Kde se v Česku jezdí nejbezpečněji? Statistiky za první polovinu letošního roku ukazují, že pokud řidič usedne za volant v Liberci, má větší šanci dojet bez vážných následků než kdekoliv jinde. Právě tam se odehrálo 560 nehod, ani jedna si ale nevyžádala ztrátu lidského života a jen v jediném případě došlo k těžkému zranění. Výsledek je pro město dokonce druhý nejlepší v jeho historii.
Na opačném konci žebříčku se ocitly České Budějovice. Zatímco loni se držely na desáté příčce, letos spadly až na třináctou. Důvod? Jedenáct lidí tam při nehodách utrpělo těžká zranění. Podobně špatně si vedly také Plzeň nebo Brno.
Přečtěte si také:
Žebříček připravuje Generali Česká pojišťovna v rámci tzv. GČP Indexu, který pravidelně porovnává bezpečnost dopravy ve 13 krajských městech a ve všech 206 obcích s rozšířenou působností. Index zohledňuje nejen celkový počet nehod, ale hlavně jejich závažnost. Jinými slovy: čím víc smrtelných nebo těžkých zranění v poměru k celkovému počtu nehod, tím horší hodnocení město dostane.
V prvních šesti měsících letošního roku došlo v krajských městech k 11 771 nehodám, což je o 6 % méně než loni. Na silnicích však zemřelo 20 lidí. To je sice o pět obětí méně než vloni, zároveň ale přibylo těžce zraněných. Jejich počet vyskočil o 23 % na 167.
Zajímavý je pohled na konkrétní města. V Praze si nehody vyžádaly 9 životů, nejčastěji šlo o chodce a motorkáře. V Ostravě zemřelo pět lidí, v Plzni dva a například v Brně, Jihlavě nebo Karlových Varech po jednom. Naopak 6 měst se může pochlubit tím, že tam od ledna do června nezemřel při nehodách nikdo.
Chodci, cyklisté a motorkáři
Pokud se však na data podíváme ještě detailněji, vychází najevo, že nejvíc ohroženi jsou ti nejzranitelnější, tedy chodci, cyklisté a motorkáři. Přestože tvoří jen zhruba dvanáct procent všech účastníků nehod, představují více než 70 procent všech obětí. V prvním pololetí přišlo o život 24 lidí právě z těchto skupin a dalších 218 bylo těžce zraněno. Nejhůře v této kategorii dopadla Jihlava, kde při 24 nehodách zemřeli dva lidé a další dva utrpěli vážná zranění. Na opačném pólu se znovu objevil Liberec, tentokrát spolu s Pardubicemi a Ústím nad Labem.
Přečtěte si také:
Celkový obrázek je tedy rozporuplný. Nehod je méně a v některých městech se úmrtnost podařilo srazit na nulu. Přesto statistiky připomínají, že městské ulice zůstávají rizikovým prostředím, kde se tragicky často střetává motorová doprava s chodci či cyklisty.
Dopravní nehody: pořadí krajských měst dle GČP INDEXu 1. pol. roku 2025
Pořadí 1. pol. 2025 | Krajské město | Hodnota GČP INDEXu | Pořadí 2024 |
---|---|---|---|
1. | Liberec | 0.18 | 4. |
2. | Ústí nad Labem | 0.38 | 3. |
3. | Hradec Králové | 0.63 | 2. |
4. | Ostrava | 0.71 | 5. |
5. | Olomouc | 0.81 | 6. |
6. | Pardubice | 0.84 | 1. |
7. | Karlovy Vary | 1.44 | 7. |
8. | Praha | 1.70 | 9. |
9. | Zlín | 1.80 | 8. |
10. | Jihlava | 2.00 | 12. |
11. | Plzeň | 2.29 | 11. |
12. | Brno | 2.57 | 13. |
13. | České Budějovice | 3.15 | 10. |
Přečtěte si také:
Chodci, cyklisté, motocyklisté: pořadí krajských měst dle GČP INDEXu 1. pol. roku 2025
Pořadí 1. pol. 2025 | Krajské město | Hodnota GČP INDEXu zranitelných účastníků | Pořadí 2024 |
---|---|---|---|
1. | Liberec | 0.00 | 4. |
2. | Pardubice | 2.17 | 1. |
3. | Ústí nad Labem | 2.27 | 3. |
4. | Hradec Králové | 5.56 | 2. |
5. | Ostrava | 5.69 | 6. |
6. | Olomouc | 6.25 | 7. |
7. | Brno | 9.50 | 12. |
8. | Karlovy Vary | 11.54 | 5. |
9. | Praha | 12.29 | 11. |
10. | Plzeň | 12.50 | 13. |
11. | Zlín | 12.50 | 8. |
12. | České Budějovice | 13.46 | 9. |
13. | Jihlava | 16.67 | 10. |
.-
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned