kia cee' d sw dopravni nehoda

Jedním z nejdůležitějších cílů při zvažování koupě ojetého automobilu je zjistit, zda vozidlo nebylo havarované. Jakmile je karoserie poškozena, jeho odolnost bude zpravidla  oslabená, proto jsou jakékoli další nehody mnohem nebezpečnější a horší nejen pro auto, ale i pro cestující.

Někteří majitelé automobilů ovšem po nehodě nemusejí investovat do kvalitní a adekvátní opravy vozidla, ale mohou zvolit levné a nekvalitní řešení. Pak je jejich jediným cílem vozidlo prodat.

Šance, že si koupíte havarované vozidlo, se liší v závislosti na značce a modelu konkrétního vozidla. Mnoho řidičů preferuje moderní a spolehlivá vozidla. Mladší a méně zkušení řidiči se však často zaměřují spíše na výkon, sportovní vzhled a celkový image, než na prvky aktivní a pasivní bezpečnosti.

Přečtěte si také:  Těmto autům se raději vyhněte! Poláci vybrali 20 nejhorších ojetin z bazaru

Metodika vyhledávání

Výzkum je založen na zprávách o historii automobilů, generovaných zákazníky, pomocí platformy carVertical. Platforma poskytuje údaje o historii vozidla pomocí evidenčního čísla VIN. Toto číslo obsahuje informace o každé nehodě konkrétního vozidla, o všech poškozených součástkách, případně o tom, kolik stála oprava a jiné údaje.

  • Období studie: června 2020 do června 2021.
  • Vzorek studie: Analyzován téměř 1 milion zpráv o historii vozidel.
  • Participující země: Polsko, Rumunsko, Maďarsko, Česká republika, Bulharsko, Chorvatsko, Srbsko, Slovensko, Slovinsko, Rusko, Bělorusko, Francie, Litva, Ukrajina, Lotyšsko, Itálie, Německo.

TOP 5 nejvíce poškozených vozidel

Následující tabulka zobrazuje pět značek automobilů v kontinentální Evropě, které byly podle zpráv společnosti carVertical pravděpodobně poškozeny v důsledku havárie. Zajímavé je, že jde o zcela rozdílné modely, které jsou oblíbené i u úplně jiných typů řidičů

carvertical-nejvice_poskozene_ojete_automobily
Zdroj: carVertical

Jak ukazují výzkumy, na prvním místě je suverénně Lexus, následovaný Subaru a Jaguarem. BMW je až čtvrté. A nelichotivou pětici docela překvapivě uzavírá Dacia. Poslednínísto

Přečtěte si také:  Pět nejčastějších podvodů, na které byste si měli dát pozor při koupi ojetého vozu

Ovšem právě vozy Dacia, protože jsou to takřka nejlevnější nová auta na trhu, se často používají jako pracovní auta. A s těmi pak někteří řidiči jezdí o poznání ostřeji, neohleduplněji a rychleji, než by jezdili se svými vlastními auty.

TOP 5 nejméně poškozených vozidel

Z druhé strany tabulky jsou auta, která pravděpodobně bývají podle výsledků bouraná nejméně. Je zarážející, že i v tomto případě jsou procentuální podíly poškození poměrně vysoké, pohybují se kolem třetiny prověřovaných aut. Je náročné najít značky automobilů s nižším procentem, protože i když je za nehodu zodpovědný pouze jeden viník, často jde o účast několika vozidel.

carvertical-nejmene_poskozene_ojete_automobily
Zdroj: carVertical

Tyto výsledky ukazují, že žádanost značky a vlastnosti vozidla mohou do jisté míry ovlivnit pravděpodobnost dopravní nehody. Například Fiat v Evropě prodává prakticky jen kompaktní vozy a ostatní značky nabízejí především dostupná auta s rozumným výkonem motoru.

Přečtěte si také:  Vyšší výbava u aut již není doménou zralých řidičů, rozmazlovat se chtějí i mladí

10 zemí s nejvyšším procentem poškozených automobilů

Během studie byla analyzována data o historii automobilů z různých evropských zemí. Výsledky v následující tabulce ukazují, ve kterých zemích je procento poškozených vozidel nejvyšší.

carvertical-poskozene_automobily-zeme
Zdroj: carVertical

Tyto výsledky jsou pravděpodobně kombinací různých zvyků řidičů a úrovní národní ekonomiky země. Ti, kteří žijí v zemích s vyšším hrubým domácím produktem (HDP), si obvykle mohou dovolit modernější vozidla. V částech Evropy s nižšími mzdami je pravděpodobnější, že levnější – a někdy i poškozené auta – budou importována ze zahraničí.

Na tyto statistiky mají vliv i zvyky a potřeby řidičů. Předchozí výzkumy v této oblasti však byly jen velmi limitované. Je to proto, že některé trhy stále nemají k dispozici online data. Pojišťovací společnosti proto měly k dispozici jen velmi málo digitálních informací o poškozených automobilech a zraněních cestujících.

Na závěr

V dnešní době jsou dopravní nehody aktuálním a palčivým problémem. SMSkování, telefonování, kontrola sociálních sítí, jídlo anebo pití… Řidiči vykonávají za volantem stále větší množství činností, které dříve nebo později povedou k dopravním nehodám. Kromě toho jsou vozidla stále výkonnější a rychlejší a člověk se pomalu blíží k hranici svých schopností během aktivní jízdy.

Přečtěte si také:  Prověření ojetého auta před koupí

Důkladná oprava auta po nehodě je často drahá a ne každý si ji může dovolit. Musí se znovuobnovit původní odolnost karosérie, vyměnit airbagy, atd. Mnoho řidičů hledá levnější a méně bezpečné alternativy. I proto zaznamenávají naše cesty stále více nebezpečných ojetých automobilů.

Přidat komentář