Trh ojetých vozů zaznamenal v rámci meziročního srovnání propad obratu o 53,6 miliard korun a celkově se prodalo o 47 % méně ojetých automobilů. Důsledkem pandemie koronaviru je také nárůst průměrné ceny ojetin o 3 % a vzestup online prodeje, který během podzimního lockdownu pomohl zmírnit propad obratu o více než 1 miliardu korun. Vyplývá to z datových analýz online autotržiště Carvago, spadajícího do skupiny European Automotive Group (EAG). V loňském roce byly nejžádanější vozy nižší střední třídy a průměrné stáří bylo 10,5 roku.

Zatímco se registrace nových aut loni propadly o 19 %, daleko drtivější dopad pandemie koronaviru pocítil trh ojetých automobilů, který se propadl o téměř 50 % a prodalo se pouhých 255 tisíc ojetin. Výsledkem je meziroční pokles obratu o 46 %, tedy o 53,6 miliard korun. Ke konci roku došlo na trhu ojetých aut k pozvolnému oživení, nicméně ve srovnání s loňskem stále ztrácel 78 %. Vlivem malého objemu prodejů, chybějící nabídky vozů z dovozu a nepříznivého vývoje na primárním trhu nových aut se v roce 2020 meziročně zvýšila také průměrná cena ojetých aut, která vzrostla o 3,19 % na 264 251 Kč.

Přečtěte si také:  Prověření ojetého auta před koupí

V loňském roce automobilový trh doplatil na absenci plně zavedeného online prodejního kanálu, který vzhledem k uzavření kamenných poboček nabízel pro koncového zákazníka jedinou možnost, jak si koupit vůz. Prakticky žádný prodejce nebyl schopen zákazníkům prostřednictvím internetu kromě nákupu vozu umožnit nad rámec odeslání objednávky také uzavření kupní smlouvy, potvrzení VOP, vyřízení pojištění a financování, a především pro online zcela neoddiskutovatelnou možnost vůz do 14 dnů od zakoupení vrátit.

I když se většina tradičních prodejců v době krize zaměřila na posílení digitálního marketingu a svoje skladové vozy zalistovala do online nabídky, rozhodně se nejednalo o standardní online prodej, jak je známý z náročného a vysoce kompetitivního segmentu e-commerce. 

Jak se mění výbava ojetých aut? Roste počet ojetin s handsfree i aktivními jízdními asistenty

„Digitalizace v automobilovém segmentu je nevyhnutelná i bez pandemie koronaviru, vždyť trh za posledních 30 let prakticky neprošel žádnou zásadní inovací. Online prodej ale ve většině případů znamenal pouze webovou prezentaci vozu a k reálnému prodeji docházelo stále fyzicky. Zákazník tak zůstal u většiny prodejců ochuzen o možnost vrácení vozu v rámci 14denní lhůty, která je pro online prodej zákonem daná,” uvedl Jakub Šulta, CEO online autotržiště Carvago. „S Carvagem se nám podařilo vybudovat plnohodnotné online tržiště, kde si zákazník koupí auto skutečně čistě přes internet – tedy jako například televizi, počítač či čerstvou zeleninu. Teď je před námi další, neméně těžký úkol – a to postupně bourat předsudky vůči nákupu aut právě prostřednictvím internetu. Nicméně našemu modelu věřím a s radostí pozoruji, jak nám po stovkách přibývají objednávky na vozy z celé Evropy. Pozitivní motivací je i úspěch jiných tržních segmentů, jako je například online nákup potravin, který se v českých domácnostech stal naprostým standardem.”  

I tak se během podzimního lockdownu trh do určité míry začal posouvat digitálním směrem a ve srovnání s jarním uzavřením kamenných poboček se prodalo o téměř 4 tisíce ojetých vozů více, což je nárůst o 179 %. Výsledkem je fakt, že si obrat celého trhu díky onlinu polepšil o více než 1 miliardu korun.

„Výběr ze 700 tisíc aut, který na našem tržišti zákazníkům přinášíme, je pouhá desetina toho, co celý evropský trh ojetin, z něhož čerpáme, nabízí. Pro představu – do Carvaga zařadíme pouhou desetinu aut, následně 3 z 5 vozů po naší certifikované kontrole CarAudit zákazníkovi doporučíme a prodáme. Tím, že je evropská nabídka ojetých vozů tak široká, můžeme si dovolit mezi vozy vybírat, a tím pádem zákazníkovi doručit opravdu kvalitní a v pravém slova smyslu bezvadný vůz. Takovéto obchodní filozofii se nabídka vozů z čistě lokálních zdrojů nikdy nemůže vyrovnat. Mnozí čeští bazaristé se navíc zdráhají přistoupit k online prodeji, protože s sebou nese zákonnou 14denní lhůtu na vrácení nevyhovujícího vozu,” dodává Jakub Šulta a dále doplňuje: „CarAudit nám dává nejen obrovskou konkurenční výhodu, ale také jistotu v kvalitě prodávaných vozů. Tím, že vykupujeme a následně prodáváme jen skutečně kvalitní vozy, přinášíme s Carvagem na evropský trh zásadní kultivaci.”

Ojetá vs. nová auta 2020 a rozpad značek a modelů

Konec roku přál zejména registracím nových vozů, které za celý prosinec dosáhly nejlepších výsledků od roku 2016. Závěrem roku se díky posílení digitálního marketingu a online kanálů začal postupně zvedat také trh s ojetými vozy. Jeho meziroční propad obratu v prosinci již nedosahoval tak fatálních ztrát a dostal se na 78 % původního výkonu (obratu oproti prosinci v roce 2019). 

Přečtěte si také:  Test BMW M440i xDrive Coupé (2021)

Stejně jako u nových aut drží nejvyšší tržní podíl značka Škoda s 33,9 % a Volkswagen s 11,7 %. Naopak třetí pozici u ojetých aut zaujal Ford s 6,8 % a Hyundai skončil na čtvrtém místě s 4,0 %. Pátou příčku zaujal Peugeot s 3,7 %.

Tržní podíl automobilových značek 2020

Trh nových aut

Podíl na trhu

Trh ojetých aut

Podíl na trhu

Škoda

36,9 %

Škoda

33,9 %

Volkswagen

8,3 %

Volkswagen

11,7 %

Hyundai

7,9 %

Ford

6,8 %

Toyota

4,9 %

Hyundai

4,0 %

Dacia

4,8 %

Peugeot

3,7 %

Peugeot

4,2 %

Audi

3,3 %

Kia

4,1 %

BMW

3,3 %

Renault

3,7 %

Mercedes-Benz

3,2 %

Mercedes-Benz

3,5 %

Opel

2,9 %

Ford

3,4 %

Toyota

2,8 %

První dvě příčky si u nových i ojetých vozů dlouhodobě drží značka Škoda s modely Octavia (12,8 %) a Fabia (8,9 %), následuje Superb (4,4 %), Škoda Rapid (3,4 %) a Volkswagen Passat s podílem 3,1 %.

Data online autotržiště Carvago rovněž ukazují odlišnost v porovnání obchodních tříd, kde na rozdíl od nových aut dominuje na prvním mírně nižší střední třída s 79% podílem, na druhém místě je kategorie SUV s 12 % a třetí pozici obsazují malé vozy s 5 %.

Tržní podíl osobních vozidel 2020

Trh nových aut

Podíl na trhu

Trh ojetých aut

Podíl na trhu

Škoda Octavia

9,4 %

Škoda Octavia

12,8 %

Škoda Fabia

7,9 %

Škoda Fabia

8,9 %

Škoda Scala

4,3 %

Škoda Superb

4,4 %

Škoda Karoq

4,0 %

Škoda Rapid

3,4 %

Škoda Kamiq

3,7 %

Volkswagen Passat

3,1 %

Hyundai i30

3,7 %

Volkswagen Golf

2,7 %

Škoda Kodiaq

3,2 %

Ford Focus

1,6 %

Škoda Superb

3,1 %

Hyundai i30

1,5 %

Hyundai Tucson

2,2 %

Volkswagen Touran

1,3 %

Volkswagen Golf

1,9 %

Škoda Kodiaq

1,1 %