test-2022-bmw_m3_competition-M_xDrive- (8)

Test BMW M3 Competition M xDrive (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 25. 3. 2022


Nejnovější generace BMW M3 je opět ještě výkonnější a rychlejší než dříve. Kromě tradičního pohonu všech kol ale nabízí i pohon všech čtyř kol M xDrive, v rámci něhož lze pohon předních kol odpojit. A právě tuhle verzi jsme vyzkoušeli v testu.

Opravdu velký výběr

Přestože se v předchozí generaci legendární BMW M3 rozdělilo na dva modely – kupé a kabriolet jsou M4, M3 zůstalo jen sedanu – je nabídka verzí opravdu bohatá. BMW totiž pro M3/M4 nabízí opravdu velké množství kombinací karoserií, k nimž poprvé v historii přibyde ještě kombík M3 Touring.

Hodně velký výběr je i v případě pohonu všech kol. BMW M3 si totiž můžete pořídit jako zadokolku s manuálem a 480 koňmi, anebo jako M3 Competition s automatem a pohonem zadních kol s 510 koňmi či jako čtyřkolku M xDrive s odpojitelným pohonem předních kol se stejným výkonem.

test-2022-bmw_m3_competition-M_xDrive- (6)

O pohon se stará řadový šestiválcový třílitr s označením S58, který nahrazuje motor S55 z minulé generace, a posouvá výkon o dalších pár desítek koní výš. Motoru pomáhají lépe dýchat dvě turbodmychadla, přičemž v základní verzi M3 má výkon 480 koní (vždy s manuálem) a ve verzi M3 Competition dokonce 510 koní (vždy s automatem).

Ostré už na pohled

Současné BMW M3 se od běžného BMW řady 3 liší nejvíce v historii, protože převzalo předek z řady 4. Z čelního pohledu tak zaujmou vysoké ledvinky a ostře řezaný nárazník. Ten navíc dostal karbonový podspoiler z nabídky dílů BMW M Performance, který byl testován v aerodynamickém tunelu. BMW za něj chce necelých 58 tisíc korun.

Dílů M Performance má ale tahle testovaná M3 v parádním modrém laku Voodoo Blue z nabídky BMW Individual (135 475 Kč) ještě více. Ta nejnápadnější je v zadní části, kde původní výfuk se dvěma koncovkami v každém rohu vystřídal titanový výfuk se čtveřicí koncovek uprostřed. Součástí je i nový karbonový difuzor. Tahle úprava vyjde na 225 tisíc korun (bez práce) a z auta udělá stroj o něco málo hlučnější, praskat okna v ulicích ale zdaleka nebudou.

test-2022-bmw_m3_competition-M_xDrive- (18)

Nakonec je tu ještě pár drobností v interiéru. Hned po otevření dveří si můžete všimnout prahových lišt z karbonu (7874 Kč). Na palubní desce jsou pak ozdobné lišty v kombinaci karbonu a Alcantary (25 620 Kč) a nakonec i obložení palubní desky v oblasti kolen z Alcantary (5725 Kč).

Standardem jsou naopak nástavce prahů, rozšířené blatníky s ozdobným černým prvkem s logem M3, specificky tvarovaná vnější zpětná zrcátka (to už ale teď není jen výsada modelů BMW M, nýbrž je mají i modely BMW M Performance) anebo decentní odtrhová hrana na víku kufru, jejíž tvary navazují na prolisy na (karbonové) střeše.

Výbušné!

Už u dřívější zkušenosti s BMW M4 Competition s pohonem zadních kol a pak i s BMW M4 s manuální převodovkou jsme konstatovali, že to jsou extrémně rychlá a schopná auta, ale to, co předvedla M3 Competition s pohonem všech kol M xDrive je ještě úplně jinde. Díky pohonu všech kol s preferencí zadní nápravy se dají zatáčky projíždět s ještě větší jistotou a ve vyšších rychlostech, což může při nějaké řidičské chybě anebo nepředvídatelné události znamenat opravdu fatální problémy.

test-2022-bmw_m3_competition-M_xDrive- (20)

Rychlost dnešních sportovních aut je dechberoucí, navíc je dostupná všude a prakticky za jakýchkoliv podmínek. U testovaného M3 stačí mrknout a na rychloměru je stovka (trvá to přesně 3,5 sekundy), pak mrknete ještě „třikrát“ a na budíkách je dvě stě (do 13 sekund od rozjezdu!). A vy, pokud se na ně nepodíváte, to prakticky nezjistíte, protože tohle auto neskutečně maskuje rychlost.

Samotný motor je epické dílo. Jakkoliv se mi jeho zvuk až tolik nelíbí (to je ale čistě subjektivní vjem), tak jeho projev je dechberoucí. Dvojice turbodmychadel žene vzduch vždy do trojice válců, které obsluhují je elektronicky řízené obtokové ventily, což se pozitivně projevuje na bryskní reakci motoru na pohyb plynovým pedálem. Ta je totiž prakticky okamžitá, tenhle šestiválec je ostrý jako břitva.

Působivé je i to, jak motor servíruje výkon, protože nepřerušeně a ochotně táhne od nízkých otáček až k omezovači, kde stále nevadne. Naladění motoru je navíc takové, že s přibývajícími otáčkami graduje a vy ho chcete ždímat do poslední chvíle. Mimochodem, automatická převodovka v manuálním módu nepřeřadí a nechá motor vytočený do omezovače. A věřte, že na jedničku a dvojku se do omezovače dostanete opravdu snadno…

test-2022-bmw_m3_competition-M_xDrive- (24)

Převodovka je mezigeneračně také nová. Zatímco v předchozí generaci byla dvouspojková skříň, tak tady je „klasický“ osmistupňový automat ZF s měničem točivého momentu. Změna rychlostních stupňů(nahoru i dolů) probíhá bleskově. Na voliči převodovky je navíc ovladač, kterým lze nastavit to, jestli chcete, aby převodovka v automatickém režimu řadila spíše v nízkých anebo naopak ve vysokých otáčkách (k dispozici jsou tři stupně).

To si můžete navíc uložit i do paměti jednoho ze dvou volitelných jízdních režimů, které se vyvolávají stiskem červeného tlačítka na volantu. Kromě naladění převodovky si sem můžete uložit i nastavení dalších částí auta: ostrost motoru, naladění posilovače brzd, tuhost adaptivního podvozku, nastavení čtyřkolky (normální, sportovní anebo zadokolku), stabilizaci (zapnutou, omezenou anebo vypnutou, případně ještě s nastavením omezení prokluzu kol) a dalších podobných věcí.

Je opravdu překvapivé, jak tohle auto dokáže maskovat svoji hmotnost, protože ta pohotovostní je 1855 kg. Působí překvapivě lehce a na pohyby volantem reaguje opravdu ochotně. S milimetrovou přesností. Tím spíše v nejostřejším nastavení. Škoda jen těch zimních pneumatik, které byly navíc vzadu užší než ty původní letní…

test-2022-bmw_m3_competition-M_xDrive- (27)

Vyšší hmotnost nevadí u testovaného auta ani na brzdách, protože bylo vybaveno příplatkovými karbon keramickými brzdami. Ty lze poznat podle zlatých brzdových třmenů a potěší, že překvapivě dobře brzdí, i když jsou studené, což by mohl být problém třeba při dlouhé jízdě po dálnici a pak třeba při na sjezdu na benzinku. A tam budete muset jezdit docela často, protože nádrž má jen 59 litrů a můžete ji při ostré jízdě vycucnout za pár desítek minut. S tím, jak se teplota brzd zvyšuje, se znatelně zlepšuje i brzdný účinek.

Čtyřkolka nebo zadokolka? Jak chcete!

BMW M3 a M4 přijíždějí poprvé s pohonem všech čtyř kol, ale protože jde o ryze sportovní auta, připravilo si BMW M čtyřkolku, ze které jde udělat čistokrevná zadokolka. A není to nic složitého. Stačí pár kliknutí v Menu infotainmentu anebo si to můžete, jak je zmíněno výše, rovnou uložit do paměti a pak vyvolat stiskem tlačítka (s vypnutou nebo omezenou stabilizací musíte tlačítko stisknout dvakrát pro potvrzení). Zadokolka se dá aktivovat ovšem pouze v režimu vypnutí stabilizace, ale s možností volby systému protiprokluzu na stupnici od 1 do 10.

I ve čtyřkolce jde o zábavné auto, protože jak se na správné BMW sluší a patří, preferuje zadní nápravu. Ještě více se o zadek opírá ve sportovním nastavení, což jsme si vyzkoušeli na zasněžených (ale občas bohužel i zmrzlých) silničkách v Krušných horách. Systém M xDrive funguje tak, že rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu pomocí elektronicky řízené vícelamelové spojky umístěné v rozvodovce a přidává také aktivní zadní diferenciál, který rozděluje točivý moment mezi zadní kola. 

test-2022-bmw_m3_competition-M_xDrive- (36)

I díky tomuto pohonu všech kol se tak z M3 stává skvěle použitelné auto po celý rok. Ostatně, skvěle použitelné je tohle auto i při běžných jízdách, protože ačkoliv jsou uložení náprav i podvozek hodně tvrdé, nechybí mu jistá poddajnost.

Závěr a cena

BMW M3 je v nové generaci ještě rychlejší než kdy dřív. Je ale také praktičtější a ještě více použitelné pro každodenní používání po celý rok, což brzy ještě vylepší praktičtější M3 Touring. Potěší, že v nejkomfortnějším nastavení jde o docela běžnou, leč trochu tvrdší trojku, s níž bez problémů může jezdit i nepříliš zkušený řidič (který to má ale v hlavě v pořádku), ale stačí jedno stisknutí červeného tlačítka, které auto přepne do nejostřejšího režimu a jde o žiletku, s níž se můžete po silnici pohybovat těžko uvěřitelnými rychlostmi a přitom s neskutečnou jistotou.

Pohled do ceníku prozradí, že základní cena BMW M3 se 480 koňmi, pohonem zadních kol a manuální převodovkou startuje na 2 262 000 Kč s DPH. Výkonnější 510koňové M3 Competition s automatem a pohonem zadních kol vyjde minimálně na 2 368 600 Kč s DPH a testované nejdražší provedení začíná na 2 488 200 Kč s DPH. K tomu je však potřeba přidat příplatkovou výbavu za 1 055 752 Kč a prvky z programu 322 503 Kč s DPH (bez práce) a jsme na ceně bezmála 3,7 milionu korun s daní.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,M3 Competition M xDrive
Motor:,řadový šestiválec
Objem válců:,2993 ccm
Plnění motoru:,2x turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,všech čtyř kol (s možností odpojení předního pohonu)
Výkon:,375 kW/510 koní při 6250 ot./min
Točivý moment:,650 Nm při 2750 – 5500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,3.5 s
Maximální rychlost:,250 (290) km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,10.1 – 10.1
Objem nádrže:,59 litrů
Emise CO2:,230 – 228 g/km
Délka:,4794 mm
Šířka:,1903 mm
Výška:,1434 mm
Rozvor:,2857 mm
Pohotovostní hmotnost:,1855 kg
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru