BMW 120d xDrive

Nová generace BMW řady 1 přichází s opravdu zásadními změnami. To není u mezigenerační obměny příliš obvyklé. Většinou nástupce přináší zlepšení v měřitelných parametrech jako je prostornost či úspora paliva. I k tomu samozřejmě došlo, vedle toho však došlo i ke změně koncepce pohonu.

Tradiční mnichovská zadokolka s podélně uloženým motorem naroubovaná na kompaktní hatchback totiž byla velkým unikátem. Proporce minulých dvou generací tak byly specifické, měly dlouhou přední část s výrazným převisem a záď byla naopak velmi krátká. Důvod byl jednoduchý – podélně uložený motor vyžadoval poměrně dost místa, což autu propůjčilo ony jasně rozpoznatelné tvary.

Tomu je s třetí generací konec, motor je uložený napříč a roztáčí primárně kola přední nápravy tak, jak je v této třídě obvyklé. Odrazilo se to také v designu. Jednička sice nese designový jazyk mnichovské značky, takže nechybí ledvinky ani Hofmeisterova křivka, základními rysy má ale ke konkurenčním hatchbackům blíž než kdy jindy.

BMW 120d xDrive

Větší než dřív

Konečně s nimi však také srovnává krok v prostornosti. Mezigenerační rozdíl je obrovský, zejména pak ve druhé řadě sedadel, která už neslouží k nouzovému svezení, ale konečně nabídnou slušné pohodlí i dospělému pasažérovi. To platí i pro místa vpředu, kde se můžete těšit na zcela prémiový zážitek. Vnitřek se vás nesnaží prvoplánově ohromit futuristickým designem třeba jako mercedes, ale kombinuje tradiční uspořádání s aktuálními technologiemi.

Multimediální systém osobně řadím mezi to nejlepší, co je v automobilovém průmyslu momentálně k dispozici. Automobilka se drží osvědčeného konceptu, který kombinuje dotykový displej o úhlopříčce 8,8 palce s ovládacím kolečkem iDrive, a v reálu to funguje znamenitě. Displeje mají krásně jemné rozlišení a rychlost je špičková. Vytknout se dá snad jedině trochu zdlouhavý přístup k některým funkcím, které byly u minulé generace víc po ruce. Najít v menu třeba aktivaci Apple Carplay mi vždycky zabere několik minut bádání.

Použitými materiály a slícováním vás interiér neustále ujišťuje, proč jste si nekoupili plebejský golf, ale připlatili si za prémiovou třídu. Jednička vyjma své velikosti nikterak nezaostává za většími modely z Mnichova. Základní model pochopitelně není tak vymazlený jako testovaný kousek, který dorazil s paketem M Sport. S ním dostanete i fantastická sportovní sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou a nastavitelnou podporou stehen, která fantasticky podepřou tělo i při ostřejší jízdě. A když už jsem vyzdvihl větší praktičnost, musím zákonitě zmínit i zavazadelník. Tady čekejte objem 380 litrů v základním uspořádání, najdete tady síťky, háčky nebo dvojitou podlahu, kam pár drobností také schováte.

Přečtěte si také:  Test Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 Turbo MIVEC CVT 4WD (2019)

BMW 120d xDrive

Svižně a za málo

Vrcholem vznětových motorizací je verze 120d, která pod svým označením ukrývá dvoulitr naladěný na 140 kW/190 koní. Spojený je výhradně s pohonem všech kol a také osmistupňovou automatickou převodovkou Aisin. Manuál už mimochodem pořídíte výhradně k nejslabším motorizacím.

Motor od první chvíle potěší příjemně hladkým a tichým chodem, a to i zastudena. Typický dieselový klapot se podařilo výborně odhlučnit, takže do kabiny prostupuje jen vzdálené a nikterak rušivé bručení. Sladění s osmistupňovou samočinnou převodovkou se také hodně povedlo. Dokonalosti skříní od ZF sice nedosahuje, drtivou většinu času hladí hladce, ale občas se nevyhne jemnému zaškobrtnutí. A to obzvlášť ve chvíli, kdy od motoru nežádáte plynulou jízdu, ale trochu něco víc.

V tomto ohledu má motor rozhodně co nabídnout, 190 koní poskytuje slušnou výkonovou rezervu a na dnešní dobu disponuje i překvapivě slušnými reakcemi na plyn. Na stovku se 120d dostane za rovných 7 sekund a umí uhánět až 230 kilometrů v hodině. V praxi si na nedostatek výkonu stěžovat pravděpodobně nebudete, a to jak na okreskách, tak ani na dálnici, kde se jednička pohybuje naprosto suverénně, s velmi dobrou izolací aerodynamického hluku.

BMW 120d xDrive

Dokáže ale juniorské BMW nabídnout i něco víc? Přestože slabší motorizace nikdy nebývaly zdrojem čistokrevné zábavy, dokázaly nabídnout skvěle vyvážený podvozek a bezprostřední reakce pramenící z pohonu zadních kol předchozí generace. To se pochopitelně s přechodem na motor uložený napříč mění.

Jednička vůbec nejezdí špatně, z auta je cítit velká tuhost karoserie, náklony jsou minimální a podvozek má velkou míru mechanické přilnavosti. Jenže to třeba Mercedes třídy A taky. Ani jeden ale nedokáže v klasickém provedení přinášet čistou radost z řízení, na to musíte za sportovními modely.

Co jednička zvládá na výbornou, je polykání kilometrů, klidně i ve velmi svižném tempu. I se sportovním podvozkem dokáže nabídnout slušný komfort, jakmile se však osmnáctipalcová kola musí vyrovnat s nějakým větším výmolem, prostoupí do interiéru hodně nepříjemná rána. Velmi slušně je na tom 120d i z hlediska spotřeby, ve městě sicepočítejte s nějakými 7 až 8 litry, mimo město se však dostanete bez problémů k 5 litrům na sto.

Přečtěte si také:  Test Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro (2020)

BMW 120d xDrive

Závěr a cena

Jedno je jisté. Jednička už není jako dřív. Pár lidí to bude určitě mrzet, v Mnichově si ale určitě moc dobře spočítali, že se nevyplatí draze vyrábět auto kvůli pár fajnšmekrům, zatímco většina zákazníků by mnohem více ocenila prostornější interiér. A tak se také stalo.

U ceny počítejte s tím, že základní cena 648 tisíc představuje startovní čáru k vysněné jedničce. Vyšňořený kousek v testu by vás stál 1,3 milionu, a to rozhodně neměl všechno, co si do jedničky můžete poručit. Třetí generace už sice není tak výjimečná jako dřív, jestli ale toužíte po malé stylovce s poctivým interiérem a velmi důstojným jízdním projevem, jste na správné adrese.

Technické údaje:
Typ vozu:Nový
Značka:BMW
Typ:120d
Motor:vznětový čtyřválec
Objem válců:1995 ccm
Plnění motoru:přeplňování turbodmychadlem
Palivo:nafta
Pohon:všech kol
Výkon:140 kW/190 koní při 2500 – 4000 ot./min
Točivý moment:400 Nm při 1750 – 4000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:7.0 s
Maximální rychlost:230 km/h
Převodovka:osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):5.1/4.1/4.7-4.5
Emise CO2:124-117 g/km
Objem nádrže:50 litrů
Délka:4319 mm
Šířka:1799 mm
Výška:1434 mm
Rozvor:2670 mm
Provozní hmotnost:1590 kg
Objem zavazadlového prostoru:380-1200 l
Ceník:ke stažení zde