test-2022-bmw-320d- (1)

Test BMW 320d (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 11. 2. 2022


Pohon všech čtyř kol je nejen v České republice oblíbený a zákazníci si za něj rádi a často připlácejí, zejména u prémiových značek. My jsme však vyzkoušeli BMW řady 3 s naftovým motorem a pohonem pouze zadních kol.

Možnost volby

BMW 320d s karoserií sedan přijelo do testu s dvoulitrovým naftovým čtyřválcem se 140 kW/190 koňmi a točivým momentem 400 Nm. V rámci této pohonné jednotky máte navíc na výběr, zda budete chtít manuální šestistupňovou anebo automatickou osmistupňovou převodovku (rozdíl je 67 600 Kč v neprospěch automatu).

Stejně tak budete mít i na výběr, zda chcete, aby vás vpřed poháněla pouze zadní kola anebo si připlatíte za pohon všech kol xDrive. Oproti 320d s automatem vás to bude stát stejných 67 300 Kč. Čtyřkolka ale bude vždycky s automatem, s manuální převodovkou jej výrobce nenabízí.

test-2022-bmw-320d- (8)

Rozumná volba

Klasický tříprostorový sedan s pohonem zadních kol už je dnes spíše výjimkou, o to zajímavější trojkové BMW je. Jeho základní cena přesahuje 1,1 milionu korun s daní, ale jde o auto, které na silnici splní vše, co od něj očekáváte.

Pohon zadních kol se samozřejmě tak úplně nehodí na hory, kde je hodně sněhu, ale při běžném ježdění nebudete s pohonem zadních kol nijak limitovaní. Naopak si budete moci užívat toho, že přední kola jsou na tomhle autě jen proto, aby zatáčela. Povedené jízdní chování a ovladatelnost podporuje M sportovní podvozek, který má testovaná výbava M Sport. Ta navíc přidává i designová vylepšení.

Je znát, že podvozek je tužší, kola kopírují povrch silnice, po které jedete, ale nejde označit za tvrdý nebo snad nepoddajný (možná i protože auto obouvalo „jen“ 18″ disky). Na druhé straně za komfortní také ne. Potěší však při jízdách mimo město, zejména po klikatých okreskách, kde se dá i s naftovým sedanem udržet překvapivě svižné tempo. Zároveň i u takto běžného bavoráku platí, že čím rychleji řidič jede, tím lépe pak podvozek funguje.

test-2022-bmw-320d- (12)

Už jen s elektrifikací

Přísné emisní limity nutí výrobce jejich auta elektrifikovat, výjimkou není ani BMW. Své modely tak postupně vybavuje mild-hybridním pohonem. Jde o jednu z těch nejslabších forem elektrifikace, v rámci které auto nedokáže na elektřinu jet, ale umí pouze plachtit – to však klidně i na dálnici.

Že je jakékoliv BMW mild-hybridní, poznáte už na první pohled ve chvíli, kdy se do auta posadíte. Jak? Chybí tlačítko na deaktivaci systému Start/Stop. Tento systém už v mild-hybridech jen tak nedeaktivujete (vypne se jen po přepnutí do jízdního režimu Sport), ale potěší, že tu není klasický startér, nýbrž startér/generátor, takže opětovné naskočení motoru po deaktivaci například na křižovatce probíhá hladce. Žádný typický zvuk startování a několikeré otočení motoru než naskočí, ale v tomto případě uvolníte brzdový pedál a motor se „prostě roztočí“, bez zvukového doprovodu i prakticky bez vibrací.

Tento startér/generátor pracuje s napětím 48 V a dokáže pomoci spalovacímu motoru dodatečnými 8 kW/11 koňmi. Ta přichází ihned po sešlápnutí plynového pedálu, takže zrychlení přichází bez zpoždění. Díky tomuto systému se může motor deaktivovat po uvolnění plynu a auto bude plachtit. Je jedno, jestli je to těsně před zastavením na semaforech nebo v dálničních rychlostech. V tu chvíli ale samozřejmě běží veškerá výbava vozidla (včetně klimatizace a podobně) bez omezení, ale fungují i všechny jízdní asistenty a posilovače (řízení i brzd). Auto se tedy chová jako by motor běžel.

test-2022-bmw-320d- (17)

Když bude auto při jízdě plachtit s deaktivovaným motorem, stačí šlápnout (byť jen opravdu jemně) na plynový nebo brzdový pedál, motor opět okamžitě naskočí. Výjimkou je právě jen dobrzďování k semaforu nebo do křižovatky, kdy se motor deaktivuje i přes sešlápnutý brzdový pedál. S tím souvisí to, že to úplné jemné dobrzdění do zastavení je trochu „gumové“, bez citu. Mild-hybridní systém totiž dobíjí akumulátor rekuperací.

Ne vždy se ovšem motor při uvolnění plynového pedálu deaktivuje, aby auto začalo plachtit. Bude záviset na několika faktorech, třeba i na situaci před samotným autem. Auto totiž dokáže přibrzďovat zvýšením rekuperace tak, abyste za autem jedoucím pomaleji před vámi nemuseli brzdit sami. Chytrá funkce, díky které využijete energii k dobití baterii, tu byste jinak ztratili brzděním.

Tohle všechno je tu kvůli nižší spotřebě paliva. A ta je hodně příznivá, tohle auto dokáže jezdit bezpečně do 6 l/100 km. Díky převodovým poměrům automatické převodovky byla jízda ustálenou rychlostí po dálnici dokonce ještě úspornější než jízda mimo město. Škoda jen v základu malé 40litrové palivové nádrže, určitě se vyplatí připlatit za větší 59litrovou.

test-2022-bmw-320d- (14)

BMW 320d si zaslouží pochvalu i za samotný projev motoru. Není to totiž jen čistě ekologický naftový sedan, ale jeho motor je vcelku ochotný vytočit se do otáček. Jeho odhlučnění je dobré, nebude tedy v kabině přespříliš obtěžovat, a ani dynamika není špatná. Maximálka je 240 km/h a z místa na stovku zrychlí na suchu za 6.8 sekundy.

Závěr

Testované BMW řady 3 překvapilo v tom nejlepší smyslu slova svojí „normálností“. Auto, které dobře jezdí pomalu, ale i svižně, nabídne povedené natavení podvozku i dostatečně dynamický a přesto úsporný motor. Pokud na něm budeme chtít za každou cenu najít chybu, pak lze mluvit fakticky jen o zvláštní necitlivosti brzd při úplném dobrzďování před zastavením, které je s největší pravděpodobností způsobeno mild-hybridním pohonným ústrojím, protože čistě spalovací verze to nedělaly.

Ceník testované verze startuje na částce 1 116 700 Kč s DPH, ale testovaná verze s příplatky vyjde celkem na 1 583 456 Kč s DPH.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,320d (2022)
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1995 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,zadních kol
Výkon:,140 kW/190 koní při 4000 ot./min
Točivý moment:,400 Nm při 1750 – 2500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,6.8 s
Maximální rychlost:,240 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.5 – 5.0
Emise CO2:,118 – 131 g/km
Objem nádrže:,40 litrů
Délka:,4709 mm
Šířka:,1827 mm
Výška:,1435 mm
Rozvor:,2851 mm
Pohotovostní hmotnost:,1615 kg
Objem zavazadlového prostoru:,480 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru