Audi Driving Experience

Za volantem Audi RS 3, R8 Coupé a RS e-tron GT na jednom z nejlepších okruhů v Evropě

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp, Ondřej Daňa, Audi - 28. 5. 2023


Kdo by nechtěl řídit rychlá sportovní auta nebo opravdové supersporty? A kdo by je nechtěl řídit na závodním okruhu? Automobilky takové možnosti svým zákazníkům dávají. Výjimkou není Audi, které pořádá Audi Driving Experience. V rámci toho se můžete posadit za volant Audi R8, RS 3 a elektrického RS e-tron GT a vyzkoušet si, co dovedou na uzavřené trati. A přesně to jsme udělali na skvělém německém okruhu Bilster Berg.

Zábava zaručena

Audi Driving Experience má dlouholetou tradici. Zákazníci si mohou vyzkoušet ty nejostřejší modely v relativním bezpečí závodního okruhu pod vedením zkušených instruktorů z řad bývalých závodních jezdců. Vždyť v našem případě nám správnou stopu i techniku jízdy ukazovali pětinásobný vítěz závodů Le Mans Frank Biela a bývalý český závodník Josef Venc. Byli jsme tedy ve správných rukou.

A pak jsou tu auta. Audi si připravilo trojici modelů, které mají zcela odlišný charakter. Jezdit budeme v placatém supersportu Audi R8 Coupé s atmosférickým desetiválcem, v malých a hbitých Audi RS 3 Sportback s přeplňovaným dvou a půl litrovým pětiválcem a s elektrickým sedanem Audi RS e-tron GT s 598 koňmi a 830 Nm, které zvládne zrychlit z místa na stovku za pouhých 3,3 sekundy.

bilster_berg-okruh

A nakonec to nejlepší. Audi Driving Experience se konají na různých místech po Evropě – začátkem července budou i v České republice na brněnském Masarykově okruhu – a my jsme od Audi dostali pozvání na německý okruh Bilster Berg. Pokud tenhle okruh neznáte, pak vězte, že jde o jeden z těch vůbec nejlepších v Evropě, někteří mu dokonce přezdívají „malá Nordschleife“. Důvod? Na 4207 metrech trati je totiž převýšení 14 metrů (to je víc než na Severní smyčce)! Ta trať je plastická, plná převýšení, klesání a horizontů, přičemž do zatáčky Mausefalle („myší díra“) přejedete právě ze slepého horizontu, za kterým vás čeká klesání 26 % a zatáčka s pozdním apexem. Nejvyšší stoupání je 20%.

Tahle trať má navíc skvělý rytmus, který vás jako řidiče nenechá jen tak vydechnout. Zatáčka střídá zatáčku (je jich tu 19: 9 pravých a 10 levých) a opravdu dlouhé rovinky jsou tady jen dvě, přičemž za tou druhou následuje dlouhá a táhlá rovinka, která se v Audi R8 jezdí na vytočenou čtyřku.

Těžko na cvičišti, lehko na bojišti

Za ty roky už v Audi ví, jak akci připravit tak, aby se zákazníci za volantem netrápili, ale naopak si jízdu v tom nejlepším, co v Ingolstadtu mají, užili. Audi Driving Experience je celodenní akce, která začíná ranní teoretickou částí, kde se účastníci dozví praktické informace o tom, co je přes den čeká, jak by se měli a neměli chovat a pár rad ohledně ideálního sezení, aby měli co nejlepší možnosti auto dobře ovládat.  A pak už následuje přesun k autům a rovnou jízda po okruhu.

A právě protože se akce koná na závodním okruhu, kde se jezdí úplně jinak než na běžných silnicích, věnuje se dopolední část vybraným úsekům tratě, kde se řidiči učí ideální stopu. Zdá se to jako drobnost, ale právě naopak je to důležitá věc pro konečný zážitek. Pokud totiž zatáčky na okruhu budete projíždět správnou stopou, nebudete se za volantem auta trápit, budete se s ním méně prát na výjezdech a možná se naučíte i něco nového o jeho chování. Instruktoři jsou zkušení bývalí závodníci, kteří mají s ovládáním auta i správnou jízdní stopou bohaté zkušenosti a rádi se o ně podělí.

V rámci okruhu se vytipuje několik míst, přičemž účastníci se rozdělí do několika skupin a mezi místy pak přejíždějí. Jezdí se ve vláčku, přičemž instruktoři se snaží tempo přizpůsobit nejpomalejšímu řidiči ve skupině a rozhodně se nesnaží jízdu schválně brzdit. Pokud uvidí, že celá jejich skupina dokáže být (bezpečně) rychlá, nasadí vyšší tempo. Vždyť i oni se chtějí za volantem rychlých Audi bavit…

V rámci tréninku řidiči jezdí za instruktorem a snaží se jezdit stejnou stopu jako on. Ten jim přes vysílačku dává zpětnou vazbu o tom, zda je možné něco zlepšit a jak. Sluší se dodat, že i když vy jako řidiči už můžete mít s řízením v tomto docela ostrém tempu dost práce, tak instruktor se stíhá dívat do zpětného zrcátka, řídit jednou rukou a přitom vám ještě do vysílačky vyprávět o tom, že byste mohli být s volantem jemnější, a že apex je v této zatáčce pozdější, takže do ní zatočíte o něco později. Po každém kole se pozice za instruktorem mění, aby si načtení ideální stopy vyzkoušeli všichni.

Audi Driving Experience

Mezi jednotlivými stanovišti se pak přejíždí a přesedá se do ostatních aut. Účastníci Audi Driving Experience si tak vyzkoušejí všechny modely. V našem případě to bylo dvakrát stanoviště s Audi R8 a po jednom s RS 3 a RS e-tron GT. A už samotný dopolední program je zábavný, protože pokud se snažíte poslouchat to, co instruktoři říkají, rozdíl mezi prvním a posledním průjezdem může znamenat výrazné zlepšení. Potom je čas informace vstřebat při obědě, protože po něm už vás bude čekat hřeb celého dne: projet si několikrát celý okruh.

Elektřina, supersport a obratný hatchback

Pro odpolední jízdy po celém okruhu byla připravena stejná auta jako v rámci dopoledního „tréninku“. Po obědě tak opět usedneme do vláčků, které tvoří placaté Audi R8, hbité Audi RS 3 a elektrické Audi RS e-tron GT. V našem případě to vyšlo skvěle, protože začínáme e-trony, pokračujeme R8, pak přeskočíme do RS 3 a končíme opět v R8.

Audi RS e-tron GT

Když jsme s Audi RS e-tron GT jezdili poprvé, zaujalo nás. Je to neskutečně rychlé auto, které dokáže být na běžných silnicích a nejinak tomu bude i na okruhu. Při večeři den předem jsme si povídali s oběma instruktory Frankem Bielou i Josefem Vencem, kteří to potvrdili. Zároveň ale dodali, že kvůli vysoké hmotnosti to ale není úplně ideální auto na okruh, protože ačkoliv může mít karbon-keramické brzdy, není to ideální, protože na rovinkách dokáže vyvinout velmi vysokou rychlost. I to je důvod, proč se při Audi Driving Experience na okruhu Bilster Berg nejezdí na rovinkách naplno. Tady jsou totiž umělé „vlny“, při kterých na plný plyn RS e-tron GT dře podvozkem o asfalt. I tak je překvapivé, jak se s okruhem i v zatáčkách tohle auto popere.

Audi Driving Experience

Ačkoliv je opravdu rychlé a i díky natáčecí zadní nápravě opravdu stabilní, působí pořád trochu nudně. Do jízdy totiž nedává až takové emoce. Zvuk tady sice je (respektive může být), ale z reproduktorů vychází jen něco, co je na hony vzdálené od pětiválce v RS 3 nebo dokonce desetiválce v R8.

Audi R8 Coupé

Ty emoce jsou ale to, co vám dovolí si to užít ještě o hodně víc, takže přesednutí do Audi R8 přinese do krve ještě více adrenalinu. A stačí jen šlápnout na brzdový pedál, stisknout startovací tlačítko na volantu a poslechnout si to vyštěknutí, které se ozve z koncovek výfuku po nastartování. Motor je navíc za vámi, odděluje ho jen přepážka a sklo, ale i tak jeho zvuk do kabiny příjemně proniká. Ta symfonie desetiválce je neopakovatelná, stejně jako jeho atmosférický projev. I když je jeho maximum 620 koní až v 8000 ot./min a 580 Nm v 6600 ot./min, opravdu hodně síly má už kolem tří tisíc a s tím, jak ručička prochází otáčkoměrem výš a výš, se zátah ještě zintenzivňuje. A ten zvuk…

Audi R8 je široké a nízké, je to placka, která má v zatáčkách minimální náklony karoserie. Když se dívám na auto před sebou, drží jako přilepené a na vlnách se skoro ani nehne. Řídit jej rychle chce nějaké zkušenosti. „Ta hrana, kdy je to ještě dobrý, a kdy se to utrhne, je strašně tenká. A když se to utrhne, je to velkej problém,“ říká o R8 Josef Venc a dodává: „Na suchém asfaltu nemá R8 konkurenci, ale pokud naprší, bude rychlejší RS 3.“ My ale naštěstí máme sucho, ačkoliv je zataženo a z nebe se na nás tu a tam pár kapek deště snese, na trati se neudrží.

Na suchu je Audi R8 opravdu rychlé auto, které nemá problém s trakcí na výjezdu ze zatáček a na brzdách je neskutečně stabilní. Motor má opravdu rychlé reakce a táhne až k omezovači, přičemž jej v kabině doprovází úžasný ryk. Díky schopnostem a rychlosti tohoto auta poznáte, že vaše limity, ale i respekt a strach jsou opravdu blízko. Na vysvětlení opěr připomenu „myší díru“. Levá zatáčka s pozdním apexem, která začíná hned po horizontu a je v opravdu velkém klesání. Za ní ale následuje opět poměrně velké stoupání s horizontem, za nímž je další zatáčka vlevo, přičemž v R8 do ní na vytočenou trojku jedete se skoro plným plynem. Pocitově se vám chce plynový pedál odlehčit (a taky jsem to při dopoledním tréninku v prvních dvou jízdách udělal), ale není to potřeba. R8 se pořád drží asfaltu a tam, kam ji nasměrujete, tam jede.

Jako ještěrka (mimochodem právě ještěrku používalo Audi dříve u znaku svého pohonu všech kol quattro) se pak proplete esíčkem, aby se přes další terénní vlnu dostalo na dlouhou rovinku přecházející v dlouhou táhlou levou zatáčku, kterou R8 projíždí právě na vytočenou čtyřku. Pak už jen pravá, levá a další levá s dalším pozdním apexem a jsme na cílové rovince. A znovu. Dokázal bych tu jezdit celý den, ten rytmus, který tenhle okruh má, a schopnosti Audi R8, na jejichž kobylku jsem se zdaleka nedostal, mě baví.

Audi RS 3

Následuje ale přesun do zelené Audi RS 3 Sportback. Nesedí se tu tak nízko a celkově auto působí o poznání vzdušněji. Jakmile ale člověk nastartuje 400koňový pětiválec, ví, že ani tohle nebude nuda. Nejnovější generace eReS trojky navíc dostala na zadní nápravu RS Torque Splitter, který její pohon všech kol dostala na úplně jinou úroveň. Více jsme se o tomto systému rozepisovali po prvních jízdách na sněhu. RS Torque Splitter totiž pomáhá RS 3 zatáčet a o hodně víc zapojuje zadní kola do hry. Mimochodem, i tak jsou přední pneumatiky i rozchod na RS 3 širší než na zadní nápravě…

Od prvních metrů na okruhu je znát, že tohle auto musí fungovat nejen na okruhu, ale i na běžné silnici. Není tak radikální jako R8, ale rozhodně je tuhé a je z něj cítit, že na okruh se opravdu nebojí. Dynamika mu nechybí a potěší lehkostí v zatáčkách, stejně jako přilnavostí na výjezdu nebo stabilitou na brzdách. Současná generace dostala dopředu možnost příplatku za karbon-keramické brzdy. Ty „naše RS 3 měly a bylo to na brzdném účinku znát.

Audi RS 3 Sportback rozhodně není tak placaté jako R8 a nemá ani tak široké pneumatiky, ale přesto je vyladěná tak dobře, že na Bilster Bergu jezdí velmi rychlé časy. Instruktoři při večeři odhadovali, že rozdíl mezi R8 a RS 3 by mohl být jen kolem osmi až deseti sekund. V plném tempu ale auta nezkoušeli. Jisté je, že i v mnohem slabším hatchbacku budete na okruhu opravdu rychlí. A to je to základ nabídky modelů RS!

Můžete to zažít i vy!

„Zaklapnout helmu a maximálně se koncentrovat na start. Jakmile zhasnou startovní světla, vstoupíte do světa, v němž platí jiná pravidla. Audi Driving Experience přijíždí na Masarykův okruh do Brna, aby vám nabídlo adrenalin a vzrušení z jízdy v nejvýkonnějších RS modelech Audi,“ láká české zastoupení Audi své zákazníky na podobný zážitek, který jsme zažili i my. V ČR se budou konat čtyři (vždy každý den od 5. do 8. července). Pokud byste se chtěli zúčastnit, zaregistrujte se u svého dealera Audi, za účast se platí 28 435 Kč včetně DPH. Dostanete stejná auta jako my, ale i stejné instruktory v čele s Frankem Bielou i Josefem Vencem. Jdete do toho? Rozhodně si to užijete!


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru