test-2021-bmw-430d-xdrive- (8)

Test BMW 430d xDrive Coupé (2021)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 9. 9. 2021


Současné BMW řady 4 si s jiným autem nespletete. Tohle auto ale není jen o velkých ledvinkách, ale i o tom, jak jezdí. A testované 430d xDrive Coupé přesvědčilo, že jezdí parádně. Je tiché, výkonné, úsporné a navíc pohodlné. Navíc se s ním pobavíte i na okreskách.

Nafta do kupé?

Spousta lidí bude při pohledu na označení na zádi, ve kterém se ukrývá i písmenko „d“ značící naftový motor, klepat na čelo a tvrdit, že takový motor do kupé nepatří. Jenže řadový šestiválec od BMW je vážně dobrý. Ve své současné evoluci je to třílitr s jedním turbodmychadlem a velmi slušnými technickými hodnotami.

Však posuďte sami. Výkon je 210 kW/286 koní a maximum točivého momentu je 650 Nm. To má navíc řidiči k dispozici už od 1500 ot./min. Auto sice váží nezanedbatelných 1,9 tuny, ale i tak mu dynamika rozhodně nechybí. Zrychlení z místa na stovku za 5,1 sekundy a maximální rychlost 250 km/h postačí na běžné silnici jistě každému.

test-2021-bmw-430d-xdrive- (4)

Zátah je značný prakticky z jakýchkoliv otáček a doprovází ho uchu příjemný, leč velmi tlumený zvuk. S trakcí nemá auto sebemenší problémy, protože v tomto případě jde o verzi s pohonem všech čtyř kol xDrive (zadokolku mít nemůžete), která preferuje zadní nápravu. Na mokru, ale i ve výjezdech z některých zatáček se dá hezky pomoci zatočit zadkem. BMW pak je ještě jednou z mála automobilek, u níž lze nejen omezit, ale také zcela vypnout stabilizaci.

Co u této čtyřky ovšem vypnout nejde, je systém Start/Stop. BMW totiž postupně přechází na mild-hybridní jednotky, které kombinují spalovací motor se startér/generátorem. Ten, jak název napovídá, nahrazuje samotný startér, a díky svým 8 kW/11 koním umí pomoci i při prvotním impulsu při akceleraci. Při jízdě to ale vlastně nepoznáte. Pozitivem je, že deaktivace i opětovná aktivace motoru probíhá jemně a nijak výrazněji neobtěžuje.

Pokud ale systém Start/stop opravdu nemáte rádi, pak tu jedna možnost jeho deaktivace přesto je. Stačí přepnout do sportovního jízdního režimu. V tom pak motor zůstává nastartovaný pořád.

test-2021-bmw-430d-xdrive- (15)

Projeví se mild-hybridní technika reálně na spotřebě paliva? To je velmi zajímavá otázka, ale jisté je, že nafty tohle auto spotřebovává vcelku málo. Vždyť se dá jezdit úplně v klidu do 7 l/100 km i při svižnějším tempu!

Pohodové gétéčko

I když dokáže být čtyřka rychlá – a to nejen v přímce, ale i v zatáčkách – jde jí i pohodová jízda. Jak už jsme naznačili výše, nabízí možnost volby jízdních režimů, v rámci něhož je možné měnit i naladění adaptivního podvozku.

V komfortním režimu je sice stále o něco tužší, ale i tak dokáže velmi dobře filtrovat nerovnosti, přičemž se od podvozku ani na velkých nerovnostech neozývají žádné rány. Vyrazit tak z jedné strany republiky na druhou vám nebude činit žádný problém, tím spíše, že budete sedět v parádně tvarovaných i pohodlných sedadlech.

test-2021-bmw-430d-xdrive- (19)

Ve sportovním režimu naopak auto logicky ztuhne – od volantu i podvozku – a zostří – od motoru. Ne snad, že by se z něj stalo okreskové kladivo, to ne, ale jeho schopnosti jsou na klikaté silnici překvapivé. Díky perfektnímu rozložení hmotnosti s ním budete naprosto nenuceně držet opravdu slušné tempo. Sice si možná trochu zvýšíte spotřebu paliva, ale cestu si užijete.

Závěr a cena

Když bylo nové čtyřkové BMW představeno, rozdělilo společnost. Jeho velké ledvinky jedni nemají rádi, druzí ano. Je to ale věc čistě subjektivního pohledu. Co ale subjektivní není, to je fakt, že tohle auto – tím spíše pokud zvolíte správnou konfiguraci – velmi dobře a hlavně „tak nějak nenuceně“ jezdí. Testované 430d xDrive má dostatek síly, přesto nabídne příznivou spotřebu paliva a hlavně příjemně naladěný podvozek. A pokud by vám přeci jen 286 koní a 650 Nm nestačilo (o čemž bychom dost pochybovali), můžete sáhnout ještě po výkonnějším M440d xDrive. Tento motor jsme testovali v trojkovém kombíku.

A co prozradí pohled do ceníku? Všechny modely – s výjimkou M4 – se nabízejí výhradně s automatickou osmistupňovou převodovkou. Slabší motorizace jsou s pohonem zadních kol, výkonnější ve čtyřkolce. Nejlevnější čtyřku pořídíte za necelých 1,1 milionu korun. Jde o benzinové 420i s pohonem zadních kol, testované 430d xDrive vyjde v základu na 1,5 milionu.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,430d xDrive Coupé
Motor:,řadový šestiválec
Objem válců:,2993 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,všech kol (xDrive)
Výkon:,210 kW/286 koní při 4000 ot./min
Točivý moment:,650 Nm při 1500 – 2500 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,5.1 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.2 – 5.9
Emise CO2:,137 – 155 g/km
Objem nádrže:,59 litrů
Délka:,4768 mm
Šířka:,1852 mm
Výška:,1383 mm
Rozvor:,2851 mm
Pohotovostní hmotnost:,1855 kg
Objem zavazadlového prostoru:,440 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , ,

4 názory na “Test BMW 430d xDrive Coupé (2021)”

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru