Některé díly se porouchávají překvapivě často, zatímco jiné vykazují nadprůměrnou životnost. To vše se děje bez ohledu na stáří, značku či model vozu. Jak je to jenom možné? To se snaží zjistit síť servisů.
Hodnocení poruchovosti ProfiAuto zkoumá čtyři oblasti vozu: karoserii, elektrický systém, pohonný systém a odpružení. Jedná se o poměrně široké kategorie, nicméně při hlubším zkoumání popisů jednotlivých modelů můžeme najít nejen konkrétní opakující se chyby, ale také chyby, které se objevují velmi výjimečně. Výsledkem hodnocení jsou jednotlivé kategorie zjištěných závěrů se širšími komentáři.
Karoserie
Mezi hlavní problémy, které hlásí mechanici z ProfiAuto, patří koroze, problémy se stahováním oken, nesprávné lícování jednotlivých prvků karoserie a vrzání. Nejčastějšími problémy jsou však opotřebení těsnění a poruchy zámků.
V závěrečném hodnocení se ukázalo, že žádný z vozů nevykazoval tak závažné rezavění, aby musel být vyřazen z provozu. To ukazuje, že i 15 nebo 20 let staré vozy za přijatelnou cenu lze stále bezpečně používat, a celková úroveň tovární ochrany proti korozi se dlouhodobě zlepšuje.
Problémy s těsněním dveří jsou akutní, protože se projevují hlukem za jízdy nebo vnikem vody do interiéru. Lze jim však poměrně snadno předcházet. Odborníci radí, že stačí pravidelně mazat těsnění vhodnými přípravky, což platí zejména pro levné modely, u nichž lze najít těsnění nižší kvality.
Chcete koupit levné ojeté auto? Ani s jedním z těchto tří aut neuděláte chybu
Další doporučením je, jak zabránit poškození zámků. Typickým scénářem takové poruchy je, že řidič většinu času používá pouze dálkové ovládání, a když se baterie vybije, s údivem zjistí, že zámek nelze otevřít klíčem, protože je zanesený. Rada odborníků tedy zní, aby motoristé otevírali auto klíčem alespoň jednou za měsíc, a tím předcházeli podobným překvapením.
Nesprávné lícování plechů a vrzání jsou obvykle stopami po špatně provedených opravách, takže v tomto případě nejsou pro toto hodnocení relevantní. Je však třeba upozornit na problémy s kvalitou barvy. U některých vybraných japonských modelů je totiž lak obzvláště jemný a citlivý na poškrábání.
Elektroinstalace
Elektroinstalaci lze obecně rozdělit do následujících podkategorií: osvětlení, palubní elektronika, bezpečnostní vybavení pro řidiče, a další.
Nejčastější závady bývají v systému osvětlení. V některých případech je to způsobeno stářím elektroinstalace, v jiných třeba přetíženými žárovkami, které se příliš rychle vypalují. Mechanici ProfiAuto se shodují, že vypálené žárovky nebo dokonce xenonové výbojky nejsou až takový problém, a to vzhledem k jejich dobré dostupnosti. Mnohem větší potíže působí náročný postup opravy. Stojí za zmínku, že u některých modelů automobilů (např. Renault Modus) je výměna žárovky velice zdlouhavá, protože je nutné demontovat celý nárazník.
Specialisté společnosti ProfiAuto také upozorňují na problém, který se vyskytuje u nových vozů. Jedná se o problém s LED osvětlením, které je prakticky neopravitelné, a náklady na kompletní sady svítidel jsou velmi vysoké.
Poruchy palubní elektroniky obvykle závisí na úrovni vybavení vozidla. Nejdražší modely spotřebovávají energii z baterie, i když jsou zaparkované. U 10 a 15 let starých modelů systémy CAN selhávají, protože se jsou staré a přetížené nadměrným počtem přenášených signálů.
Jedinou prevencí je péče o stav baterie a nabíjecího obvodu. Jak ukazuje praxe, až 30 % poruch by nenastalo, kdyby byla baterie v pořádku a pravidelně dobíjená. Odborníci ze společnosti ProfiAuto doporučují zdrženlivost také při montáži příplatkové výbavy. Kamery zaznamenávající obraz před vozem, parkovací kamery, ambientní osvětlení, navigace, přídavné reproduktory atd., totiž způsobují rychlý úbytek energie.
U nejnovějších vozů se již objevují nové závady, jako jsou poruchy systémů Start/Stop a mikrohybridních zařízení.
Poruchy bezpečnostních a asistenčních systémů řidiče jsou nejčastěji způsobeny předchozí nehodou. Mluvíme např. o rozsvícení kontrolky airbagu, selhání aktivního tempomatu a asistenta pro jízdu v pruzích.
Pohon
Zobecnit závady hnacího ústrojí je takřka nemožné. Odborníkům z ProfiAuto se však podařilo poukázat na některá kritická místa související s historií vývoje moderních automobilů. Černá listina zahrnuje spojky s dvouhmotovými koly (především u vznětových motorů), vadné rozvodové řetězy (především u motorů TSI z počátečního období výroby a u motorů BMW řady N47) a neúčinné filtry pevných částic u dieselů z počátečního období výroby tohoto systému (norma Euro 5). Tyto poruchy se objevovaly ve vlnách a postihovaly vozy určitých ročníků. Jejich četnost se však postupem času díky zlepšení výrobní technologie naštěstí snížila.
Poruchy dvouspojkových převodovek by mohly tvořit samostatnou kapitolu. Toto řešení zpopularizované značkou Volkswagen si zcela podmanilo trh. Problém však nastal na trhu sekundárním po zjištění, že za náhradní díly a opravy jsou požadovány astronomické částky. Situace se však už výrazně zlepšila, a to jak z hlediska dostupnosti náhradních dílů, tak z hlediska školení nezávislých servisních sítí.
Nejnovějším celosvětovým problémem je tzv. downsizing. Kolik toho malé, turbodmychadly přeplňované jednotky dokážou ve skutečnosti najet, se pravděpodobně ukáže už velmi brzy.
Odpružení
Závady s odpružením se samozřejmě v jednotlivých kategoriích vozů opakují. Malé a městské vozy, u nichž bylo odpružení maximálně zjednodušeno, jsou prakticky bezproblémové. Důkazem jsou nízké ceny dílů a jednoduché opravy.
Plánujete prodat své ojeté auto? Poradíme, co jeho cenu zvyšuje a co naopak snižuje
U ostatních kategorií závisí míra poruchovosti a servisní náklady na jednotlivých řešeních. Nejlevnější jsou systémy McPherson pracující se zadním nosníkem. Nejdražší jsou systémy odpružení s více vahadly. Samozřejmě ale existují také další možnosti, které zvyšují náklady, jako je například změna tuhosti tlumení.
Novinkou, která se nyní projevuje i v praxi, jsou varianty odpružení montované v závislosti na výkonu motoru nebo verzi výbavy. Vynikajícím příkladem je Škoda Octavia III, u níž mají slabší verze vzadu spolehlivý nosník, zatímco silnější verze mají na údržbu dražší systém s více vahadly.
Hodnocení poruchovosti ProfiAuto je jedinečným průzkumem místního trhu. Vychází z dat sesbíraných 239 automechaniky pracujícími v nezávislé síti ProfiAuto, která má v České republice a na Slovensku již téměř 500 autoservisů. Technici hodnotili 50 nejoblíbenějších vozů v České republice a udělili jim známky na stupnici od 1 do 5, kde 1 byla nejlepší a 5 nejhorší.
Vozy byly rozděleny do cenových kategorií: „do 100 000 Kč“, „od 100 000 do 200 000 Kč“ a „nad 200 000 Kč“.
O rozsahu tohoto projektu nejlépe svědčí skutečnost, že jen v posledním roce využilo služeb sítě ProfiAuto téměř 1,7 milionu zákazníků, kteří přijeli na kontrolu nebo za účelem provedení opravy.
Tak to já jsem měl zrovna špatný kus, nebo špatný servis ? Slavná 1.9 TDI, 2x jsem musel dělat turbo (a to jsem auto zahříval, po dojetí jsem dochlazoval ), shnité přední blatníky (každý rok po zimě jsem čistil za podběhama ), prahy taky komplet v háji. Pak šlo do háje těsnění pod hlavou, po opravě to drželo 3 měsíce a zase to bralo vodu………Tak jsem ji dal do sběru :-D. Momentálně mám benzínovou atmosféru v Mazdě 6 a mám klid……co 8 tis měním olej a klídek, pohoda.
Potřebuji MPV a nejlépe s benzinovým motorem s nepřímým vstřikem. Ty vozy zde mají velmi nízko sezení a tudíš je naprosto nevyhovující
To první místo bych asi tipnul :-D
Nevím, nevím, ale Honda Accord typeS VIII generace s motorem 2.4i-vtec dokonce s automatem tady není???
Máme v rodině dvě.Jedna najeto sto a cca 310 000km a servis,jo ten známe: výměna olejů a brzdových destiček.Takže Šádéčko bych asi moc neupřednostňoval, když všichni víme,jak na tom jsou slavné DSG a TSI🤣🤣🤣
Pro Petra: Buďte v klidu Honda a obecně Japonská auta nejsou nejprodávanější na našem trhu ,protože kdyby byla tak by zašlapala tyhle Evropský zgarby do země😀😀.Je to účelový článek což dokazuje i to že zde není třeba Ford Focus 2 a 3 gen.Mám Mazdu 6gh a nemám si nač stěžovat a ani bych neměnil.Žádná rez ,elektronika nezlobí tak co víc si přát.
halvně v klidu, tohle není článek, ale tisková zpráva = placená reklama
Možná nechápete rozdíl mezi tiskovou zprávou a komerčním sdělením. Tisková zpráva není žádná placená reklama, Karhánku.
Mí oba sousedé mají Rapid, s 1,6 diesel a už dost roků, ve Středních Čechách. Jsou maximálně spokojeni.
Skoda Rapid ani Fábia 3 nemá pod kapotou benzinovou 16tku. Takový blábol.Autor by měl jít psát o vyšívání.
Asi proto jsou bezporuchové, když jezdí někde za Uralem a do českých servisů jich moc nepřijede.
Škoda Octavia 1 nejlepší auto bez poruch, motor nalítá milion km!!
Hmm, dalsi reklama na autorizovany servis Skoda, co se tvari jako seriozni clanek :/
Tyjo, to znamená, že tak 70 procent řidičů jsou hlupáci a jezdí špatnými auty.
Takže i já :)
Třeba potkaný motory TSI jsou evergreen, kamarád potkal fabii a manželka zrovna přijela s info, že spolupracovnice potala fabii – oprava 35t jiný motor. kamarádka potkala Roomster TDI a známý servisák je vozí k jinému, protože ho to nebaví, prej to má řetízek jak od tříkolky.
Nechci nic říkat, ale kolik vozů Škoda Rapid nebo Fabia 3 má pod kapotou motor 1,6 benzin?
To možná na východě…