test-2021-bmw_m4_competition-g82

Rychlý test: BMW M4 Competition (2021)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 17. 4. 2021


Nová BMW M3 a M4 polarizují společnost. Lidé nejvíce diskutují o obrovských ledvinkách, ale tomuto tématu se v tomto článku věnovat nebudeme. Tahle auta jsou totiž zajímavější hlavně z pohledu toho, jak se s nimi jezdí. Do prvního krátkého testu jsme převzali kupé BMW M4 Competition.

Vytříbená technika

Nové generace modelů BMW M3 a M4 dostaly zcela novou techniku, která má s předchozími generacemi pramálo společného, snad jen s výjimkou toho, že v případě motoru jde také o řadový třílitrový šestiválec s přeplňováním dvěma turbodmychadly. Jinak je ale motor nově vyvinutý a výrazně výkonnější. Zatímco v předchozích modelech měl 431 koní a ve verzích Competition 450 koní (točivý moment v obou případech 550 Nm), tak v nové generaci je to 480, respektive 510 koní ve verzi Competition. Točivý moment se liší pro manuální převodovku (550 Nm) a pro automatickou převodovku (650 Nm), kterou budou verze Competition vybaveny vždy.

Lepší je i zvuk motoru, protože agregát byl vyvíjen už s filtry pevných částic a tak i se sériovým výfukem zní auto parádně. Je poměrně hlasité, navíc prská a střílí, přesně tak, jak to od moderního sportovního auta čekáte. Výfuk má samozřejmě klapky, které se dají ovládat samostatným tlačítkem na středovém panelu, případně (a to mnohem výrazněji) také změnou jízdního režimu. A že to zní dobře, to si můžete poslechnout v tomto videu. 

Modely M3 a M4 budou nabízeny s pohonem zadních kol, případně za příplatek s pohonem všech čtyř kol M xDrive. Ovšem nemusíte se bát toho, že byste s pohonem všech kol snad přišli o zábavu. Právě naopak. Do auta sice kvůli tomu přibude několik desítek kilogramů, ale jde o stejný systém pohonu, který nabízí i větší BMW M5. U této čtyřkolky lze totiž odpojit pohon předních kol a udělat z auta čistou zadokolku. Tyto verze budou v nabídce v létě.

Novinky si BMW přichystalo i na podvozku. Už od prvního otočení volantu jasně poznáte, že tady byl kladen důraz na co nejvyšší torzní tuhost. A s tím se začalo právě už na podvozku, kde přibyly dodatečné výztuhy. Nově vyvinuta byla hliníková příčná i spodní podélná ramena, zvětšen byl rozchod kol a oproti běžným sériovým modelům mají emka specificky nastavený odklon. 

Sériově je tu i adaptivní M podvozek s elektronicky řízenými tlumiči, který na silnici krotí kovaná kola v sérii o průměru 18″ vpředu a 19″ vzadu. Na testovaném autě byla kola o palec větší, ale i tak platí, že ta přední mají průměr o palec menší. Pod koly pak najdeme velké brzdy: 380mm kotouče se šestipístkovými třmeny vpředu a jednopístkové třmeny s 370mm kotouči vzadu. Za příplatek je možné mít i karbon-keramické brzdy se 400mm kotouči vpředu a 380mm vzadu.

test-2021-bmw_m4_competition-g82- (12)

Nápadná, ale decentní síla

Design je věcí subjektivní, tomu se věnovat nebudeme, jen je potřeba zmínit, že tohle auto není nijak extra fotogenické a naživo rozhodně vypadá líp. V případě „našeho“ auta je to způsobeno i parádní zelenou barvou „Isle of Man Green“.

Modely BMW M dostaly výrazně širší postoj, přední i zadní blatníky jsou rozšířené, u BMW M4 to není tak patrné jako u M3, kde jsou dveře standardní a blatníky se rozšiřují až za nimi. Není to nic agresivního, ale na první pohled je jasné, že tohle není obyčejný bavorák.

Nový design dostala také vnější zpětná zrcátka. Ta si sice zachovávají dvě nožičky, přičemž na té horní nejsou zrcátka uchycena, ale jejich kryt je jiný. Z boku také zaujmou výdechy (bohužel falešné) na předních blatnících, kde je označení modelu – v našem případě M4 Competition. Verze Competition mají všechna tato označení v černé barvě.

test-2021-bmw_m4_competition-g82- (3)

Pro verze M3 a M4 je standardem střecha, která je tvořena plastem vyztuženým uhlíkovými vlákny, tedy materiálem označovaným jako CFRP. Aby toho karbonu nebylo málo, v nabídce je za 127 tisíc také M karbonový exteriérový paket. Ten zahrnuje aerodynamické prvky předního nárazníku, kryty vnějších zpětných zrcátek a zadní spoiler. Součástí je také ještě výraznější difuzor.

„Oblečete si ho“

Náš kus nebyl vybaven karbonovými sportovními sedadly, ale i ta obyčejná jsou skvělá. Mají výrazné boční vedení a poloha se v nich dá najít během asi půl sekundy. Skvělý je i pro BMW typický volant s tlustým věncem a skvělou kůží. Ten parádně padne do ruky, ale pokud by se vám nelíbil, můžete si v příslušenství BMW M Performance vybrat jiný.

Důležitá jsou na něm ta dvě červená tlačítka – to jsou paměti, do nichž si můžete uložit svá nastavení auta. Jejich stiskem je pak jednoduše vyvoláte. V jednom můžete mít třeba nejkomfortnější módy, při nichž je tohle auto ještě lépe použitelné pro každodenní ježdění, v tom druhém naopak to nejostřejší naladění s deaktivovanou stabilizací.

test-2021-bmw_m4_competition-g82- (24)

Výhody? Představte si, že jedete klidně a v pohodě na výlet, ale před vámi se ukáže parádní okreska plná zatáček. Místo toho, abyste postupně celé auto nastavovali, prostě jen stisknete tlačítko a celé auto se přepne (pokud máte v paměti omezenou nebo vypnutou stabilizaci, musíte tlačítko stisknout dvakrát za sebou pro potvrzení, jinak stačí jen jednou), „proletíte“ zatáčky, a pak zase stisknete a pojedete dál klidně.

Interiér je typické nejnovější BMW, u něhož přesně víte, kde co najdete. Ani tady nechybí moderní asistenty – a to jak ty komfortní, tak i ty bezpečnostní. Důležité je, že stabilizace se do buď omezit nebo přepnout do benevolentnějšího režimu M Dynamic Mode (MDM), případně dlouhým stiskem tlačítka úplně vypnout.

A pokud ji úplně vypnete, připravilo si tady BMW M navíc možnost nastavitelné kontroly trakce v 10 stupních. Mezi nastavením „10“ a „6“ auto hlídá řidiče více, přičemž ho nenechá auto přetočit. Od stupně „6“ do „1“ už nechá auto řidiče driftovat, ale hlídá mu úhel a opět ho nenechá přetočit se úplně. To, jak to přesně funguje, vysvětluje automobilka v tomto videu:

Jdeme jezdit!

Už nastartování dává tušit, že tohle bude zábava. Po startu se zvuk ustálí na příjemném brumlavém tónu. První kilometry je potřeba ohřát auto a abyste věděli, jak na tom jste, nabídne vám BMW v Menu sportovní ukazatele, v nichž nechybí údaje o tlaku i teplotě oleje, ale i aktuálním výkonu v kW a točivém momentu v Nm (modely Mercedes-AMG mají navíc i teplotu oleje v převodovce). Důležité je také ohřát pneumatiky (Michelin Pilot Sport 4 S) a i o jejich teplotě budete informování v kapličce přístrojů – zobrazuje se totiž tlak, ale i teplota. Skvělé!

Jakmile se veškeré provozní kapaliny i pneumatiky dostanou do té správné provozní teploty, pak můžeme naplno okusit zrychlení a celkové schopnosti auta. A že to nebude nic nudného, o tom svědčí už technické údaje, vždyť zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne tohle zelené kupé za 3,9 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, respektive s příplatkovým paketem M Driver’s na 290 km/h.

S přenosem výkonu na silnici pomáhá zadním kolům aktivní diferenciál s proměnlivou svorností. I díky tomu je auto tak rychlé při rozjezdu, ale i v zatáčkách. Naladění je takové, že pokud netlačíte na plyn přespříliš, snaží se projet zatáčku co nejrychleji, tedy nejčistší stopou. Přilnavost zadních pneumatik s rozměry 285/30 ZR20 je působivá, ale 510 koní a 650 Nm také, takže vykroužit zatáčku „dveřma napřed“ není pražádný problém. Bude záležet jen na tom, co zrovna preferujete, a kdy a jak moc přidáte na výjezdu plyn. A zdaleka nejlepší na tom je, že délku smyku, stejně jako jeho úhel si můžete parádně korigovat jen jemnými pohyby plynového pedálu.

test-2021-bmw_m4_competition-g82- (22)

Předchozí generaci BMW M4 Coupé jsem neměl moc rád, přišla mi až moc drsná, zlá, a oproti jemné M3 to byl obrovský rozdíl. Nová generace BMW M4 je ale jiná, nezměkla ani nevyměkla, to vůbec ne, ale je celkově jemnější, hodnější a je příjemnější s ní jezdit opravdu rychle. A navíc s ní budete – nejen kvůli vyššímu výkonu, ale právě spíše díky celkovému naladění a trakci – rychlejší. Anebo alespoň u mě to tak je.

Potěšily mě reakce na pohyby plynovým pedálem v nejostřejším režimu motoru, protože zpoždění tu vlastně žádné není. To nejlepší předvádí motor přibližně od tří tisíc otáček (maximum krouťáku leží mezi 2750-5500) až do omezovače. Šestiválec je lačný po otáčkách, radostně se vytáčí a doprovází ho skvělý zvuk (i když v interiéru je přibarvený, neotravuje to).

Skvěle s ním spolupracuje i převodovka. To už sice není dvouspojka jako v předchozí generaci, ale klasické měničové ZF, ovšem změny převodů probíhají pořád během okamžiku. Pokud si necháte automatický režim, můžete si přepínačem na voliči nastavit výšku otáček, ve kterých bude převodovka řadit, anebo si můžete řadit manuálně páčkami na volantu. V manuálním módu převodovka sama nezařadí, takže vás klidně nechá v omezovači. Paráda! Navíc připomínám, že ve 480koňové verzi M3, respektive M4 můžete mít i manuál…

test-2021-bmw_m4_competition-g82- (5)

Působivá je přilnavost přední nápravy a celkově agilnost a přesnost řízení. Kompletní přední část je vyztužená i v motorovém prostoru, není to sice na pohled ten parádní karbonový rám jako v předchozí generaci, ale i tak jsou výztuhy masivní. S jakýmkoliv, byť milimetrovým pohybem volantu cítíte okamžitou změnu směru, ale přitom to nepůsobí zbrkle nebo snad nervózně. Tohle auto je prostě a jednoduše ostré a přesné jako břitva.

A brzdy? Přestože jsme neměli příplatkové karbon-keramiky, ale jen obyčejné brzdy, jejich účinek je skvělý. Jsou ostré, progresivní a s autem, které váží 1,8 tuny, nemají sebemenší problém. Mimochodem v zatáčkách tu hmotnost není poznat, rozhodně tedy není třeba se jejího mezigeneračního nárůstu (dělá to asi čtvrt tuny) obávat.

Závěr a cena

BMW M3, respektive BMW M4 jsou asi poslední auta svého druhu. Proč? Jejich konkurence, kterou byly modely jako Mercedes-AMG C 63, Alfa Romeo Giulia QV anebo Lexus RC F už v nové generaci ve své původní podobě nevyjedou. Céčkové AMG přijde jako čtyřválcový plug-in hybrid, Alfa Romeo s největší pravděpodobností skončí a Lexus jakbysmet, ale emka jsou tu jako ryzí benzinové sporťáky bez jakékoliv pomoci elektromotorů. Navíc (i) jako zadokolky s manuálem a se zcela vypínatelnou stabilizací.

test-2021-bmw_m4_competition-g82- (33)

Jisté je, že design se vám líbit nemusí, ale i pokud tomu tak je, vězte, že naživo tahle auta vypadají lépe, než na fotkách. Navíc se určitě bude opakovat situace jako u faceliftu třetí generace Škody Octavia, která přišla s rozdělenými předními světlomety. Nemusí se vám sice líbit ani teď, ale zvykli jste si na to. U BMW M3 a BMW M4 ale až tolik nejde o to, jak vypadají, nýbrž jak jezdí. A to je prostě paráda.

Subjektivně mám velkou radost z toho, že BMW M4 je jemnější, celkově hodnější, ale přesto ostré jako břitva. Na okreskách jeho potenciál naplno využít nelze a několik prvních přidání plynu až na podlahu ve vás může vyvolat skoro až děsivý pocit toho, jak se dokáží zadní kola zakousnout do asfaltu a auto vystřelí vpřed. I tak s sebou ale smýká a dává vám jasně najevo, že v takové chvíli chce a potřebujete pevnou a zkušenou ruku. Pokud ji ale dostane, zkrotne a poslechne vás na slovo.

Jo, a protože s tímhle autem určitě nebudete jezdit jen ostře, pak je potřeba také zmínit, že při klidné jízdě (třeba pod tlačítkem „M1“) je tohle auto až překvapivě komfortní (ale stále cítíte, že je to ostré emko) a dojíždět s ním do práce nebo na schůzky v obleku vám nebude dělat vůbec žádný problém. BMW M4 Competition se opravdu povedlo!

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,M4 Coupé Competition
Motor:,řadový šestiválec
Objem válců:,2993 ccm
Plnění motoru:,2x turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,zadních kol
Výkon:,375 kW/510 koní při 6250 ot./min
Točivý moment:,650 Nm při 2750 – 5500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,3.9 s
Maximální rychlost:,250 (290) km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,10.2 – 9.9
Objem nádrže:,59 litrů
Emise CO2:,233 – 227 g/km
Délka:,4794 mm
Šířka:,1887 mm
Výška:,1393 mm
Rozvor:,2857 mm
Pohotovostní hmotnost:,1800 kg
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru