test-2019-bmw-540i-xdrive-touring- (9)

Jedni je milují, jiní jim nadávají do baculatých zadků a nevzhledných převislých karoserií táhnoucích se nad vozovkou. Kombíky jsou české specifikum, ale dělat je dobře, hezky a účelně umí i jinde, třeba v Německu. Jeden z nejlepších kombíků na trhu nese mnichovské geny, má přenádherně sametový šestiválec, čarokrásný fialový lak a přijde vás na dva a půl milionu.

Jako v hotelovém pokojíčku

Vesmírná barva, černočerná kola. Tohle auto je ztělesněním nočních nebes vizáží i cenovkou. Jen sportovní paket M si ukrojil 150 tisíc, kožený interiér dalších 50. Pakety Safety a Business Class pak shodně po 60 tisících. A mohli bychom pokračovat. BMW ale nemá důvod skrývat vnady, jestli někdo otevře katalog individuálních úprav, musí počítat jak s obdivnými pohledy na ulici, tak s delším účtem. Všehovšudy jsou v této konfiguraci příplatky za 700 tisíc korun.

Dílenské zpracování je příkladné, jen leštěné dřevěné dekory mohly být konzervativnější, žíhaná „pětce“ moc nesluší. Jinak je tu vše, co rozmazlený řidič potřebuje – šikovné ovládání multimediálního prostředí pomocí systému iDrive, digitálně-analogová přístrojová deska, perfektní čalounění s nastavitelnými sedáky. Jako v hotelovém pokojíčku.

test-2019-bmw-540i-xdrive-touring- (28)

Co motor?

A teď to nejdůležitější – benzinový řadový šestiválec. Motorové označení 540i je zaklínadlem pro 250 kW/340 koní s točivým momentem 450 Nm. Na stovce jste za něco málo přes pět sekund. Bleskurychlé, dravé, s krásnými hlubokými tóny v náběhu, když se masa oceli, hliníku a hořčíku žene kupředu. 540i je pěkně vyvážená jednotka mezi surově závodní a okreskově-použitelnou. Počítat musíte jen s větší hmotností auta přes 1800 kilogramů, za což může dílem i „čtyřkolka“.

Protože bavorská automobilka dodává svou „pětku“ s aktivním řízením zadní nápravy, můžete si užít hladké průjezdy zatáčkou. Strmější, svižnější. Tuhost tlumičů je elektronicky nastavitelná (21 tisíc), se sportovním módem ale opatrně, už tak tuhé odpružení vás může stát modřiny za zadnici.

Zmiňovaný sportovní paket zahrnuje mimo jiné osmistupňový automat i účinnější brzdy s modrými třmeny a o deset čísel (na obou nápravách) snížený podvozek. Vypadá k světu, a ještě tak jezdí.

test-2019-bmw-540i-xdrive-touring- (25)

Šestiválec si své ladné cestování nechá nicméně právoplatně zaplatit, nehlídáte-li se, atakujete desetilitrovou hranici. Jezdíte-li bez omezení, spotřeba bude stoupat dál a dál. Třílitr přitom papírově slibuje kombinovaný apetit na hranici 7,8 litru paliva na sto kilometrů. Reálné to možná je, ale nedává pak smysl si kupovat zrovna 540i xDrive Touring. Palivová nádrž má 68 litrů, takže se s větším úbytkem paliva počítá.

Čekání na plug-in hybrid

Pro normální svezení neobouvejte devatenáctipalcová kola, o to tvrdší svezení bude, přestože BMW se snaží zachovat jízdní komfort maximální, na českých silnicích to leckdy nestačí. Co milovník „rodinných stěhováků“ na čtyřech kolech ocení, to je prostor vzadu. Do kufru naskládáte 570 litrů zavazadel (o něco méně než třeba u Mercedes-Benzu třídy E), po sklopení sedaček až 1700 litrů. Kufr je to naprosto dostačující jak pro bagáž, tak třeba občasné přespávání. Vyzkoušeno za vás.

Luxusní pětimetrový kombík z dílen mnichovského výrobce je jedním z nejlepších „dlouhých“ aut dneška. Kromě přepychu a prostoru, skvělého motoru, byť s výraznější spotřebou, nabídne i plejádu bezpečnostních asistentů (od asistenta udržování v jízdním pruhu po adaptivní světlomety). Flotilové emise ale tenhle krasavec jen tak nesníží, takže se už už těšíme na verzi (zřejmě) 545e. Plug-in hybridní ústrojí vypůjčené ze „sedmičky“ by mohlo vyvinout 375 koní a dostat emise do (alespoň zatím) zákonných mezí Evropské unie.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: 540i xDrive Touring
Motor: řadový šestiválec
Objem válců: 2998 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: všech kol (xDrive)
Výkon: 250 kW/340 koní při 5500–6500 ot./min
Točivý moment: 450 Nm při 1380–5200 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: 5.1 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 9.9–9.5 / 6.5–6.1 / 7.7–7.3
Emise CO2: 177–167 g/km
Objem nádrže: 68 litrů
Délka: 4942 mm
Šířka: 1868 mm
Výška: 1464 mm
Rozvor: 2975 mm
Pohotovostní hmotnost: 1840 kg
Objem zavazadlového prostoru: 570/1700 litrů
Ceník: ke stažení zde

Matěj Skalický, autor je redaktorem Českého rozhlasu