První jízda s novým Audi RS 3: Je to jedno z nejzábavnějších Audi současnosti a může za to jedna jediná věc

Autor: Pavel Srp -  Foto: Audi Česká republika - 29. 1. 2022


Audi zahajuje prodej nové generace RS3. To zásadní je, že pod kapotou zůstává epický a skvěle znějící pětiválec se 400 koňmi, ale také to, že dostala RS Torque Splitter na zadní nápravu. Díky tomu jde o nejzábavnější RS3 všech dob a zároveň jedno z nejzábavnějších Audi současnosti.

Třetí generace RS3 čtvrté generace A3

Audi A3 se dnes prodává už ve své čtvrté generaci a sportovní verze nabízelo vždy. V první generaci to ovšem byla pouze verzi S3, kterou automobilka od té doby nabízí i v každé další generaci. Ještě ostřejší RS3 se však představila až ve druhé generaci v roce 2011. Už tehdy byl pod kapotou legendární 2,5litrový pětiválec se zapalováním válců v pořadí 1-2-4-5-3, který pod kapotou vydržel až dodnes.

Přečtěte si také:  Test Audi SQ8 TFSI quattro (2022)

V první generaci se RS3 mohla pochlubit 250 kW/340 koňmi, ve druhé, která přišla o čtyři roky později (2015) povyrostl výkon na 270 kW/367 koní. O další dva roky později proběhl facelift, jenž výkon opět povýšil. Tentokrát na 294 kW/400 koní a to jsou hodnoty, které má RS3 i dnes. Liší se ovšem točivý moment, nejnovější generace má 500 Nm, což je o 20 Nm více než u předchůdce.

prvni_jizda-2022-audi_rs3- (3)

Ta „jedna jediná věc“ je RS Torque Splitter

Nejnovější generace opět přijíždí na trh ve dvou karosářských variantách jako pětidveřový hatchback s označením RS3 Sportback a jako klasický sedan s označením RS3 Limuzína. Obě dvě auta sdílejí kompletní techniku. O 2,5litrovém pětiválci už řeč byla. Ten doplňuje sedmistupňová dvouspojková převodovka S tronic a pohon všech kol quattro se systémem RS Torque Splitter.

Ten je v sériové výbavě a nahrazuje dosud používanou rozvodovku zadní nápravy, před níž je umístěna vícelamelová mezinápravová spojka. Její místo zaujímá jedna elektronicky řízená vícelamelová spojka na hnacím hřídeli ke každému kolu. Obě spojky variabilně rozdělují točivý moment mezi zadní kola.

Přečtěte si také:  Test Renault Arkana TCe 160 EDC (2022)

Audi funkci RS Torque Splitteru v tiskové zprávě popisuje takto: „Hnací síla je aktivně a variabilně rozdělována mezi zadní kola tak, aby byla zajištěna nejvyšší úroveň agility a stability; RS Torque Splitter minimalizuje sklon k nedotáčivosti při dynamické jízdě zatáčkami.“ To je trochu krkolomné a složité, takže co to znamená v praxi?

prvni_jizda-2022-audi_rs3- (14)

Pohon všech kol quattro primárně pohání přední kola, ale umí poslat až 50 % točivého momentu na zadní kola. Těchto 50 % pak dokáže dále rozdělit a až 100 % poslat na jedno zadní kolo. Díky tomu umí být Audi RS3 zábavně přetáčivé, což jsme si v rámci prvního jízdního seznámení důkladně vyzkoušeli na zasněžených cestách.

RS Torque Splitter je ovládán elektronicky a jeho „ostrost“ se mění v rámci standardních jízdních režimů Audi drive select (comfort, auto, dynamic). Řidič si jej ale může nastavit i manuálně, pokud zvolí jeden z režimů RS Individual nebo RS Performance. Pak je tu ještě RS Torque Rear, v němž je RS Torque Splitter naladěn nejostřeji a zároveň se jeho aktivací omezí stabilizační systém. Ten se ale dá dlouhým stisknutím tlačítka na středovém panelu i zcela vypnout. Ano, Audi RS3 má stále tlačítka a nespoléhá se jen na dotekové displeje!

Přečtěte si také:  Test Hyundai Tucson HEV | hybrid (2022)

Dvě tváře

Tohle auto je trochu jako Jekyll a Hyde, má dvě různé tváře, které se „přepnou“ v rámci změny jízdního profilu. Může to být docela běžná Audi na každodenní ježdění, jen budete sedět ve sportovních sedadlech a poslouchat parádní, trochu tlumený zvuk pětiválce. Posilovač řízení v tu chvíli umlčí všechno, co by snad přední kola chtěla říct a příplatkový sportovní podvozek RS s adaptivními tlumiči je i s 19″ (větší ani menší kola mít nemůžete, můžete si jen vybrat design) překvapivě docela komfortní. Auto je v tu chvíli nepřekvapivě spíše nedotáčivé a nijak zábavné.

To se ale změní hned, jak aktivujete dynamický anebo dokonce některý z RS režimů. V tu chvíli celé auto ztuhne, volnoběh se zvýší, zvuk výfuku – tím spíše, pokud si připlatíte za lepší výfuky – zintenzivní (ačkoliv je podpořen i reproduktory) a RS Torque Splitter se přepne do nejostřejšího nastavení.

A to je přesně ta chvíle, kdy nás tahle RS3 opravdu překvapila. Na mokré silnici, tím spíše pak na zasněžených cestách vykouzlí úsměv na tváři. Nedotáčivost se tu, pokud se nebudete bát přidat plyn, rozhodně nedostaví. Zadní náprava s RS Torque Splitterem dokáže zadek odstavit prakticky hned a na požádání. A projíždět tak zatáčky i hodně dlouhým smykem není na sněhu nejmenší problém. Lépe to jde v sedanu, kvůli jeho vyvážení hmotnosti a delšímu převisu, ale problém s tím nemá ani hatchback.

Přečtěte si také:  Test Peugeot 508 PSE 1.6 PureTech 360 Plug-in Hybrid (2022)

Stačí přijet do zatáčky, volantem a plynem si auto rozhodit a pak ho jen ve smyku držet. Důležitá je ale u obou aut práce s plynem i s řízením. Jakmile totiž dáte moc kontra nebo moc plynu, auto se začne rovnat a ze zatáčky vás vytáhne bezpečně popředu (u testovaných aut navíc pomáhaly opravdu skvělé zimní pneu Pirelli). Stačí ale jen pár pokusů a budete přesně vědět, jak na to. Funguje to navíc o hodně lépe a jistěji než v případě nového Volkswagenu Golf R, který má podobnou techniku a k tomu přímo „drift mód“, ale chybí mu právě RS Torque Splitter.

Tahle druhá tvář je hodně překvapivá, protože to předchozí generace RS3 neuměla. Ta byla efektní a rychlá. Zatáčky čistou stopou projížděla až nečekaně rychle, ale zároveň to byla prakticky jediná zábava za volantem. To už by se u nové generace stát nemělo, ale na běžné silnici jsme s ní zatím nejeli. V rámci prvních jízd nám totiž sněžilo. Naštěstí.

Přečtěte si také:  Test Volkswagen Amarok V6 TDI s off-roadovou úpravou Delta4x4 (2022)

Nelze ovšem jakkoliv pochybovat, že by nová generace na silnici byla pomalejší než ta předchozí. Bude to přesně naopak. Oproti standardní Audi A3 má RS3 světlou výšku o 25 mm nižší, ve srovnání s Audi S3 ubírá 10 mm. A oproti A3 je i o 33 mm širší rozchod předních kol a také má o 1° větší negativní odklon předních kol.

Potěší také fakt, že je možné si připlatit za přední karbon-keramické brzdy. Pak dostanete místo ocelových kotoučů vnitřním chlazením s rozměry 375 x 36 mm a s šestipístkovými třmeny větší karbon-keramické kotouče s průměrem 380 x 38 mm. Pozitivně se pak na jízdě projeví i to, že tím ušetříte 10 kg na neodpružené hmotě. Tohle nenabídne žádný z přímých konkurentů… Vzadu jsou v každém případě kotouče s rozměrem 310 x 22 mm.

prvni_jizda-2022-audi_rs3- (2)

Závěr a cena

Nejlepší je, když se jedete svézt s autem, od kterého ze zkušeností něco čekáte, ale dostanete něco úplně jiného. Někdy jste pak zklamaní, jindy nadšení. A v případě Audi RS3 to bylo právě nadšení, protože tohle auto skvěle vypadá (navíc si můžete vybrat i hodně nápadné barvy) a skvěle zní, jeho motor má ostré reakce a pocit, že by výkonu bylo málo, prakticky mít nebudete.

Přečtěte si také:  Je to oficiální. Audi vstupuje do Formule 1

Už to navíc není to čistě efektivní a rychlé auto, ale díky RS Torque Splitteru dokáže být i efektní. Projíždět na sněhu zatáčky powerslidem je jednoduché a zároveň opravdu zábavné. Jednoznačně první opravdu velké překvapení letošního roku.

Auto už je možné objednávat, což už na 120 zákazníků udělalo, aniž by ho vidělo naživo, natož se s ním svezlo. Nám ale nezbývá, než říci, že podepsat objednávku byla opravdu dobrá volba. Základní cena za Audi RS3 Sportback je v současnosti 1 583 900 Kč s DPH, za sedan Audi RS3 Limuzína zaplatíte od 1 657 900 Kč s DPH.

Štítky: , , , , , ,


google_news Odebírejte auto-mania.cz na Google News!


Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít na začátek