test-2020-renault_clio_e-tech_hybrid- (9)

Renault se dosud specializoval na elektromobily, ale na trh už vypustil i nové hybridy a plug-in hybridy. Jako první jsme v rámci týdenního testu vyzkoušeli nový Renault Clio E-Tech hybrid.

„Jen“ hybrid

Elektrifikované novinky dostaly označení E-Tech a jsou tři. Francouzská značka je nabízí jako hybridy a plug-in hybridy. Zatímco testované Clio je pouze hybridem bez možnosti externího dobíjení, tak modely Captur a Megane Grandtour jsou plug-in hybridy, které je možné dobíjet ze zásuvky, a jejichž dojezd je několik desítek kilometrů.

A dává to smysl, i vzhledem k tomu, že plug-in hybridní verze jsou kvůli výrazně větším bateriím dražší. Malé Clio by tak stálo ještě více peněz a otázkou je, kolik by si jej pořídilo zákazníků. Ani tak to ale není žádná láce, vždyť testovaný kus vyšel na 606 tisíc korun.

Test Renault Clio TCe 100 (2019)

Co ho pohání?

Malý Renault kombinuje spalovací motor s elektromotorem. Překvapením pro vás možná bude, že pod přední kapotou se nachází poměrně velký čtyřválec s objemem 1,6 litru a atmosférickým plněním. Jeho výkon je nijak převratných 67 kW/91 koní a točivý moment 144 Nm.

K tomu je tu ale dvojice dalších pohonných jednotek. Tou první je elektromotor s 36 kW/49 koňmi a 205 Nm a dalších 15 kW/20 koní a 50 Nm přidává startér-generátor. Celkový výkon pohonné soustavy je tak solidních 103 kW/140 koní, což je aktuálně nejvýkonnější Clio v nabídce.

Přečtěte si také:  Elektromobil, hybrid, mild hybrid, plug-in hybrid, micro hybrid. Vyznáte se v tom? Poradíme vám

Renault při vývoji a konstrukci tohoto pohonného ústrojí čerpal zkušenosti zejména ze svého působení v královně motorsportu F1 a registroval na 160 patentů. Automobilka tvrdí, že základem je elektromotor, jemuž pomáhá spalovací motor. A ani ten samozřejmě není jen tak obyčejný, má nepřímé vstřikování paliva, ale i přesto dostal filtr pevných částic. Pro co nejlepší účinnost a tedy nejnižší spotřebu paliva pracuje v Atkinsonově cyklu.

test-2020-renault_clio_e-tech_hybrid- (26)

Zcela nová převodovka

Pro hybridní modely prošla vývojem i automatická převodovka, která je úplně nová. Má dvě rychlosti pro elektrický pohon a čtyři rychlosti pro spalovací motor. Synchronizace není potřeba vzhledem k tomu, že ji zastoupí elektromotor, který otáčky ozubených kol srovná sám. Při běžné jízdě funguje převodovka skvěle, hladce řadí a spolupráce obou způsobů pohonu ji nedělá žádné problémy, protože elektromotor i spalovací motor mohou svoje převody využívat nezávisle na sobě. Celkem má převodovka naprogramovaných až 15 různých pracovních režimů, ale řidič mezi nimi rozdíly jen stěží pozná.

Převodovka nemá sportovní režim, ale místo toho je tu „B“. Jde o mód, v němž je výrazně zvýšená rekuperace(místo obvyklých 15 kW je to dokonce 50 kW), při níž se dobíjí baterie. V takovém případě se dá auto téměř neustále (s výjimkou úplného zastavení) řídit jedním, tedy plynovým pedálem. Zrychlování funguje beze změny, ale při jakémkoliv sundání nohy z plynového pedálu začne auto opravdu výrazně zpomalovat, dokonce až tak moc, že se rozsvěcují brzdová světla.

Přečtěte si také:  Test plug-in hybridu BMW X1 xDrive 25e (2020)

Pokud budete dostatečně předvídat, budete ve městě používat brzdový pedál pouze na semaforech nebo při dávání přednosti v jízdě, protože do nuly auto zastavit bez sešlápnutí brzdového pedálu neumí. Pak už mu ale nechybí funkce „autohold“, abyste nemuseli na brzdě pořád stát.

test-2020-renault_clio_e-tech_hybrid- (4)

Za volantem

Hybridní Renault Clio E-Tech hybrid „startuje“ vždy na elektřinu, ale pokud je 1,2kWh baterie (váží 38 kg) vybitá, spalovací motor naskakuje vzápětí. Odhlučnění je na velmi dobré úrovni, takže do interiéru se jeho zvuk dostává jen zpovzdálí. Při jízdě se ale občas dočkáte drobného cuknutí, když se připojuje spalovací motor. To by sneslo ještě drobné vyladění.

Řidič ale za volantem hybridního Clia nemusí vůbec nic řešit. Řídící jednotky si s energiemi hospodaří samy podle potřeby. Pokud je v baterii dost energie, jede auto na elektřinu. Dokáže při tom vyvinout i hodně slušnou akceleraci, pokud to přesto nestačí, naskočí během okamžiku i spalovací motor. I tak je ale prvotní reakce na sešlápnutí plynového pedálu rychlá, protože elektromotor reaguje bez prodlení – má točivý moment k dispozici od téměř nulových otáček. Není to ale skoková reakce, nýbrž vcelku plynulá.

Přečtěte si také:  Renault uvedl na český trh nové hybridy a plug-in hybridy E-TECH. Svezli jsme se s nimi

Přiznám se ale, že jsem skoro celý týden tápal nad tím, kdy se dá anebo naopak nedá aktivovat režim „EV“, kdy by auto mělo jezdit jen na elektřinu. Občas se spustit dal, občas nikoliv (samozřejmě jsem to zkoušel s nabitou baterií). Další záhadou pro mě byl fakt, že jakmile klesla kapacita baterie na polovinu, spalovací motor se zapínal prakticky okamžitě při jakémkoliv přidání plynu.

test-2020-renault_clio_e-tech_hybrid- (40)

I tak ale Renault Clio E-Tech hybrid využívá jízdu na elektřinu hodně často, sama automobilka tvrdí, že je to až v 80 %. Tak přesně to popsat nedokážu, ale snad postačí to, že po Praze jsem byl schopen jezdit s autem i pod 4 l/100 km (s nastaveným jízdním režimem Eco – ještě je tu My Sense (tzv. automatický) a Sport). Ve městě Clio exceluje, mimo město ale méně. Tam už je spotřeba paliva očekávatelně vyšší. Při dálničních 130 km/h se na delší cestě dostává nad 5 l/100 km.

Závěr a cena

Hybridní Renault Clio E-Tech se povedlo, a to i přesto, že v některých chvílích není připojování spalovacího motoru tak hladké jako jindy. Z pohledu dynamiky strádat rozhodně nebudete, zejména v městských rychlostech je auto hodně hbité. Bát se s ním nemusíte ani na dálnici, ale tady počítejte s tím, že zrychlování už bude přibližně nad 100 km/h o něco vláčnější a jízda celkově vlažnější.

Testované auto obouvalo pěkná 17″ kola, ale už s hodně nízkými pneumatikami. I kvůli tomu nebyla jízda až tolik komfortní a podvozek byl spíše tužší. V základu má testované Clio 16″ kola, která nebudou sice vypadat tak hezky, ale komfort jízdy pozvednou.

test-2020-renault_clio_e-tech_hybrid- (18)

Otázkou na konec zůstává cena. Už jsem to sice zmínil, ale pro úplnost to ještě rozvedu. Pohled do ceníku Renaultu Clio ukáže, že základní cenovka je stanovena 285 tisíc korun. Za to dostanete Clio Life SCe 65, tedy s atmosférickým motorem se 65 kW. Je to ale prostě auto, na které láká „cena od“.

Všechny další motorizace (vyjma SCe 65) jsou dostupné až od vyšší výbavy ZEN. Tady je nejnižší, aktuálně akční cena 338 tisíc korun, přičemž hybrid stojí 494 tisíc korun. Testovaný vůz byl z výbavy Intens s mnoha příplatkovými prvky výbavy.

Přečtěte si také:  Test Audi A5 Coupé 40 TFSI S tronic (2020)

Mimochodem Renault dává na baterie záruku 8 let anebo 160 000 km (podle toho, co nastane dříve). Po tuto dobu garantuje, že kapacita baterie neklesne pod 63 %, v opačném případě baterii vymění.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Renault
Typ: Clio E-Tech hybrid
Motor: řadový čtyřválec + elektromotor
Objem válců: 1598 ccm
Plnění motoru: atmosférické
Palivo: benzín + elektřina
Pohon: předních kol
Výkon spalovacího motoru: 67 kW/91 koní při 5 600 ot./min
Točivý moment spalovacího motoru: 144 Nm při 3200 ot./min
Výkon elektromotoru: 36 kW/49 koní (elektromotor) + 15 kW/20 koní (startér-generátor)
Točivý moment elektromotoru: 205 Nm (elektromotor)+ 50 Nm (startér-generátor)
Celkový výkon: 103 kW/140 koní
Celkový točivý moment: neudává se
Zrychlení 0-100 km/h: 9.9 s
Maximální rychlost: 180 km/h
Převodovka: Multimódová automatická (2° pro elektromotor‚ 4°pro spalovací motor)
Spotřeba paliva (l/100 km): 4.4–4.7 / 4.0–4.4 / 3.6–4.0
Emise CO2: 82–91 g/km
Objem nádrže: 39 litrů
Délka: 4050 mm
Šířka: 1798 mm
Výška: 1440 mm
Rozvor: 2583 mm
Provozní hmotnost: 1313 kg
Objem zavazadlového prostoru: 299 litrů (se sadou na opravu pneumatik)
Ceník: ke stažení zde