už na podzim, se ale tyto prvky jistě objeví. V současném BMW řady 3 si tak budete užívat hlavně jízdu.

Testovaný naftový motor 30d je navíc velmi dobrou volbou, protože kombinuje dostatek síly s poměrně vysokou kultivovaností a nevelkou spotřebou paliva. Můžete mít samozřejmě ještě silnější a výkonnější vznětový motor 335d s přeplňováním dvěma turbodmychadly, ale ten už je spojen výhradně s pohonem všech kol xDrive. A je i díky tomu znatelně dražší.

Ceník BMW řady 3 začíná tříválcovým benzinovým 318i, jehož cenu stanovil dovozce na 869 700 Kč. Testovaná verze 330d začíná v nejnižší výbavě na 1 294 800 Kč, v testované Edition M Sport Shadow je to 1 415 700 Kč. Všechny ceny uvádíme s DPH.

+
Kultivovanost motoru Průměrná dynamika
Řazení Grafika multimediálního systému
Naladění podvozku Zastaralý design
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: 330d Sedan
Motor: řadový šestiválec
Objem válců: 2993 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: zadních kol
Výkon: 190 kW/258 koní při 4000 ot./min
Točivý moment: 560 Nm při 1500 – 3000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 5.6 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.0 / 4.6 / 5.0
Emise CO2: 131 g/km
Objem nádrže: 57 litrů
Délka: 4633 mm
Šířka: 1811 mm
Výška: 1429 mm
Rozvor: 2810 mm
Pohotovostní hmotnost: 1615 kg
Objem zavazadlového prostoru: 480 litrů
Ceník: ke stažení zde