test-2021-renault_arkana-e_tech_hybrid- (4)

Francouzský výrobce se pustil do vod, v nichž zatím nepůsobil. Před nějakou dobou začal prodávat model Arkana, který je stylovým crossoverem, kombinující karoserii klasického SUV s tvary kupé. A my jsme jej vyzkoušeli v hybridní verzi E-Tech Hybrid 145.

Nevypadá vůbec špatně

Když se na auto podíváte, poznáte na první pohled, že patří do rodiny Renault. Má typické přední světlomety s „ocáskem“ denního svícení v nárazníku i zadní světlomety, procházející celou šíří zádě až ke znaku automobilky uprostřed víka zavazadelníku.

Přečtěte si také:  Test Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI 4x4 (2022)

Méně známé už jsou ovšem tvary karoserie z profilu. Od přední části až po B-sloupek je to docela běžné SUV, ale od B-sloupku až dozadu už silueta klesá, aby ji na víku zavazadelníku zakončil decentní spoiler, takové malé „kachní křidýlko“. Ačkoliv je to první takový počin francouzské značky (i když v Rusku už se „ruská“ Arkana nějakou dobu prodává), vypadá to vážně dobře a subjektivně se mi auto líbí o hodně víc, než jeho zavedená německá konkurence.

test-2021-renault_arkana-e_tech_hybrid- (2)

Uvnitř se nic převratného nekoná. Interiér je dobře známý z ostatních modelů značky. V testovaném a velmi dobře vybaveném autě kombinuje velký vertikálně umístěný dotekový displej s fyzickými tlačítky, sloužícími například pro vyhřívání sedadel, aktivaci elektrického režimu, výstražné blinkry anebo třeba samočinný parkovací asistent. Pod nimi je možné najít také panel ovládání topení a klimatizace.

Osvědčený základ

Renault Arkana, jakkoliv vypadá zcela originálně, využívá stejnou podvozkovou platformu CMF-B jako například Captur, z něhož vychází. Na rozdíl od něj ale nemá plug-in hybridní pohon, nýbrž jen čistě hybridní jako Clio.

Přečtěte si také:  Těmto autům se raději vyhněte! Poláci vybrali 20 nejhorších ojetin z bazaru

Hybridní pohon Arkany kombinuje elektromotor s výkonem 36 kW/49 koní a točivým momentem 205 Nm se startér-generátorem, jenž pomáhá dalšími 15 kW/20 koňmi a 50 Nm. K tomu je tu i klasický spalovací motor. Tím je atmosférická čtyřválcová šestnáctistovka s nepřímým vstřikováním paliva. Její výkon není nijak oslnivý, v řeči čísel to znamená 69 kW/94 koní a 148 Nm. Celkový systémový výkon je tedy 105 kW/143 koní.

test-2021-renault_arkana-e_tech_hybrid- (5)

Dynamika je dostatečná, ale neoslní. Technické údaje prozrazují, že zrychlit z 0 na 100 km/h zvládne hybridní Arkana E-Tech za 10,8 sekundy a maximální rychlost je 172 km/h. Pokud byste se podívali na ostatní verze z nabídky, zjistíte, že jsou papírově rychlejší. Hybrid ale není o rychlosti, ten je spíše o úspoře paliva. A v tomto směru na tom není Renault Arkana E-Tech Hybrid 145 vůbec špatně. Dá se jezdit mezi 4 až 5 l/100 km. To ale bude platit, pokud budete předvídat, nebudete zbytečně moc přidávat a budete se snažit co nejvíce pracovat s elektřinou.

O hybrid se nestaráte

Tohle auto je hybrid, respektive full-hybrid. To znamená, že nemá úplně velkou baterii (1,2 kWh) a čistě na elektřinu ujede maximálně jen nízké jednotky kilometrů. Jde ale o typ hybridu, u kterého se nemusíte vůbec o nic starat. Pohonná jednotka si s elektřinou zachází tak, jak je potřeba. Kdykoliv to jde, spalovací motor deaktivuje a snaží se jet čistě na elektřinu. Dojezd je ale malý, takže se spalovací motor po chvíli stejně spustí.

Přečtěte si také:  Honda HR-V e:HEV startuje na 699 900 Kč. Auta se k zákazníkům dostanou počátkem roku 2022

Baterie se nabíjí zcela sama, ani o to se nemusí řidič starat. To je velká výhoda oproti plug-in hybridům, kde je baterie velká a musí se nabíjet z externího zdroje (tedy kabelem ze zásuvky nebo dobíjecí stanice). Tady se baterie dobíjí při jízdě – rekuperací při brzdění motorem nebo pomocí spalovacího motoru. O jejím stavu informuje ukazatel v levém „budíku“ v kapličce přístrojů. Tady se také nachází piktogram, zobrazující, jak aktuálně funguje pohonná jednotka – zda jedete na spalovací motor, případně jen elektromotor anebo kombinace obojího. Zároveň je tu vidět i kdy se rekuperuje.

test-2021-renault_arkana-e_tech_hybrid- (14)

Když pojedete klidně, bude se spalovací motor vypínat poměrně často, tím spíše ve městě. Pokud naopak pojedete ostřeji a budete na plynový pedál šlapat výrazněji, budou výhradně přední kola pohánět oba motory. Pak ale zapomeňte na spotřebu do 5 l/100 km. Je to ale způsob jízdy, který si v tomto autě úplně užívat nebudete.

Renault navíc pro hybridní modely připravil úplně novou převodovku a říká o ní, že je „multimódová“. Má dvě rychlosti pro elektrický pohon a čtyři rychlosti pro spalovací motor. Převodovka nemá synchrony, které mají klasické převodovky, protože je nepotřebuje. Ty tu totiž nahrazuje elektromotor, který otáčky ozubených kol srovná sám.

Přečtěte si také:  Test Renault Trafic Spaceclass Blue dCi 170 EDC (2022)

I u převodovky se potvrzuje, že při klidné jízdě funguje opravdu skvěle, řadí hladce a ani střídání elektrického pohonu nebo jízdy na spalovací motor ji nedělá žádný problém. Vše je jemné a takřka nepostřehnutelné. Výhodou totiž je, že spalovací motor i elektromotor mohou „svoje převody“ využívat nezávisle na sobě.

test-2021-renault_arkana-e_tech_hybrid- (11)

Sportovní režim tahle převodovka ale nemá, ostatně jako u drtivé většiny jiných hybridů. Místo toho je tu režim „B“. To je mód, v němž funguje více rekuperace, takže auto začne po uvolnění plynového pedálu výrazněji zpomalovat. Není to ale brzdami, nýbrž rekuperací, kdy se více dobíjí akumulátor. Z 15 kW na režim „D“ je to dokonce 50 kW. Brzdění je tak výrazné, že se dokonce rozsvěcují brzdová světla.

Přečtěte si také:  Alpina oznámila, že elektrifikovaná auta zatím prodávat nebude. Její zákazníci o ně prý nestojí

Závěr a cena

Renault Arkana je auto, které vypadá zajímavě a lidem se líbí. V testované verzi E-Tech Hybrid 145 dokáže jezdit i čistě na elektřinu a je poměrně úsporné, zejména při častých cestách po městě. Kombinuje spalovací motor s elektromotorem, přesto řidiče nijak neomezuje, pracuje si s jednotlivými pohony zcela automaticky. Při jízdě je navíc v interiéru příjemný klid a ticho. Strach nemusíte mít ani z nějaké nepraktičnost. Zavazadelník je sice díky tvaru zadní části menší než například u Capturu, ale posádka vpředu ani vzadu se nijak zvlášť omezovat nemusí.

Pohled do ceníku prozradí, že nejnižší cena za Renault Arkana TCe 140 EDC je stanovena v základní výbavě ZEN na 675 tisíc korun. Testovaný hybrid je o 40 tisíc dražší. V testované výbavě INTENS vyjde minimálně na 780 000 Kč.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Renault
Typ: Arkana E-Tech Hybrid 145
Motory: řadový čtyřválec + elektromotor + startér/generátor
Objem válců: 1598 ccm
Plnění spalovacího motoru: atmosférické
Palivo: benzin + elektřina
Pohon: předních kol
Výkon spal. motoru: 69 kW/94 koní při 5600 ot./min
Točivý moment spal. motoru: 148 Nm při 3600 ot./min
Výkon elektromotoru: 36 kW/49 koní
Točivý moment elektromotoru: 205 Nm
Výkon startér/generátoru: 15 kW/20 koní
Točivý startér/generátoru: 50 Nm
Celkový výkon: 105 kW/143 koní při 5600 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 10.8 s
Maximální rychlost: 172 km/h
Převodovka: Multimódová automatická (2° pro elektromotor‚ 4°pro spalovací motor)
Spotřeba: 4.8 l/100 km
Emise CO2: 108-109 g/km
Délka: 4568 mm
Šířka: 1821 mm
Výška: 1576 mm
Rozvor: 2720 mm
Provozní hmotnost: 1510–1576 kg
Objem zavazadlového prostoru: 480 litrů
Ceník: ke stažení zde

Přidat komentář