Bezpečnostní a komfortní prvky jsou dnes prakticky neodmyslitelnou součástí téměř všech vozů. Zatímco dnes má téměř každé ojeté vozidlo alespoň jeden airbag, posilovač řízení, elektrická okénka, ABS nebo klimatizaci a asi tři čtvrtiny z nich už mají ESP nebo tempomat, před třiceti lety byly nejdůležitějšími modely na trhu Škody Favorit, Forman a 105/120/130, u kterých se řidič i posádka museli bez těchto prvků výbavy zcela obejít.
Podle statistik AAA Auto se u nás značné modernizace v masivním měřítku dočkala auta v roce 1994, resp. v následujících letech, kdy si čeští zákazníci mohli začít pořizovat cenově dostupnou Škodu Felicia, součástí jejíž výbavy byla už i klimatizace. Mezi zahraničními vozy hrály v nabídce ojetin prim např. Fordy Escort a Sierra, Opely Kadett a Astra, Fiaty Tipo a Uno, Volkswageny Golf nebo Renaulty 19. Airbag měl tou dobou každý čtvrtý vůz. Posilovač řízení také nebyl samozřejmostí, měl jej každý druhý. Elektricky ovládanými okny disponoval každý třetí, ABS měl každý šestý a klimatizaci 1 z 10. Tempomat měl jeden vůz ze 100 a ESP nebylo na trhu ojetin rozšířené vůbec, vždyť se v nabídce nejluxusnějších nových vozů objevilo teprve v roce 1995 a jeho tržní podíl mezi novými vozy začal rychleji růst až po přelomu milénia.
Z tuzemských vozů mohla airbag, posilovač řízení, elektricky ovládaná okna, ABS nebo klimatizaci mít za příplatek poprvé až Škoda Felicia, která na čele prodejních statistik v áčkách vystřídala Favorit až v roce 1999, s ESP a tempomatem se řidiči u tuzemských vozů poprvé setkali až ve Fabii a Octavii, které prodejním statistikám v áčkách začaly dominovat ještě později.
Ovšem například vozů s tažným zařízením na začátku devadesátých let bylo kolem 15 – 20 %, zatímco nyní jich je kolem čtvrtiny, takže jejich podíl roste jen pomalu. Otevírací střešní okno má dnes kolem 10 % vozů, zatímco dříve to byl téměř každý třetí vůz. A třeba CD měnič, dříve žádaný symbol luxusu, dnes z vozů téměř definitivně vymizel. „Nebude dlouho trvat a na ojetý automobil s CD měničem prakticky nebude možné narazit,“ uvádí Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings. Nejčastěji býval v přihrádce spolujezdce, pod jeho sedačkou, nebo v zavazadlovém prostoru a umožňoval střídavé přehrávání nejčastěji 6 CD, aniž by je řidič musel vyměňovat přímo v přehrávači.
Komfortních a bezpečnostních prvků je v nových, ale už i v ojetých automobilech celá řada. „Jsem rád, že žijeme v době, kdy si drtivá většina řidičů pod pojmem ojetina nevybaví zákonitě pouze staré a dost možná nebezpečné auto, ale už spíše vůz, který sice není zbrusu nový, ale je dobře vybavený,“ zakončuje Vaněček.