Ojeté automobily jsou ve srovnání s novými vozy dlouhodobě mnohem žádanější. V České republice se jich ročně prodá dokonce čtyřikrát tolik. Vzhledem ke stále vyšším cenám za nové automobily a vysoké spolehlivosti ojetých vozů vyrobených po roce 2000 je to zcela pochopitelné.
Ojetiny se nejčastěji prodávají v ceně 150 až 250 tisíc Kč, celkem se v této cenové relaci prodá více než 20 % veškerých ojetin a nejžádanější kategorií bývá tradičně kombi, která zejména pro rodiny s dětmi poskytne univerzální řešení pro rodinné výlety i každodenní práci.
Online autotržiště Carvago má díky kompletní digitalizaci databáze ojetých automobilů v ČR i Evropě data o více jak 80 % tuzemského trhu a díky tomu dokáže vyfiltrovat vozy dle specifických kritérií a v rámci tržní nabídky vyhodnotit nejlepší poměr cena / výkon. I když je jasné, že každý vůz má své plusy a mínusy, Carvago nyní porovnalo ojeté kombíky s cenovkou 250 000 Kč a uvedlo výběr TOP 5 zajímavých možností.
Škoda Octavia Combi
Český klenot Škoda Octavia Combi je bezesporu rozumnou volbou, zvláště ve třetí generaci, která má oproti předešlé spolehlivější a jednodušší techniku a není proto příliš náročná na provoz ani servis. Zákazník se nemusí omezovat a může si vybrat dobrý benzínový nebo naftový motor anebo motor na CNG.
Například naftový 1.6 TDI poskytne nenáročný provoz a dostatečný pohon na každodenní ježdění. Tato motorizace byla v základní výbavě často využívána jako firemní vozidlo, které pravděpodobně procházelo pravidelnými servisními prohlídkami a neměl by se tak vyskytnout problém s překročením intervalů pro výměnu motorového oleje, nebo s dalšími zanedbanými úkony. Na druhou stranu uživatelé občas chápou firemní vůz jako vozidlo hodící se do každého terénu, takže i zde je nezbytné ho před koupí důkladně prověřit včetně servisní historie.
Podle statistik spolehlivosti TÜV 2019 však Škoda Octavia nedopadá příliš dobře a pohybuje se spíše v podprůměru. Nejlepší volbou by na základě TÜV hodnocení neměl být model starší tří let s nájezdem do 70 tisíc km. Čeští mechanici nicméně uvádí, že nejčastěji řeší pouze problémy týkající se elektroinstalace. Opravuje se EGR ventil, přední silentbloky a někdy také tečou přední tlumiče. Málokoho také potěší, že tento vůz je častým cílem zlodějů, takže si ho zákazník musí pečlivě hlídat.
TÜV Report 2019 – spolehlivost:
- 1-3 roky – 7,2 % vážných závad (průměrně 69 tisíc km)
- 4-5 let – 15,5 % vážných závad (průměrně 98 tisíc km)
- 6-7 let – 17,9 % vážných závad (průměrně 119 tisíc km)
Volkswagen Golf Variant
Dobrou volbou je rovněž Volkswagen Golf Variant. Celkově jde o kvalitně zpracovaný vůz s prostorným zavazadlovým prostorem, který je často hodnocen jako jeden z nejlépe jezdících kombíků v kategorii nižší střední třídy. Poskytuje totiž dobře odhlučněný motor, podvozek a komfort pérování. Volkswagen zároveň nabízí stejně jako Škoda velkou servisní síť, ale také o něco vyšší servisní náklady.
Co se týče spolehlivosti podle TÜV Report 2019, tak Volkswagen Golf dosahuje nadprůměrných výsledků. Prakticky ve všech kategoriích stáří se drží mezi nejlépe hodnocenými vozy a například po osmi letech stáří má stejnou hodnotu spolehlivosti jako Škoda Octavia po čtyřech.
TÜV Report 2019 – spolehlivost:
- 1-3 roky – 5,5 % vážných závad (průměrně 50 tisíc km)
- 4-5 let – 6,9% vážných závad (průměrně 65 tisíc km)
- 6-7 let – 13,7% vážných závad (průměrně 97 tisíc km)
Hyundai i30 Combi / Kia Cee’d SW
Dobrý poměr cena versus výkon nabízí Hyundai i30, případně Kia Cee’d SW. Na tyto vozy platí dlouhá záruka a benzínové i naftové motory nejsou vůbec špatné. Vozy jsou v zásadě kvalitní a spolehlivé, nabízí dobré jízdní vlastnosti a interiér poskytne dostatečnou praktičnost. Mezi mínusy patří kvalita materiálů v interiéru a dražší servis.
Podle statistik spolehlivosti TÜV 2019 nedopadají modely Hyundai i30 a Kia Cee’d příliš dobře a pohybují se spíše v podprůměru, stejně jako Škoda Octavia. Nicméně oproti Octavii vykazují lepší výsledky po 4-5 lety stáří, celkové zlepšení je o zhruba 5 %.
TÜV Report 2019 – spolehlivost Hyundai i30:
- 1-3 roky – 6,0 % vážných závad (průměrně 41 tísíc km)
- 4-5 let – 10,8 % vážných závad (průměrně 64 tisíc km)
- 6-7 let – 19,8 % vážných závad (průměrně 85 tisíc km)
TÜV Report 2019 – spolehlivost Kia Cee’d:
- 1-3 roky – 6,8 % vážných závad (průměrně 42 tísíc km)
- 4-5 let – 10,2 % vážných závad (průměrně 63 tisíc km)
- 6-7 let – 19,6 % vážných závad (průměrně 89 tisíc km)
Citroën C5 Tourer
Vhodnou variantou může být také Citroën C5 Tourer, který má nastavitelný hydraulický podvozek (volitelná výbava), je dostatečné prostorný a nabízí i silný naftový motor 2.0 HDI. Co se týče nevýhod tak někomu může vadit pevný střed volantu, dynamika a pružnost motoru a zároveň se dnes už jedná o poměrně zastaralý model.
Podle ročních výsledků německé inspekční služby TÜV 2017 je kvalita Citroënu C5 obecně velmi nízká. Při pravidelných kontrolách byly zjištěny poruchy u přibližně 12,4 %. Při koupi je potřeba pečlivě zkontrolovat funkčnost podvozku, elektrické části vozidla a těsnost motoru a převodovky.
TÜV Report 2017 – spolehlivost:
- 1-3 roky – 10,3 % vážných závad
- 4-5 let – 15,8% vážných závad
- 6-7 let – 23 % vážných závad
Ford Focus Combi
Dobrou volbou je také Ford Focus Combi, který poskytne výborné jízdní vlastnosti, dobře zpracovaný interiér a skvělý poměr cena versus výkon. Z palety motorizací je ideální volbou naftový agregát 1.5 TDCI 88 kW. Většina modelů, které jsou dnes nabízeny v autobazarech, byly využívány pro firemní účely. Předpokladem tedy je, že procházely pravidelnými servisními prohlídkami a vozy by tak neměly být ve špatném stavu kvůli zanedbaným servisním úkonům. Nicméně je stejně jako u Octavie vůz nezbytné důkladně prověřit včetně servisní historie.
V rámci hodnocení spolehlivosti dosáhl Ford Focus podle TÜV Reportu 2019 podobných hodnot jako Hyundai. Zároveň má stejně jako Hyundai lepší výsledky ve srovnání s Octavií po 4-5 letech.
TÜV Report – spolehlivost (jediný tento 2019):
- 1-3 roky – 5,8 % vážných závad (průměrně 50 tísíc km)
- 4-5 let – 10,5 % vážných závad (průměrně 75 tisíc km)
- 6-7 let – 15,5 % vážných závad (průměrně 91 tisíc km)