test-2020-mercedes-benz-gla-220d-4matic- (3)

SUV a crossovery jsou stále čím dál oblíbenější, takže na nových generací si automobilky dávají záležet. Druhá generace Mercedes-Benzu GLA, kterou jsme otestovali, nechává tu první v prachu daleko za sebou.

Nejmenší mercedes na chůdách

Mercedes-Benz má se zvýšenými modely dlouholeté zkušenosti, vždyť terénní třída G je s námi více než čtyři dekády. Hodně dlouhou historii, sahající až do roku 1997 má i další zvýšený model značky, třída ML. Ta původně také byla spíše off-roadem s prostorovým rámem. Až její druhá generace dostala samonosnou karoserii. Aktuálně tato modelová řada nese označení GLE. To nejmenší SUV z nabídky, tedy spíše crossover, nese označení GLA a je tu s námi o poznání kratší dobu. Jeho první generace přišla na trh před sedmi lety, v roce 2013.

Oproti první generaci GLA je ta druhá o pár milimetrů na délku kratší, ale má delší rozvor náprav i širší rozchod kol. V interiéru je tak i díky tomu dostatek místa do všech směrů, a to jak na předních, tak i na zadních sedadlech. Pohodlně odveze GLA čtveřici pasažérů. A slušný prostor zbude i pro zavazadla, výrobce udává 435 litrů, přičemž opěradla zadních sedadel jsou polohovatelná.

test-2020-mercedes-benz-gla-220d-4matic- (42)

Nejsilnější naftová verze

GLA má pod kapotou výhradně čtyřválcové motorizace s výkony od 85 kW/116 koní až po 165 kW/224 koní (nepočítáme verze AMG). Všechny motorizace bez výjimky jsou spojeny s dvouspojkovou osmistupňovou převodovkou, s výjimkou základní benzinové verze GLA 200, která má jen sedm rychlostních stupňů. Pohon všech kol je volitelný (přibližně za 60 tisíc korun) pro výkonnější motorizace, k základním verzím ho pořídit nelze.

Přečtěte si také:  Test Volkswagen Golf 1.5 eTSI (2020)

Testovaný kus byl ve verzi GLA 220 d 4Matic. To značí nejvýkonnější vznětovou motorizaci. Jde o čtyřválcový dvoulitr s výkonem 140 kW/190 koní a točivým momentem 400 Nm. Z místa na stovku zrychlí za 7,3 sekundy a jede maximálně 219 km/h.

Motor překvapí slušnou dynamikou a působí agilním dojmem. Ochotně zrychluje nejen ze semaforů, ale také při předjíždění na okresních silnicích. Jízdu při tom doprovází jen tlumený zvuk naftového čtyřválce, odhlučnění není vůbec špatné. Stejně jako spotřeba paliva, kterou jsme drželi kolem 7 l/100 km.

test-2020-mercedes-benz-gla-220d-4matic- (33)

Kromě prvotních počátečních pomalejších reakcí – například při parkování a změně režimů z „D“ na „R“ a podobně – není dvouspojkové převodovce moc co vytknout. Řadí hladce, rychlosti mění svižně a není zmatená. Pokud byste přeci jen chtěli řadit sami, pak tuto možnost máte. Na volantu jsou páčky pro manuální řazení.

Celkově je z auta znát, že je laděno hlavně na komfort a pohodu jízdy. Velký podíl na tom u testovaného auta mají i vysoké pneumatiky na 18″ discích kol. V základu jsou na autě 17″ disky, ale za příplatek lze mít až 20″ kola. Podvozek není adaptivní, jsou tu klasické tlumiče i pružiny, ale při přejezdu nerovností je tichý a jistý. Kola jsou stále na zemi a nikam neodskakují.

Ostřejší jízda v zatáčkách ale není to, co bychom si s takto nakonfigurovaným autem užívali. Ono vás k tomu nakonec nebude ani nic lákat. Ovšem, že by to byl problém? To ani ne, protože pokud chcete, má pro vás Mercedes-Benz v rukávu eso. GLA totiž nabízí i ve verzích AMG a to nejen třísetkoňové AMG GLA 35, ale také 421koňové AMG GLA 45!

test-2020-mercedes-benz-gla-220d-4matic- (29)

„Hej, Mercedes!“

Pohled do interiéru ukazuje, že před řidičem se rozkládá jeden velký černý panel, v němž jsou ukryty dva displeje. Toto řešení se poprvé objevilo v odcházejícím Mercedes-Benzu třídy S a postupně se dostalo do všech ostatních modelů. Co ale esko nemá, to je systém Mercedes-Benz User Experience (MBUX), tedy pokročilé hlasové ovládání s umělou inteligencí. S tím poprvé přišla současná generace třídy A a je to jeden z těch vůbec nejlepších systémů hlasového ovládání, které dnes v autech lze mít.

I když je na volantu tlačítko na aktivaci hlasového ovládání, není třeba na něj vůbec myslet. Aby se „asistentka“ ozvala, stačí prostě kdykoliv zvolat „Hej, Mercedesi“. Často ale postačí třeba jen „Mercedes“ (i jen tak mezi řečí…) a auto se ženským hlasem ozve. Díky umělé inteligenci lze používat velké množství povelů – navigovat, upravovat klimatizace, zjišťovat počasí, přepínat stanice na rádiu a tak dále. Možností je opravdu hodně.

Přečtěte si také:  Test plug-in hybridu BMW X3 xDrive30e (2020)

I když podobný systém hlasového ovládání dnes nabízí více výrobců, nikde není tak doladěné jako právě v mercedesech. Anebo neumí česky – jako v BMW. Pokud tedy máte infotainment auta v češtině, ani hlasové ovládání nemůžete spustit.

test-2020-mercedes-benz-gla-220d-4matic- (37)

Naopak chválit rozhodně nelze aktivní asistent jízdy v pruzích. Ne snad, že by nefungoval, on právě funguje asi až moc, je až příliš horlivý. Na rozdíl od některých konkurentů tu nejde nastavit jeho intenzita a už vůbec ne to, aby na jízdu mimo pruh třeba jen upozornil, nezasahoval rovnou do řízení. Jakmile byste měli přejet čáru, s poměrně děsivým zvukem přibrzdí „potřebná“ kola tak, aby se auto vrátilo mezi čáry. Byla to ale jedna z věcí, kterou jsem před každou jízdou vypínal. Tohle by rozhodně doladění sneslo, protože to stejně funguje prakticky ve všech mercedesech.

Závěr a cena

Mercedes-Benz GLA druhé generace je příjemné auto, které oceníte hlavně pro jeho komfort. S testovanou nejvýkonnější naftovou motorizací 220 d 4Matic jde navíc o svižné auto s příznivou spotřebou paliva. Potěší, že i nejmenší crossover značky dostává možnosti výbavy, které mají i větší modely.

Základní cenovku GLA nastavil Mercedes-Benz na 873 tisíc korun za vznětové GLA 180 d. Za testované GLA 220 d 4Matic, které je naopak nejdražší verzí z nabídky (vyjma AMG), zaplatíte minimálně 1 101 100 Kč. Ceny jsou s DPH.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Mercedes-Benz
Typ: GLA 220 d 4MATIC
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1950 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: všech čtyř kol
Výkon: 140 kW/190 koní
Točivý moment: 400 Nm
Zrychlení 0–100 km/h: 7.3 s
Maximální rychlost: 219 km/h
Převodovka: osmistupňová dvouspojková (8G-DCT)
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.0 – 5.3
Emise CO2: 133 – 140 g/km
Objem nádrže: 43 litrů
Délka: 4410 mm
Šířka: 1834 mm
Výška: 1611 mm
Rozvor: 2729 mm
Objem zavazadlového prostoru: 425 litrů
Ceník: ke stažení zde