prvni-jizda-2019-renault-clio-10-tce-100

Renault Clio přijíždí na trh v páté generaci, která by chtěla navázat na úspěchy té čtvrté. Vnější design je evoluční, ale zbytek revoluční. My jsme se s autem včera poprvé svezli.

Exteriér je evoluční

Když se na novou generaci podíváte zvenku, předchozí, čtvrté generaci se základní tvary auta opravdu hodně podobají. Z přední části zaujme maska chladiče, ale i světla ve tvaru s nímž přišel současný model Megane, od něhož ho postupně přebírají další modely Renault. Zadní část má podobné světlomety jako předchozí generace, jsou jen o trochu větší. Mají (stejně přední světla) LED techniku s novým podpisem ve tvaru písmene C a s 3D efektem. Na přepracované dveře zavazadelníku přibylo chromované lemování.

Renault přidává i nové barvy, které v záplavě bílých, stříbrných a šedých působí velmi svěžím dojmem. Jednou z nich je i Oranžová Valencia, která je na autě, který jsme krátce testovali. Naživo na slunci vypadá vážně parádně, ale hezká je i ve stínu. Novinkou jsou i hnědá Vison a modrá Céladon, které doplňují dalších 8 barev karoserie. Všech 11 laků se dá kombinovat se třemi pakety personalizace karoserie (červená, oranžová, černá).

Interiér je revoluční

Na tiskové konferenci mnohokrát zaznělo, že vnímaná kvalita a ergonomie místa řidiče musela být v nové generaci na mnohem vyšší úrovni, než v té předchozí. Kvůli tomu byl interiér zcela přepracován. Úplně nová je nejen palubní deska natočená na řidiče a kaplička přístrojů, ale i páčky pod volantem, včetně ovládání rádia na sloupku řízení.

Před řidičem může být hned trojice možností “budíků”. Kromě klasických analogových ručiček a ukazatelů to může být za příplatek dvojice digitálních displejů. Objednat lze v současné době jen ten menší, s úhlopříčkou 7 palců. Ten umožňuje vybrat z několika možností grafického zobrazení. Brzy bude v nabídce i větší, 10palcový, který bud umět totéž a k tomu navíc zobrazovat třeba i mapu navigace.

CMF-B: nová platforma pro zcela nové Clio

Nový Renault Clio je úplně prvním modelem, který bude postaven na nové platformě CMF-B. Vývoj probíhal od roku 2014 v Technocentre v Guyancourtu a představuje až 85% nových dílů v porovnání s platformou předchozí generace vozů Clio. Nová platforma CMF-B má lehčí architekturu než ta předchozí, a to přibližně o 50 kg. Hmotnost byla na autě ušetřena také na karoserii, nápravách i na kapotě.

Renault Clio se může pochlubit také lépe tvarovaným podvozkem, který zlepšuje aerodynamiku. V neposlední řadě má auto také lepší akustický komfort, zejména díky lepší zvukové izolaci v motorovém prostoru. Hladiny hluku jsou přibližně o 1,5 až 2 dB nižší, a to při rychlostech 0 až 130 km/h. Pro zajištění nejvyšší možné bezpečnosti využívá platforma CMF-B větší podíl vysokopevnostní oceli a strukturálního lepidla pro lepší spojení ocelových částí.

Hybridní technika

Evropská unie stále zpřísňuje emisní předpisy a automobilky na to musejí reagovat stále “čistějšími a čistějšími motory”. Není tedy divu, že se pouštějí do čím dál většího využívání elektrifikace. Nevyhne se tomu ani Clio, které už v příštím roce přijde s hybridní technikou E-TECH.

Hybridní pohonné ústrojí bylo vyvinuto a patentováno vývojovým oddělením značky Renault. Používá komponenty navržené Aliancí Renault-Nissan-Mitsubishi, včetně nové generace zážehového atmosférického motoru o objemu 1,6 litru, který byl pro tuto příležitost speciálně upraven. Benzinový motor je doplněn dvěma elektromotory a 1,2 kWh baterií.

Renault slibuje, že auto bude umět velmi výrazně rekuperovat a dobíjet při brzdění baterii. Podle značky tak bude moci řidič ujet ve městě až 80 % jízd v plně elektrickém režimu. Výsledkem prý bude v městském provozu přibližně 40% snížení spotřeby paliva ve srovnání s běžným benzínovým motorem. Mimochodem nový Captur dostane plug-in hybridní techniku.

 

Benzinové tříválce a čtyřválce i nafta

Na trh se ale ze začátku dostane nový Renault Clio s dvojicí benzinových a jedním naftovým motorem. Zatímco základní atmosférický motor SCe 65 je v nabídce výhradně s manuální převodovkou, nejvýkonnější 1,3litrový čtyřválec TCe 130 GPF je spojen výhradně s dvouspojkovou samočinnou převodovkou EDC. Číselné označení prozrazuje ve všech případech výkon v koních.

Prostřední tříválcový motor TCe 100je standardně spojen s pětistupňovou manuální převodovkou, za příplatek jej bude možné vybavit i bezestupňovou převodovkou X-TRONIC, kterou bude mít Renault díky spolupráci s Nissanem. Francouzská značka slibuje, že k dispozici bude i funkce D-STEP, která napodobuje chování klasické převodovky pro “razantnější zrychlení”.

Ačkoliv jde o malé auto, bude možné jej pořídit i se vznětovým čtyřválcem Blue dCi 115. Renault tvrdí, že tato pohonná jednotka byla modernizována tak, aby vyhovovala novým emisním normám. Dostala tak systém selektivní katalytické redukce (SCR), který má za úkol snížit emise oxidu dusíku.

První kilometry za volantem

Pro první kilometry jsme si vybrali auto s novou oranžovou barvou a novým litrovým tříválcem TCe 100 pod kapotou. O tom, že jde tříválec budete vědět od nastartování, ale jen čistě podle zvuku. Vibrace se do interiéru nedostanou vůbec žádné. Motor k životu probouzí nové tlačítko, to je ale jen začátek všech novot.

Clio má interér a všechny ovládací prvky úplně nové – volant i ovládací páčky pod ním, ovládání rádia, hlavici řadící páky i středový panel, kde jsou podobná tlačítka ovládání klimatizace jako v Dusteru. Ty mimochodem vypadají lépe než třeba ve Fordech. Interiér vypadá už naprvní pohled o mnoho lépe než v předchozí generaci.

Auto je při jízdě příjemně tiché, v nízkých otáčkách se utiší i motor. Aerodynamický hluk je také na velmi dobré úrovni, do interiéru se dostává až nad 150 km/h, kdy je slyšet od zrcátek. Při klidné jízdě jde o příjemně jezdící auto, které velmi slušně filtruje nerovnosti a dobře se řídí. Rychlá anebo ostřejší jízda s ním problém nebude, ale nebudete si jí nijak užívat. Od předních kol není cítit nic a ani dlouhé dráhy řazení převodovky nejsou zrovna “sportovní”. Nic na tom nezmění ani výbavová linie R.S. Line, která postupně ve všech modelech Renault nahradí aktuální GT Line. Ta totiž přidává pouze designové prvky, větší kola (která drobně zneklidní chování podvozku) a sportovnější sedačky.

V autě je docela dost místa a dostatek odkládacích přihrádek. Renault dokonce tvrdí, že jde o premianta třídy, čemuž se dá věřit. Potěší i velký slot pro bezdrátové dobíjení mobilního telefonu v přihrádce před řadící pákou.

 

Cena a dostupnost

Po prvních desítkách kilometrů působí pátá generace Renaultu Clio jako jízdně povedené auto. Potěšil i fakt, že na pohled i na dotek jde v interiéru o hodnotnější auto než v předchozí generaci. O tom, že by pátá generace mohla mít prodejní úspěch, svědčí i fakt, že končícímu Cliu stále rostly prodeje i na konci jeho životního cyklu. Vždyť šlo po Volkswagenu Golf o druhé nejprodávanější auto v Evropě, ve své kategorii dokonce to vůbec nejprodávanější.

Zajímavě je nastavena i základní cena, která startuje na 259 000 Kč s atmosférickým motorem SCe 65. Všechny vyšší výbavy už mají ale přeplňované motory a cenový odskok už je vyšší. Za auto s tříválcem TCe 100, což byl případ našeho auta, zaplatíte ve výbavě Zen 319 000 Kč, s vyšší výbavou Intens je to 354 000 Kč a se sportovněji laděnou výbavou R.S. Line to je 384 000 Kč. V České republice ale nebude dostupná luxusní výbavová linie Initiale Paris.