test-mitsubishi-l200-off-road-rock-proof- (3)

Test Mitsubishi L200 2,4 DiD 4×4 5AT Rock Proof (2019)

Autor: Pavel Srp - 18. 12. 2019


Už vás nebaví jezdit jen po silnici, ale rádi byste vyrazili i na nějakou off-roadovou expedici? Pak by pro vás testované Mitsubishi L200 Rock Proof mohlo být ideálním autem. My jsme se na něj podívali v redakční testu.

Je to legální a pro každého

Když to myslíte s off-roadovým ježděním opravdu vážně, rozhodně vám nebude stačit běžné SUV. Dokonce často ani sériový off-road (jakkoliv byste je dnes v nabídce automobilek pohledali), ale ani pracovní pick-up. Pokud chcete vyrazit opravdu do drsného terénu, budete muset auto trochu upravit. Třeba jako české zastoupení Mitsubishi, které opět postavilo off-roadový speciál.

První jízda: Mitsubishi L200 a Pajero jsme vzali do terénu

A není to jen tak, české zastoupení značky tím ukazuje, jaké možnosti zákazníci mají. „Postavit takový vůz je sice náročné, ale je to splněný sen, který si vlastně může dopřát každý. Zákazníkům chceme vyjít vstříc, takže naše společnost nabízí také poradenství v případě, že projekt někoho zaujal a chce si postavit podobně upravený speciál… stačí napsat na náš info e-mail,“ říká o upravené L200 Marek Vodička, marketingový a PR manažer M Motors CZ.

Všechny úpravy jsou samozřejmě legální, zaspané v technickém průkazu a auto nebude mít problém ani na STK. Na fotkách si můžete všimnout běžných pneumatik, ale v technickém průkazu jsou zapsané i pneumatiky terénní.

Už první pohled na auto prozradí spoustu změn. Mezi ty viditelné patří zvýšené sání díky Safari šnorchlu, které navíc jízdu doprovází vcelku zajímavým zvukem, ochranné rámy kolem celého auta, LED světla na předku, ale i na zadku nebo stan na střeše. Seznam kompletních úprav je ale mnohem delší.

Off-roadové úpravy:

  • Zvýšený podvozek Oldman EMU (+5cm)
  • Pneumatická uzávěrka předního diferenciálu ARB airlock
  • Vzduchový kompresor se zásobníkem a hadicí pro dofukování kol
  • Zakrytování podvozku (motor, převodovka, nádrž)
  • Stan – samonosný, vyklápění do boku, včetně matrace po celé ploše
  • Nízký hardtop s možností trvalého vyklopení
  • Safari šnorchl
  • Přední rám, černý
  • Boční rámy, černé
  • Přední LED světelná rampa dole (dálkový světlomet)
  • Přední LED světelná rampa nahoře
  • Zadní LED světlo
  • Terénní pneumatiky Nokian
  • Navigace MGN
  • Plynové vzpěry kapoty
  • Plynové vzpěry zadní výklopné plochy

Off-roadová výbava:

  • Kryt ložné plochy Sportlid 180 (hardtop)
  • Plastová vana a koberec v korbě
  • Extra nosič Thule na hardtopu
  • Kompresorová lednička ARB
  • 2x kempingové židle + 1x stůl
  • Kanystr s vodou + sprcha, taška s „kempovacím“ vybavením
  • Taška s technickým vybavením (kurty, rukavice, nářadí…)

test-mitsubishi-l200-off-road-rock-proof- (14)

Do terénu

Když se vyšplhám do vysoké kabiny – pomoci mi k tomu může bytelné madlo na A-sloupku – nastartuji 2,4litrový čtyřválec. Jeho zvuk je při studeném startu velmi výrazný, trochu se to změní po zahřátí, ale ticho v kabině nikdy nebude. S motorem je spojena v tomto případě automatická pětistupňová převodovka a poháněna jsou zadní, nebo všechna čtyři kola. Čtyřkolka je připojitelná elektronicky, stačí nastavit otočný ovladač na středovém tunelu. K dispozici je i redukční převodovka.

K tomu je tu z výroby uzávěrka středového a zadního diferenciálu a dodělaná je i uzávěrka předního diferenciálu. Pak je prakticky možné na každé kolo poslat čtvrtinu točivého momentu, takže pokud má alespoň jedno kolo nějakou přilnavost, ze šlamastyky se díky tomu auto vyhrabe. Ze sériových aut ji dnes má prakticky jen Mercedes-Benz třídy G.

Využít schopnosti takto upraveného auta naplno vlastně v rámci běžného týdenního testování prakticky není možné. Zkusili jsme ale běžný výlet do terénu, kam jezdíme prakticky se všemi off-roady a ten zvládlo Mitsubishi s naprostým přehledem. Nevýhodou se tradičně ukázal být dlouhý zadní převis karoserie. Ten byl snížen i díky přídavnému tažnému zařízení, které ale nakonec může působit jako „ochrana“…

Uzávěrka předního diferenciálu se ovládá pomocí přídavného vzduchového kompresoru se zásobníkem vzduchu. Ten je umístěn v motoru a má speciální vývod na případné opětovné dohuštění pneumatik ve chvílích, kdy je potřeba je v terénu upustit.

Na denní ježdění lepší než původně

Říkáte si, že takto upravené auto bude hůře použitelné při běžných cestách do práce? Právě naopak. Nové komponenty podvozku daly zadní části spolu se zatížením korby dalším vybavením (nosič, lednička, kempingový stůl a židličky, kanystr s vodou a podobně) mnohem komfortnější projev. Zadek teď tolik neposkakuje.

Dálniční auto to v této konfiguraci není, ale cestovat rychlostí kolem 120 km/h je stále ještě poměrně tichý. Nad těmito rychlostmi ale výrazněji vzrůstal odpor i hluk v kabině. A to nejen od motoru, ale i díky samonosnému stanu na střeše. Ten také ovlivňuje dynamiku a zvyšuje spotřebu paliva. Na konci testu jsme auto vraceli s přibližně 14litrovou spotřebou paliva na palubním počítači.

Závěr

Stavby terénních speciálů nedělá české zastoupení Mitsubishi poprvé, ale prý ani naposledy. Už teď se chystá na novou L200, která před pár měsíci přišla na trh. Testované auto už je tedy starý model, který u dealera nekoupíte. Ani tak to ale nemění nic na faktu, že takto vybavený by měl zvládnout i náročné off-roadové expedice.

Připravit se ale musíte na to, že takové úpravy nejsou levné. Testované auto jich má za bezmála půl milionu korun – i když třeba terénní pneumatiky v době testu nemělo.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru