test-2022-audi_rs3_sportback- (5)

Test Audi RS 3 Sportback (2022)

Od Pavel Srp | Foto: Pavel Srp - 2. 6. 2022 0

Audi RS 3 je nejmenším ostrým modelem německé automobilky, ale zároveň je to také model nejdivočejší a v poslední evoluci i dost možná nejzábavnější. Po prvních jízdách na sněhu jsme otestovali Audi RS 3 Sportback i na běžných jarních silnicích.

Stejný recept, ale lepší koření

Když se podíváme na techniku a mezigeneračně jí srovnáme, zjistíme, že se nic zásadního nezměnilo. A taky ne, protože pod přední kapotou je stále ten skvělý, turbodmychadlem přeplňovaný pětiválec s objemem 2,5 litru a přes automatickou převodovku (přesně je to sedmistupňová dvouspojková převodovka S tronic) jsou poháněna všechna čtyři kola. Motor má sice stejných 294 kW/400 koní jako v předešlé generaci po faceliftu, ale točivý moment byl o 20 Nm zvýšen, teď je rovných 500 Nm.

Přečtěte si také:  Test Dacia Jogger Essential TCe 100 LPG (2022)

Jenže ona je tady ještě jedna velká novinka, kterou je právě pohon všech kol quattro. Ten totiž dostal novinku s názvem RS Torque Splitter a dělá to z RS 3 hodně zábavné auto. Dokonce možná nejzábavnější Audi současné nabídky…

test-2022-audi_rs3_sportback- (3)

RS Torque Splitter: A teď driftuj!

A proč? RS Torque Splitter je totiž systém, který dokáže rozdělovat sílu mezi zadní kola. RS 3 ho mají (Sportback i Sedan) v sériové výbavě. Zjednodušeně řečeno je to systém, který dokáže vrozenou nedotáčivost převést do neutrality anebo dokonce do přetáčivosti.

Pohon všech kol quattro v Audi RS 3 primárně pohání přední kola, ale plynule přesouvá podle potřeby až 50 % točivého momentu na zadní nápravu. Ale z těch 50 % pak dokáže až 100 % poslat na jedno zadní kolo, což v praxi znamená, že například vnější zadní kolo v zatáčce dostane více pohonu než to vnitřní a autu tím pomůže zatočit, protože ho vlastně natlačí do zatáčky.

Přečtěte si také:  Audi Q4 e-tron dostane vyšší nabíjecí výkon a rozšířené on-line funkce

Nastavení a naladění RS Torque Splitteru se samozřejmě liší podle jednotlivých zvolených jízdních režimů, přičemž více se do práce zapojuje v těch sportovních anebo dokonce nastavitelných RS. Navíc je tu ještě speciální „driftovací“ režim RS Torque Rear. V tom preferuje pohon všech kol zadní nápravu, dá se vypnout (i když se tak tváří, není zcela deaktivovaná) stabilizace a s autem se dá příjemně sklouznout.

test-2022-audi_rs3_sportback- (22)

Nebudou to sice takové drifty jako s BMW M3 nebo M4, ale i tak to u Audi velké překvapení. RS Torque Splitter ale stále hlídá elektronika, takže jakmile dáte velké kontra, auto se ze smyku srovná a přední kola vás vytáhnou ven. Stejně tak se nedá smyk úplně jednoduše modulovat plynovým pedálem, ale je ideální jej mít v jedné poloze. Stále je to nastaveno hlavně bezpečně, takže přední kola vás pak v případě potřeby vytáhnou bezpečně ven.

Je to fakt rychlé auto

Zajímavá je technika i z pohledu pohonu, respektive kol a obutí. Motor je vpředu, primárně jsou hnaná přední kola. Přední náprava je širší a širší jsou i samotné pneumatiky. Podvozek je navíc oproti sériovému Audi A3 snížený o 25 mm, může mít (a naše auto mělo) adaptivní tlumiče DCC. Aby na silnici sedělo tak, jak sedí, má i jiné těhlice, pomocné rámy na obou nápravách, jiné stabilizátory, ale také tužší uložení spodních příčných ramen. Vše je nakonec korunováno negativními odklony kol (vpředu o 1°, vzadu o 0,5° ve srovnání s Audi A3).

Přečtěte si také:  Test Dacia Duster Prestige Blue dCi 115 4x4 (2022)

Už od prvního metru je to úplně jiné auto než Audi A3, ale dokonce i Audi S3, které je pořád vlastně docela běžnou A3. Z auta je cítit tuhost, ale ne tvrdost. Poznáte, že v něm je potenciál. Přesto je zcela bez omezení použitelné i pro každodenní jízdy po městě.

test-2022-audi_rs3_sportback- (27)

A na to zjistit, jak se tahle zelená bestie chová při klidné jízdě, máme docela dost času. Než totiž poprvé pořádně šlápneme na plyn, potřebuje auto poctivě zahřát. K tomu, aby řidič věděl, zda už jsou všechny kapaliny na svých provozních teplotách, má v infotainmentu tzv. RS Monitor. To je grafika (viz výše), která ukazuje barevně prohřátí jednotlivých částí auta.

Jakmile je vše zahřáté, můžeme vyzkoušet, co se v tomhle autě ukrývá. A vězte, že toho je hodně, vždyť i samotná čísla slibují skvělé hodnoty: Zrychlení z místa na stovku zvládne za 3,8 sekundy a maximální rychlost je až 290 km/h (s příplatkovým prvkem RS Dynamik). A to je to vlastně „jen“ pětidveřový hatchback! Mimochodem zrychlit z 0 na stovku dokázalo auto (ne jednou, ale opakovaně) dokonce pod 3,5 sekundy (to je k vidění ve videu níže)!

Přečtěte si také:  Audi chystá pick-up. Prozradil to samotný šéf značky

Reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou (speciálně v nejostřejších režimech motoru) rychlé a motor je v každé chvíli připraven vystřelit auto vpředu. A je jedno, jestli jedete 50, 150 nebo snad 200 (jasně, že v Německu…). Pětiválec se ochotně a hbitě vytáčí, otáčkoměrem projede ručička jako teplý nůž máslem a posádka je přitom přišpendlena do skvělých sedadel s výrazným bočním vedením.

test-2022-audi_rs3_sportback- (30)

Zatáčka? Žádný problém, stačí si jen odbrzdit a pak jít zase na plyn. Audi RS 3 ji díky nastavení podvozku i s pomocí RS Torque Splitteru pod plynem vykrouží s takovou jistotou, až vás to překvapí. A to jste si původně říkali, že podle dřívějších zkušeností je už tak rychlost, kterou jedete, vlastně na hraně. Nebyla. RS 3 se vám vysměje, že se ještě ani nerozcvičila. Hledat limity Audi RS 3 je na běžných okreskách pro řidiče náročné. A vzhledem k faktické rychlosti a schopnostem auta i nebezpečné.

Zastaví (skoro) na fleku

I na to ale v Audi pamatovali, takže RS 3 dostala poprvé v historii příplatkové karbon keramické brzdy, přičemž do kotoučů (380 x 38 mm) se zakusují šestipístkové třmeny. Tyhle karbon-keramické brzdy může mít auto jen vpředu a testované auto je mělo. Pokud byste si mysleli, že pak bude „přebrzděný předek“, pletli byste se. I při ostrých brzdách auto funguje skvěle a je stabilní.

Přečtěte si také:  První jízda: Hyundai Staria vypadá jako koncept, ale pohání jej naftový motor

Mimochodem ani standardní brzdy nejsou špatné a RS 3 se za ně stydět rozhodně nemusí. Vždyť v základu jsou tu kotouče s rozměry 375 x 36 mm a také šestipístkové třmeny.

test-2022-audi_rs3_sportback- (4)

Znějící pětiválec?

Pokud jste někdy slyšeli pětiválec – nepochybujeme o tom, že byste neznali epické Audi S1 quattro – jistě budete souhlasit, že díky zapalování válců v pořadí 1-2-4-5-3, má opravdu zajímavý zvuk. Testovaný kus měl příplatkové výfuky s aktivní klapkou, ale také měl filtr pevných částic, který naopak zvuk utlumí. 

Ani tak nezněla tahle zelená bestie vůbec špatně (to si ostatně poslechněte ve videu níže), i když se slzou v oku vzpomínáme na předchozí generaci RS 3 před faceliftem, které jsme testovali v roce 2015. I tehdy měla RS 3 příplatkové výfuky s aktivní klapkou, ale po jejich otevření se rozpoutalo hotové peklo, kdy byly výfuky schopny rozhoukat alarm aut, kolem kterých RS 3 projela. Doba jde ale jednoduše dopředu a všechny možné předpisy zpřísňují.

Přečtěte si také:  První jízda: CUPRA Formentor VZ5

Pokud zastavíte na semaforech nebo na křižovatce, může se vám stát, že motor najednou neuslyšíte. I tady je systém Start/Stop, který se ale bohužel nedeaktivuje ani v nejostřejším jízdním režimu. To má například BMW vymyšleno lépe, protože ve sportovním režimu se Start/Stop vypíná a motor zůstane nastartovaný vždy.

Závěr a cena

Nová generace Audi RS3 se stále nabízí ve dvou karosářských variantách jako klasický tříprostorový čtyřdveřový sedan s označením Limuzína, ale i jako pětidveřový hatchback s označením Sportback, který jsme otestovali. Technicky se auta neliší, takže bude jen na vás, která karoserie se vám líbí víc.

V obou případech ale dostanete auto, které je možné bez problémů používat na každodenní ježdění, protože s adaptivním podvozkem DCC umí podvozek příjemně změkčit. I tak ale jasně poznáte, že jde o auto s písmenky RS. Je jednoduše tuhé. Když pak ale vyjedete někam, kde to může naplno rozbalit, může se vám stát, že zůstanete v němém úžasu. RS 3 je rychlé, ale i zábavné, protože ze zatáček dokáže teď vyjíždět se smýkající se zádí.

Přečtěte si také:  Test Dacia Sandero Stepway Comfort TCe 90 CVT (2022)

A co vás tohle auto bude stát? Základní cena za Audi RS3 Sportback je stanovena na 1 583 900 Kč (sedan začíná na 1 657 900 Kč) s DPH.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Audi
Typ:,RS 3 Sportback
Motor:,řadový pětiválec
Objem válců:,2480 ccm
Plnění motoru:,přeplňování turbodmychadlem
Palivo:,benzin
Pohon:,všech čtyř kol (quattro) + RS Torque Splitter
Výkon:,294 kW/400 koní při 5600 – 7000 ot./min
Točivý moment:,500 Nm při 2250 – 5600 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,3.8 s
Maximální rychlost:,290 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková
Spotřeba paliva (l/100 km):,9.0
Emise CO2:,205 g/km
Objem nádrže:,55 litrů
Délka:,4389 mm
Šířka:,1851 mm
Výška:,1436 mm
Rozvor:,2631 mm
Pohotovostní hmotnost:,1645 kg
Objem zavazadlového prostoru:,280 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]