test-2020-suzuki-jimny-15vvt-5mt-4x4- (2)

Test Suzuki Jimny 1.5 VVT 5MT 4×4 AllGrip (2020)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 18. 2. 2020


V dnešní nabídce automobilek budete opravdový off-road hledat hodně dlouho. Fakticky by se daly spočítat na prstech jedné ruky, maximálně obou pokud jste nešikovný dřevorubec. Nahradila je totiž na silnici jízdně schopnější SUV. Suzuki se však svého off-roadu nevzdává a před pár měsíci na českém trhu zahájila prodej nové generace Jimny. A my jsme ho vyzkoušeli v redakčním testu.

Opravdový off-road

Jak je to s těmi „opravdovými off-roady“? Tuhé nápravy, stálý pohon všech kol či redukční převodovka. To jsou prvky, o které dnešní SUV přišla. Místo toho (některá z nich) mají pohodlné vzduchové podvozky, nezávislá zavěšení kol anebo velká litá kola, s nimiž se mnohdy můžete bát sjet i na polní cestu. Takové ale Suzuki Jimny není, ačkoliv o některé prvky té „opravdové off-roadové výbavy“ v nejnovější generaci také přišlo.

Podvozek tohoto malého off-roadu tvoří žebřinový rám, který oproti předchůdci přidává jednu křížovou a dvě příčné výztuhy, čímž byla zvýšena torzní tuhost o 50 %. K tomu jsou tu tuhé přední i zadní nápravy, umožňující velké křížení, což ve složitějším terénu opravdu oceníte. I vzhledem k tomu, že tu nejsou žádné mechanické uzávěrky diferenciálu, o všechno se stará elektronika.

test-2020-suzuki-jimny-15vvt-5mt-4x4- (13)

Do terénu je Jimny skvěle vybaven i jinak. Světlá výška činí 210 mm, přední nájezdový úhel je 37°, zadní dokonce 49° a díky rozvoru 2250 mm je přejezdový úhel velmi slušných 28°. Při manévrování – třeba v lese mezi stromy, pokud jste myslivec – oceníte také „kapesní“ rozměry. Skvělou hodnotu má poloměr otáčení: jen 4,9 metru.

A jedeme do terénu

Suzuki Jimny jsme se rozhodli vyzkoušet nejen na silnici, ale i v terénu. Vyrazili jsme tak do našeho oblíbeného areálu nedaleko Prahy, kam bereme spoustu testovaných off-roadů. V tomto případě jsme si ale dovolili mnohem více, protože Jimny je díky svým rozměrům i nízké hmotnosti nečekaně obratný a v terénu velmi jistý.

Největší obavy jsme měli z toho, že místo mechanické uzávěrky diferenciálů se musíme spolehnout na elektroniku, která prokluzující kola přibrzdí pomocí klasických brzd. Jak si můžete prohlédnout v přiloženém videu, vlastně to problém není a jako náhrada uzávěrek to funguje bezproblémově.

Jimny se jistě šplhá i do míst, která by člověk pěšky nevylezl. Nezdá se přitom, že by s tím snad měl nějaký větší problém. A to ani s obyčejnými celoročními pneumatikami bez výraznějšího terénního vzorku. Podvozek je při jízdě mimo silnici, tedy v terénu, nastaven vážně povedeně. Auto spoustu opravdu velkých nerovností pobere tak, že ačkoliv posádka čeká velkou ránu, nepřijde nic, jen drobné zhoupnutí.

Pohon všech kol AllGrip PRO je přiřaditelný pomocí druhé páky v interiéru, která se nachází vedle řadicí páky. Jejím pohybem vpřed měníte ze standardního zadního pohonu na čtyřkolku. Pokud byste ji přesunuli ještě vpřed, pak řadíte i redukovaný převod. Ten je v těžkém terénu neocenitelným pomocníkem, zejména při prudkém sjezdu po blátivých cestách. Pomoci si ale můžete i elektronickým asistentem HDC – Hill Descent Control (asistent sjíždění svahu), který dostal Jimny v rámci sériové výbavy.

Ideální do města, méně ale na dálnici

Jimny je opravdu mrňavé auto, je to tím, že se na domácím japonském trhu musí držet maximálních možných rozměrů pro kategorii aut typu „Kei car“. Délka je jen 3480 mm (3645 mm s rezervním kolem na zádi), šířka je 1645 mm a výška je 1720 mm. To je o 50 mm na délku méně a o 5 mm na výšku a o 45 mm na šířku výše než u předchůdce. I proto bylo Suzuki Jimny před časem vyhlášeno Světovým městským autem roku 2019.

test-2020-suzuki-jimny-15vvt-5mt-4x4- (45)

Parkovací senzory nebo kamery byste tu sice hledali marně, ale ty nejsou ani v těsných uličkách města potřeba. Rozměry auta se dají perfektně odhadovat díky hranaté karoserii s minimálními převisy. 

Při jízdě po centru Prahy, které je stále ještě plné klasické dlažby (tzv. „kočičích hlav“), si oceníte naladění podvozku. Auto se sice všemožně kolébá, ale od kol se do interiéru nedostává žádný hluk a jízda je prakticky prostá velkých otřesů. Zpomalovací prahy pod koly také skoro nepoznáte.

Vyrazte ale za město a řízení auta se budete muset věnovat o poznání více. Samotné řízení je totiž maticové s oběhem kuliček, takže směr auta je třeba prakticky neustále korigovat. Při dálničním tempu (ideální je cca 120 km/h, ačkoliv Jimny jede „až“ 145 km/h) si také musíte dávat pozor na boční vítr, který si s lehkým off-roadem pohrává jako s pírkem.

test-2020-suzuki-jimny-15vvt-5mt-4x4- (23)

Stará dobrá atmosféra

Atmosféra je to, o co u Jimnyho jde nejvíc. A tím máme na mysli to, jak na vás auto celkově působí, ale také jeho nepřeplňovaný motor. V dnešní době jde totiž o auto (nejen z pohledu jízdy) jako z jiného světa.

Když otevřete dveře, zjeví se před vámi na pohled zcela jednoduchá kabina. Prosté tvary, velké ovladače a žádné kudrlinky. Jedinou věcí, která na první pohled prozrazuje modernu, je velký dotekový displej multimédií. Ten má Jimny v testované vyšší výbavě Elegance ve standardu, stejně jako navigaci, LED přední světlomety, automatickou klimatizaci a podobně.

Potěší fakt, že všechny modely Jimny mají v základu několik jízdních i dalších asistentů. Ceník je tak plný zkratek: BLSD – Brake Limited Slip Differential (elektronická uzávěrka diferenciálu), DSBS – Dual Sensor Brake Support (systém nouzového brzdění), LDW – Lane Departure Warning (varování před nechtěným opuštěním jízdního pruhu), VSW – Vehicle Sway Warning (systém sledování únavy řidiče), TSR – Traffic Sign Recognition (systém rozpoznávání dopravních značek), HHC – Hill Hold Control (asistent rozjezdu do kopce), HDC – Hill Descent Control (asistent sjíždění svahu) anebo TPMS – Tyre Pressure Monitoring System (systém sledování tlaku v pneumatikách). Na druhé straně  autě chybí systém Start/stop, což ocení spousta majitelů.

test-2020-suzuki-jimny-15vvt-5mt-4x4- (11)

O pohon se stará atmosférický čtyřválec 1.5 VVT. Je to jediná možnost v ceníku, stejně jako pohon všech kol, ale vybrat si můžete převodovku. Buď v autě budete mít stejně jako my pětistupňový manuál, anebo zvolíte čtyřstupňový automat. Ten je ale k dispozici jen pro vyšší výbavu a připlatíte za něj 31 tisíc korun.

Na 1165 kilogramů vážící off-road je výkon 75 kW/102 koní (při 6000 ot./min) a točivý moment 130 Nm (ve 4000 ot./min) dostatečný. Zběsilá akcelerace anebo pilování jízdní stopy na okresních silnicích je to poslední, co byste s Jimnym chtěli provádět. Překvapivé jsou také reakce motoru na pohyb plynovým pedálem. Působí to tak, jako by snad pedál ovládal škrtící klapku napřímo lankem, nikoliv na dálku elektronicky.

Závěr a cena

Suzuki Jimny je na dnešním trhu auto jako žádné jiné. Na pohled je mu sice podobný Mercedes-Benz třídy G, ale jízdě a schopnostmi v terénu se nemá k čemu přirovnat. Díky svým rozměrům, hmotnosti i kolům v rozích karoserie projede všude. Prostupnosti těžším terénem pak pomůže i velmi slušná terénní výbava zahrnující přiřaditelný pohon všech kol, ale i redukční převodovku.

test-2020-suzuki-jimny-15vvt-5mt-4x4- (22)

A co praktičnost? Kompaktní vnější rozměry už jsme zmínili, ale ruku v ruce s tím jdou i ty vnitřní. Jimny je čtyřmístné, ale v takovém případě si s sebou nemůžete vzít prakticky žádné zavazadlo, kromě malé kabelky nebo batohu. Do kufru za zadními sedadly se mi stěží vešla i brašna od foťáku. Pokud pojedete jen  ve dvou, pak se dají opěradla zadních sedadel sklopit a pro zavazadla vznikne prostoru více, konkrétně 377 litrů.

Tenhle off-road vás přenese za volantem do úplně jiného světa, klidnějšího, často zábavnějšího než u běžného SUV nebo crossoveru, a na silnici i na parkovištích bude středem pozornosti- speciálně v testované žluté barvě, díky níž auto září na kilometry daleko.

Jenže pak přijde na nákup a tam může vzniknout problém. Ne snad kvůli ceně, která je nastavena velmi příznivě – ceník startuje na 422 900 Kč a nejdražší verzi pořídíte za 496 900 Kč – ale kvůli dostupnosti aut, nejen těch skladových, ale i těch do výroby. Mluvilo se dokonce o tom, že se Suzuki model Jimny v Evropě přestane dodávat, ale to české zastoupení Suzuki nedávno vysvětlilo, že bude jen omezen počet dodávaných vozů. Pokud teď auto objednáte, dostanete ho tedy až někdy v příštím roce.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Suzuki
Typ:,Jimny
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1462 ccm
Plnění motoru:,atmosférické
Palivo:,benzin
Pohon:,4×4
Výkon:,75 kW/102 koní při 6000 ot./min
Točivý moment:,130 Nm při 4000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,neudává se
Maximální rychlost:,145 km/h
Převodovka:,pětistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.7 / 6.2 / 6.8
Emise CO2:,178–181 g/km (WLTP)
Objem nádrže:,40 litrů
Délka:,3480 mm (3645 mm včetně rezervního kola)
Šířka:,1645 mm
Výška:,1720 mm
Rozvor:,2250 mm
Pohotovostní hmotnost:,1165 kg
Objem zavazadlového prostoru:,85 / 377 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

1 názor na “Test Suzuki Jimny 1.5 VVT 5MT 4×4 AllGrip (2020)”

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru