Když před lety Mercedes-Benz oznámil, že chystá novou třídu G, vyvolalo to spoustu otazníků, ale i zvýšený zájem o (nyní již) předchozí verzi. Lidé se báli, že podobně jako některé jiné modely, přijde s novou verzí o svůj styl a výjimečnost. Nepřišel! My jsme teď nové géčko vyzkoušeli v redakčním testu.

Ani teď mu nechybí styl

Mercedes-Benz třídy G má historii dlouhou čtyři desetiletí. Z původně vojenského speciálu se postupně stalo pracovní auto pro farmáře, až se změnilo ve stylový off-road. A byl tak stylový, že bylo možné si pod kapotu objednat i výkonné osmiválce nebo dokonce dvanáctiválce ve verzích G 63 AMG, respektive G 65 AMG. Nová generace se naštěstí na první pohled příliš nezměnila a i v nové verzi tu máme géčko takové, jaké ho známe a jaké se nám líbí.

Když se na auto poprvé podíváte, můžete váhat, jestli jde vůbec o nový model. Základní tvary jsou stejné, stále má hranatou karoserii s téměř kolmým čelním sklem, viditelné panty dveří, mechanické zámky na klikách dveří, ale také vystouplé blinkry na předních blatnících či rezervní kolo na zádi.

Mercedes-Benz G 500 4MATIC (2018)

I když je karoserie na první pohled stejná, je zcela přepracovaná. Stejné prvky jsou tu jen tři. Navíc vyrostla, což v přímém srovnání starého, ale i nového géčka poznáte. Do délky je to o více než 5 centimetrů (na 4817 mm) a širší je o více než 6 centimetrů (1931 mm).

Interier

Zcela nový je interiér. Na první pohled v něm uvidíte prvky, které používají všechny ostatní osobní modely Mercedes-Benz. Krátké palubní desce dominuje dvojice velkých digitálních displejů. Jeden z nich je v kapličce před volantem, slouží k zobrazení palubních informací a jeho design se dá měnit. Ten druhý, umístěný na vrchu palubní desky, slouží multimédiím a infotainmentu.

Co se komfortu týká, překvapilo, že se příliš neliší od vrcholné třídy S. Kromě toho, že interiér používá ty nejkvalitnější materiály a je čalouněn tou nejjemnější kůží Nappa, nabízí třeba i masážní sedačky. Samozřejmostí je jejich vyhřívání, ale i odvětrávání.

Mercedes-Benz G 500 4MATIC (2018)

Pohodovou atmosféru na palubě dotváří i ambientní osvětlení, jenž zvýrazňuje některé prvky palubní desky ve tmě. To si navíc můžete přizpůsobit přesně podle své nálady, protože v nabídce je až 64 možností barev – od “obyčejného” jednobarevného osvětlení, přes předdefinované kombinace, až po plynulou změnu barev – takovou “animaci”.

Pokud byste nechtěli poslouchat zvuk osmiválcového motoru a výfuků (a to by byla škoda!), můžete si zapnout multimediální systém. Jeho zvuk bude k vašim ušním bubínkům pronikat díky surround soundsystému Burmester (za příplatek). A věřte mi, že ten hraje vážně skvěle. Velmi dobře vypadají i samotné mřížky reproduktorů, které hrdě nesou logo výrobce.

Ten motor!

Testovaná verze G 500 je zatím základem nabídky. A takový základ je vážně parádní. Vždyť jde o vidlicový osmiválec s objemem čtyř litrů s původem u AMG. Díky dvojici turbodmychadel nabídne výkon 310 kW/422 koní a 610 Nm točivého momentu. A to je i na auto vážící bezmála 2,5 tuny opravdu hodně. Pohled do technických údajů prozradí, že zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 5,9 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 210 km/h.

Mercedes-Benz G 500 4MATIC (2018)

Ovšem teprve za volantem zjistíte, že tyhle údaje jsou za jízdy vážně dechberoucí. Šlápněte na plyn a to, co přijde, vás překvapí. Poprvé. Podruhé. Potřetí, ale i pokaždé znovu. Devítistupňová převodovka podřadí, klidně i o čtyři rychlosti, předek se zvedne do výšky a vás to zatlačí do sedačky. Všechno přitom ještě podporuje zvuk motoru. To je, přátelé, hromobití! A to nejen uvnitř, protože výfuky jsou vyvedeny před zadními koly, ale i zvenku – to si ostatně můžete poslechnout o pár odstavců níže ve videu.

Ani jednou jsem neměl pocit, že by mělo tohle auto nedostatek výkonu. Působivé je zrychlení z místa, neméně působivé je ale i pružné zrychlení třeba na dálnici. Tam už se nicméně projeví aerodynamika auta, která není vzhledem k velikosti a tvarům karoserie úplně ideální. Na dálnici je také slyšet i o něco větší hluk obtékajícího vzduchu.

Právě pro aerodynamiku, velkou hmotnost, ale i vysoký výkon objemného motoru je potřeba počítat s tím, že i spotřeba paliva bude vyšší. Nejčastěji v testu svítily na palubním počítači hodnoty kolem 18 l/100 km při takovém běžném jízdním stylu s občasným výraznějším přidáním. Ve městě se spotřeba příliš neliší, ale mimo město se mi povedlo dostat se k 13 l/100 km. Bylo to ale s přísným dodržováním maximálních povolených rychlostí mimo město a se 120km/h rychlostí na aktivovaný (adaptivní) tempomat na dálnici.

Podvozek snad ladil sám ďábel

Už když jsme byli v srpnu v Rumunsku a s novým Mercedes-Benzem třídy G jsme se tam vozili, žasli jsme nad jeho podvozkem. Ten totiž skvěle funguje na silnici, ale ještě lépe v terénu. Na silnici je auto vážně pohodlné, perfektně žehlí nerovnosti, do zatáčky se samozřejmě nakloní, a ostřejší jízdě nesvědčí ani vysoké pneumatiky či nastavení ESP, ale i tak se dá jezdit docela svižně nejen v přímce, ale právě i v zatáčkách.

No, a pak sjeďte mimo silnici a budete překvapení ještě více. Vidíte, že cesta je hrbolatá, plná děr a výmolů, ale v autě to skoro není poznat. Tlumiče pracují tak dokonale, jako jsem to v žádném jiném autě nezažil. Pokud už vletíte do nějaké velké díry a od kol čekáte nějakou ránu, nestane se nic! Géčko to jen s lehkým zatřesením a naprosto tiše projede. Jako by se ani nic nedělo.

Nová verze stále stojí na rámové konstrukci, ale už tu nejsou tuhé nápravy. Respektive ta zadní je, ta přední je však lichoběžníková. Díky tomu (a i díky větším rozměrům) je auto o poznání pohodlnější a jistější při každodenním ježdění po silnicích. A přitom tu není žádný vzduchový podvozek, jen klasické pružiny s elektronicky řízenými tlumiči.

Mercedes-Benz G 500 4MATIC (2018)

V terénu

Do terénu je tohle auto vybaveno stále výtečně. V nové generaci mu nechybí nic z té předchozí. V terénu jde stále o těžce překonatelný stroj, o čemž se ostatně můžete opět přesvědčit ve videu, tentokrát v tom úvodním.

Tvary karoserie i světlá výška až 24,1 centimetru umožňují autu velmi vysoké nájezdové úhly (30,9° vpředu a 29,9° vzadu), ale velký je i přechodový úhel (25,7°). Působivé jsou i hodnoty stoupavosti, která činí 100 % (45°), nebo schopnost zvládnout boční náklon až 70 % (35°). Tyto hodnoty, stejně jako i některé další (jako úhel natočení kol a tak dále) lze sledovat i na displeji multimédií. Mimochodem kdybyste narazili na nějaký brod, vězte, že můžete projet vodu až do výšky 70 cm.

V těžším terénu využijete také sériově dodávanou redukční převodovku nebo uzávěrky diferenciálů. Když bude potřeba můžete uzavřít mezinápravový diferenciál, ale i zadní nebo dokonce přední. Slouží k tomu trojice přepínačů pod displejem multimédií.

Mercedes-Benz G 500 4MATIC (2018)

Závěr a cena

Nový Mercedes-Benz třídy G nakonec o svůj styl nepřišel. Stále jde o ten správný off-road s odkazem na původní verzi. Dveře se otevírají stiskem zámků, nikoliv zatažením za kliku, pro zavření je třeba s nimi pořádně praštit a i zvuk zamykání je slyšet tak moc, že se ho poprvé možná i leknete.

Nové Géčko ale nabízí veškeré moderní prvky, ještě lepší jízdní vlastnosti na silnici i mimo ni a s testovaným osmiválcem skvěle zní. Smířit se budete muset jen se spotřebou paliva pohybující se při běžném ježdění nad 17 l/100 kilometrů, ale díky relativně velké, 85litrové nádrži je nicméně akční rádius i tak docela slušný.

Tohle auto ve mně zanechalo opravdu vlastně jen pozitivní dojmy, které bude ale potřeba také náležitě ocenit. Základní cena Mercedes-Benzu G 500 4Matic totiž startuje na 2 954 820 Kč s DPH.

+
Dynamika a zvuk motoru Kolmé přední sklo se rychleji špiní
Pohodlný podvozek na silnici i mimo ni Vnější rozměry
STYL! Pro někoho vyšší hodnoty spotřeby paliva
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Mercedes-Benz
Typ: G 500 4Matic
Motor: vidlicový osmiválec (V8)
Objem válců: 3982 ccm
Plnění motoru: 2x turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: všech čtyř kol
Výkon: 310 kW/422 koní při 5250 ot./min
Točivý moment: 240 Nm při 2250 – 4750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 5.9 s
Maximální rychlost: 210 km/h
Převodovka: devítistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 11.5
Emise CO2: 263 g/km
Objem nádrže: 85 litrů
Délka: 4817 mm
Šířka: 1931 mm
Výška: 1969 mm
Rozvor: 2980 mm
Pohotovostní hmotnost: 2429 kg
Objem zavazadlového prostoru: 621 / 1941 litrů

Foto: Lukáš Fabián, Pavel Srp