Renault Arkana je módním SUV s klesající zádí, která má připomínat kupé. Jde o auto, které je postaveno na podvozku Renaultu Captur, ale působí větším dojmem. My jsme ho v nejnovějším testu vyzkoušeli s nejsilnějším benzinovým motorem se 160 koňmi.
Design: typický Renault
Když se na auto podíváte, na první pohled vám bude jasné, jaká automobilka jej vyrobila. I Arkana totiž dostala design, s nímž před lety přišla současná generace Méganu. Přední části tak dominuje velké logo automobilky v masce chladiče, doplněné o typicky tvarované světlomety s „ocásky“ do nárazníku. Podobné je to i vzadu, kde jsou poměrně nízké světlomety, které propojuje svítící lišta.
Zcela odlišný design od jakéhokoliv Renaultu najdeme ale z profilu za B-sloupkem, kde střecha výrazně klesá. Módní karoserie typu „SUV-kupé“ se u evropského modelu Renault objevuje poprvé. Vůbec poprvé ji ale Renault představil před lety u stejně pojmenovaného modelu, který byl určen pro ruský trh, ale stál na úplně jiném podvozku.
Nepřehlédnutelnost na silnici má testovaný Renault Arkana zajištěnu i díky sytě oranžové metalické barvě Valencia, ale také výbavě R.S. Line, s níž je právě tento lak spojen. Ta přidává standardně několik prvků výbavy, ale také několik designových odlišností. Jde například o přední nárazník se spojlerem v tmavě šedé barvě, boční lišty na dveřích ve stejné barvě jako přední spojler, zadní (falešné) koncovky výfuku, difuzor, ale také třeba 18″ černá litá kola Silverstone.
Po otevření dveří je to také Renault, jak jej známe. Palubní deska má známé tvary a ve středovém panelu ji dominuje na výšku umístěný dotekový displej multimédií, který ční do prostoru. Pod ním najdeme několik fyzických ovladačů a tlačítek. Ty slouží k ovládání klimatizace a topení, ale také pro vyhřívání sedadel, aktivaci výstražných blinkrů anebo pro funkci samočinného parkovacího asistentu. Trochu retro je pak klasický mechanický volič automatické převodovky.
Nejsilnější motor
Arkana stojí stejně jako například Captur na podvozkové platformě CMF-B, což umožňuje zástavbu benzinových, případně hybridních (Clio E-Tech, Arkana E-Tech) nebo plug-in hybridních motorizací (Captur E-Tech). Naftové motory v nabídce nejsou a ani nebudou, stejně jako pohon všech čtyř kol.
Nejvýkonnější motor nabízí 116 kW/158 koní a 270 Nm točivého momentu. Jde o 1,3litrový čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlem, který přes sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku pohání kola přední nápravy. Dynamika auta není špatná, technické údaje slibují zrychlení z místa na stovku za 9,1 sekundy a maximální rychlost 205 km/h. Takový Volkswagen Taigo 1.5 TSI DSG se 110 kW/150 koňmi a 250 Nm to ale zvládne o něco rychleji (a to jak zrychlení, tak i maximálku).
Jde o mild-hybrid, což znamená, že spalovacímu motoru zlehka vypomáhá elektromotor. Renault ale použil jen 12V elektromotor, takže jde spíše o mikro-hybrid (klasické mild-hybridy používají 48V palubní síť). Při jízdě to ale skoro nepoznáte. Jediná chvíle, kdy zjistíte, že auto dostalo tuto drobnou elektrifikaci, je, když sundáte nohu z plynu a Arkana začne plachtit. Jakmile se dotknete brzdy nebo plynu anebo je potřeba i minimálně zrychlit, benzinový motor bleskově startuje. Plachtění si ale v nastavení jízdních režimů můžete vypnout.
160 koní, sedmistupňový automat a něco málo přes 1,4 tuny pohotovostní hmotnosti nezní jako špatný recept, ale Arkana nezrychluje úplně „radostně“. V nízkých otáčkách je akcelerace docela vlažná a přesvědčivá není ani ve vyšších otáčkách. Maximum točivého momentu je k dispozici od 1800 do 3750 ot./min a výkonová špička je v 5500 ot./min. Z toho teoreticky, ale i po praktických zkušenostech vyplývá, že nejlepší dynamiku předvede Arkana TCe 160 nad 2000 ot./min.
Automatická (resp. dvouspojková) převodovka je u Arkany jedinou volbou, manuální převodovku mít nemůžete v žádné verzi. Při klidné jízdě převodovka řadí tak, že o ní prakticky nevíte, ale změní se to v ostřejším tempu. V tu chvíli převodovka občas váhá s podřazením, vyšší rychlosti ale řadí svižně. Řešit se to dá docela jednoduše, protože Arkana má pro změny rychlostních stupňů páčky na volantu.
A co spotřeba paliva? Automobilka slibuje, že se vejdete do 6 l/100 km, ale to se nám tak úplně nedařilo. Spíše počítejte, že se při běžné jízdě bude pohybovat asi o litr výše, kolem sedmilitrové spotřeby. Nádrž pak má objem 50 litrů.
Kromě nejnižší výbavy Equilibre, která má 17″ kola, mají všechny ostatní výbavy 18″ disky kol. Ty se sice liší designem, ale nikoliv svými rozměry a rozměry obutých pneumatik (215/55 R18). Podvozek si s koly dobře rozumí, je naladěn spíše komfortněji a v zatáčkách se auto i decentně naklání. Potěší, že s nerovnostmi nemají tlumiče problém, a auto je na nich jisté.
Závěr a cena
Renault Arkana je nejstylovějším modelem z nabídky Renaultu a zaujme na první pohled, tím spíše v nápadné oranžové barvě, kterou měl testovaný kousek ve výbavě R.S. Line. Nabízí se s benzinovými motory, ale i jako full hybrid bez externího nabíjení. Tohle auto nejen dobře vypadá, ale nabídne také slušný vnitřní prostor pro cestující vpředu, ale i vzadu. A nakonec i pro zavazadla, protože objem kufru je velmi slušných 513 dm³.
Praktická zkušenost s nejsilnější Arkanou ukázala, že navzdory 160koňovému motoru a výbavě R.S. Line nejde o sportovně laděné auto, ale spíše o auto, které ocení „řidič-pohodář“, který chce stylově vypadající auto, se kterým se nemusí bát předjíždět na okreskách. Takovému naladění nakonec odpovídá i podvozek, který je stále spíše komfortní.
A co prozradí pohled do ceníku? Aktuálně jsou tu čtyři výbavy a tři motorizace, přičemž nejlevněji pořídíte Renault Arkana TCe 140 EDC ve výbavě Equilibre. Cena začíná na 703 tisíc korun, za dalších 40 tisíc korun můžete mít hybridní verzi. Testovaná Arkana R.S. Line s motorem TCe 160 EDC vyjde v základu na 864 tisíc korun a je to druhá nejdražší verze z ceníku.
Technické údaje:
Auto: | Renault Arkana TCe 160 EDC |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 1332 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin (12V mild-hybrid) |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 116 kW/158 koní při 5500 ot/min |
Točivý moment: | 270 Nm při 1800 až 3750 ot/min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 9.1 s |
Maximální rychlost: | 205 km/h |
Převodovka: | sedmistupňová dvouspojková (EDC) |
Spotřeba paliva: | 5.8 – 5.9 l/100 km |
Emise CO2: | 131 – 133 g/km |
Objem nádrže: | 50 litrů |
Délka: | 4568 mm |
Šířka: | 1821 mm |
Výška: | 1576 mm |
Rozvor: | 2720 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1422 – 1488 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 513 dm³ |
Ceník: |