test-2018-bmw-m140i-mt- (13)

BMW M140i je jedno z těch nejzábavnějších aut v nabídce mnichovského výrobce. Důvod? Kompaktní rozměry, pohon zadních kol a charakterní benzinový šestiválec. Testované auto mělo navíc manuální převodovku a samosvorný diferenciál z výbavy BMW M Performance.

Desing není nijak nápadný

Z hlediska vnějšího designu se BMW drželo při zemi. Jsou tu jen typické drobné doplňky v podobě stříbrných krytů vnějších zpětných zrcátek, několik znáčků M, charakteristicky tvarovaná kola s prosvítajícími brzdiči nebo dvojice koncovek výfuku – po jedné v obou rozích nárazníku.

Decentní je také interiér. Tady je ještě méně změn než v exteriéru, nechybí však opět loga M nebo označení M140i v kapličce přístrojů. Je potřeba vyzdvihnout sedadla, jejichž boční vedení v opěradle je možné elektricky přizpůsobit každé postavě. Pokud jste hubení, přitáhnete si ho, pokud naopak nejste, můžete si ho roztáhnout. Manuálně se dá prodloužit i sedák. A líbí se mi i příjemně tlustý věnec volantu s velmi jemnou kůží, ten ale nemusí vyhovovat všem.

test-2018-bmw-m140i-mt- (24)

Ten motor!

BMW řady 1 je aktuálně v nabídce s mnoha rozličnými motorizacemi od malých přeplňovaných tříválců až po testovaný nejvýkonnější šestiválec. Se všemi motory se navíc pojí pohon zadních nebo všech kol. Naposledy, protože v nové generaci už tomu tak nebude a podobně jako například BMW X1 dostane pohon předních nebo všech kol, bohužel. Mimochodem ani takovou konfiguraci, v níž sjelo z výrobních pásů testované auto, už si dnes nekoupíte. BMW už z nabídky manuální převodovku vyřadilo.

A v nové generaci přijde i o ten sametový šestiválec. Jde o třílitrový řadový motor s přeplňováním jedním dvoukomorovým turbodmychadlem. Jeho projev potěší jak v nízkých otáčkách, kde si i díky koncovkám výfuku z nabídky BMW M Performance (ty má testované auto oproti sériovému modelu navíc), velmi příjemně brumlá, tak i v těch vysokých. Je totiž úplně jedno, jestli se kocháte krajinou s ručičkou otáčkoměru olizující 1500 ot./min nebo si naopak užíváte zakroucených okresních silnic s otáčkoměrem před červeným polem (to je u 7 tisíc ot./min!). Na sešlápnutí plynového pedálu se totiž vždy dostaví náležitá reakce.

Vytáčet motor až k červenému poli je navíc vážně zábava, protože ačkoliv je přeplňovaný, jeho projev je velmi blízký atmosférickému motoru. Se vzrůstajícími otáčkami přichází i velmi příjemná gradace výkonu. Auto je navíc rychlé. Opravdu rychlé. Aby také ne, když je jeho výkon 250 kW/340 koní a točivý moment 500 Nm. Mimochodem zrychlení z nuly na 100 km/h je pouhých 4,8 sekundy!

Přečtěte si také:  Test BMW X1 25d xDrive (2019)

test-2018-bmw-m140i-mt- (18)

Jakkoliv kompromisy a univerzální řešení obvykle nefungují, v tomto případě se naladění motoru opravdu povedlo. Není vůbec žádný problém nechat motor převalovat se na začátku otáčkoměru, ale ani ho naopak nechávat vytáčet až k červenému poli.

Netřeba se bát ani spotřeby paliva. Ta se totiž při běžném ježdění dá udržet na rozumné hodnotě do 10 l/100 km. Pokud na plyn budete více tlačit, pak se samozřejmě potřeba počítat s tím, že šest půllitrových válců si i díky přeplňování řekne o pořádnou dávku paliva. Díky 52litrové nádrži ale nebude třeba tankovat už při zpáteční cestě Praha – Brno.

Za volantem se budete bavit

Protože BMW M140i je auto, které ladila divize BMW M Performance, dá se očekávat, že auto bude celkově tužší než běžné verze. Na druhé straně to ale stále není plnohodnotné BMW M. I když pojedete po méně kvalitních cestách, netřeba se obávat toho, že by vám auto na nerovnostech odskákalo pryč. Testované auto obouvalo 18″ disky s novými zimními pneumatikami a od kol se neozývaly žádné velké rázy. Podvozek je tu klasický, tedy tlumiče s ocelovými pružinami, adaptivní tlumiče byste hledali marně.

Pohon zadních kol a 340 koní se zdá být na papíře jako velmi zajímavá kombinace a je tomu tak i v praxi. Netřeba se bát, pokud jste nezkušení. BMW vás samozřejmě hlídá starostlivě nastavenou stabilizací. Pokud byste ale chtěli, máte možnost si stabilizaci v jízdním režimu Sport + (anebo krátkým stiskem tlačítka stabilizace) omezit, případě zcela vypnout. Řízení pak bude jen na vás. Je jen škoda, že v případě DSC Off se auto vždy přepne do komfortního režimu. U nových generací už to tak naštěstí není.

A věřte mi, že díky instalovanému samosvornému diferenciálu mezi zadními koly jde o velmi zábavné auto, které k nějakým rošťárnám rozhodně nemusíte dlouze přemlouvat. A vlastně je úplně jedno, jestli bude sucho nebo mokro… Auto je navíc příjemně čitelné a jakékoliv pohyby zádě cítíte prakticky okamžitě. Dostat auto do smyku také není příliš těžké, speciálně s manuální převodovkou, stačí pracovat s přenosy hmotnosti anebo využít vysokého výkonu.

Přečtěte si také:  Nové BMW M340i xDrive se představuje. Nabízet se bude jako sedan i jako kombi Touring

Manuální převodovka v modelech BMW je věc, kterou už příliš nevídáme, přesto je to v některých verzích škoda. Řazení sice není tak mechanické jako u některých modelů konkurenčních značek, ale stále je velmi povedené. Hlavně je přesné. Lhostejno, v jakém jízdním režimu jedete, v každém případě bude jakékoliv přeřazení (nahoru i dolů) doprovázeno automatickými meziplyny.

test-2018-bmw-m140i-mt- (45)

Závěr

BMW M140i s manuální převodovkou už nekoupíte. A je to škoda, protože tohle auto je velmi příjemné na denní ježdění, ale zároveň je velmi zábavné při výletech mimo město. Jde možná o to nejzábavnější BMW vůbec, protože má výkon více než dostatečný, ale nikoliv takový, aby bylo potřeba za každou cenu našlapovat na plynový pedál po špičkách. Díky dodělanému mechanickému samosvornému diferenciálu na zadní nápravě je navíc velmi hravé.

Kupujte, dokud budou, chtělo by se napsat, protože aktuální BMW řady 1 je tou poslední “jedničkou”, která má pohon zadních kol. U nové generace o toto tradiční uspořádání pohonného ústrojí přijdeme.

+
Projev motoru a jeho dynamikaŘízení bez jisté odezvy
Manuální řazení zintenzivňuje řidičské zážitkySneslo by ostřejší brzdy
Zvuk motoru a výfukuManuální převodovka se už nedá objednat
Technické údaje:
Typ vozu:Nový
Značka:BMW
Typ:M140i
Motor:řadový šestiválec
Objem válců:2998 ccm
Plnění motoru:turbodmychadlo
Palivo:benzín
Pohon:zadních kol
Výkon:250 kW/340 koní při 5500 ot./min
Točivý moment:500 Nm při 1520 – 4500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:4.8 s
Maximální rychlost:250 km/h
Převodovka:šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):10.6 / 6.2 / 7.8
Emise CO2:179 g/km
Objem nádrže:52 litrů
Délka:4324 mm
Šířka:1765 mm
Výška:1411 mm
Rozvor:2690 mm
Pohotovostní hmotnost:1525 kg
Objem zavazadlového prostoru:360 / 1200 litrů