test-2019-dacia-duster-13-tce-130k-4x2

Dacia Duster je nejoblíbenějším modelem značky. Aktuálně je v prodeji již ve své druhé generaci, která vypadá mnohem robustněji. V nejnovějším testu jsme ji vyzkoušeli s novým 1,3litrovým benzinovým motorem s pohonem předních kol.

Proč měnit to, co funguje

U druhé generace Dusteru se značka rozhodla neměnit to, co funguje, a tak design příliš neupravovala. Základní tvary jsou stejné, liší se však detaily. Auto dostalo hlavně na první pohled modernější kabát. Nová jsou přední i zadní světla, maska chladiče, ale také masivní přední blatníky s plastovými nástavci. Že jde o auto pro cenově senzitivní zákazníky si ale uvědomíte hned, jak si všimnete ostřikovačů předního skla na kapotě. 

Modernizace se výrazněji dotkla interiéru, který se mezigeneračně opravdu hodně posunul. Palubní deska je přehledná, v testované nejvyšší výbavě Techroad jí navíc dominuje dotekový displej multimediálního a navigačního systém Media Nav Evolution 3.0. Ten je pro dvě nejvyšší výbavy Prestige a Techroad v základní výbavě. Jeho grafika je jednoduchá, prostá jakýchkoliv efektů, ale účel splní bezezbytku. Potěší rychlou reakcí na stisk ikonky, o tom by si mohli zdát i někteří o poznání “prémiovější” automobily.

test-2019-dacia-duster-13-tce-130k-4x2- (50)

Velmi zajímavým detailem jsou ovladače pod displejem. Kromě pásu tlačítek jsou tu i otočné ovladače, v jejichž středu jsou displeje. Ovládá se jimi automatická klimatizace a na pohled vypadají lépe než podobné ovladače, které má třeba Ford Focus. Mezi těmito ovladači jsou ještě další tlačítka, ovšem já jsem seděl tak, že jsem třeba diodu značící aktivovanou klimatizaci neviděl. Překrývaly mi ji ovladače z “vrchního patra”.

Bohatá výbava

Vozy Dacia platí za to levnější, co si lze na českém trhu pořídit a spousta lidí je má za auta, která nenabídnou příliš výbavy. A vlastně je to pravda, ovšem pouze pro některé modely. Pro Duster toto rozhodne neplatí a již samotný pohled na auto a do něj prozrazuje, že tohle je vlajková loď značky.

Kromě již zmíněné navigace si můžete pořídit spoustu dalších prvků výbavy, které mnohé jiné značky ani nenabízejí. Na druhé straně si ale nemůžete pořídit některé prvky výbavy, zejména té bezpečnostní, kterou naopak jiné značky nabízejí i ve standardu. Hovořím třeba o předkolizním asistentu nebo aktivním vedení v pruzích. Vtipné je také mechanické nastavování sklonu předních světlometů.

test-2019-dacia-duster-13-tce-130k-4x2- (8)

Mimochodem, hlídání mrtvého úhlu tady je. Aktivuje anebo deaktivuje se tlačítkem nalevo od volantu, vedle samotného nastavování vnějších zpětných zrcátek. Kromě toho může mít Duster hands-free kartu pro bezklíčové odemykání a startování. To pak funguje tak, že když k autu přijdete, samo se odemkne, aniž byste museli vzít za kliku, a když odcházíte, opět se samo (za doprovodu relativně tichého zatroubení) zamkne. Dacia si za takový systém účtuje rozumných 6000 Kč.

Hodně překvapivé je u tohoto auta možnost objednat si kamerový systém Multiview za 8000 Kč. V rámci toho dostanete přední, zadní a dvě boční kamery (schovávají se vespod vnějších zpětných zrcátek), jejichž obraz se promítá na displeji multimédií a je kvalitnější než třeba u pětkrát dražší u Alfy Romeo… Jednotlivé obrazy z kamery se dají přepínat a vy se tak můžete například při parkování dívat na kola tak, abyste si je neodřeli o obrubník anebo dopředu, abyste zaparkovali ke zdi v garáži co nejblíže.

Test Dacia Duster 1,5 dCi 80 kW S&S 4WD

Motor má elán

Dacia Duster před nedávnem dostala nové motory 1,3 TCe, které už známe z renaultů, kde je chválíme. A nejinak je tomu i v tomto případě. Pod kapotou testovaného vínového Dusteru byla prostřední možnost z benzinových motorů. Základní je atmosférická jedna šestka, další dva jsou právě přeplňované jedna trojky se 130 nebo 150 koňmi. Bohužel se ani jedna z nich zatím nedá spárovat s pohonem všech kol, což je zrovna u Dusteru škoda. Hovoří se ale o tom, že už od léta by to jít mělo. Zaslechli jsme dokonce i spekulace o tom, že by do nabídky mohla přibýt dvouspojková převodovka EDC.

Motor si zaslouží slova chvály. Je to turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec s filtrem pevných částic. Po startu je tichý a poměrně kultivovaný a navíc má dostatek síly. Na pohyby plynového pedálu reaguje bez zbytečného zpoždění a dokáže vytvořit slušný zátah. Zrychlení z 0 na 100 km/h sice automobilka v technických údajích neuvádí, ale maximální rychlost činí 191 km/h.

I při využívání výkonového potenciálu motoru se spotřeba paliva nepřehoupne přes 8 l/100 kilometrů a při klidnější jízdě se dá jezdit i do 7 l/100 km. Převodovka je šestistupňová, má (s výjimkou jedničky, která je hodně krátká) poměrně dlouhé převody.

test-2019-dacia-duster-13-tce-130k-4x2- (23)

Naladěno na pohodlí

Dacia naladila podvozek u Dusteru na pohodlnější notu, takže jakákoliv nerovnost nebo výmol nemusí ve vašem výraze vyvolat bolestná očekávání rány od kola. Nic takového se nestane. Podvozek se i přes větší nerovnosti přenáší tiše a jistě, do interiéru rázy přenáší jen velmi málo. Na naladění podvozku je znát, že se s Dusterem počítá spíše do nekvalitnějších podmínek.

Jasné pak je, že ostré dynamické průjezdy zatáčkami zůstanou řidiči zapovězené. Karoserie se v oblouku hodně naklání a stabilizační systém zasahuje hodně brzy. Není navíc úplně citlivý, ale prostě ubere výkon a přibrzdí. Mimochodem ani tempomat není úplně komfortní, protože pokud jedete z kopce, tak autem cuká (přidává, ubírá, přidává, ubírá, …).

Při rychlejším průjezdu zatáčkou si najednou uvědomíte i to, že poměrně měkké sedačky postrádají jakékoliv boční vedení. Řidič se sice může držet volantu, ale ani tak není jeho tělo pevně na místě. O ostatních členech posádky nemluvě. U řidičova sedadla najdete loketní opěrku, u té bych ocenil, kdyby se dala nastavovat výškově. Nejde. Může být buď dole anebo vyklopená nahoře.

test-2019-dacia-duster-13-tce-130k-4x2- (41)

I když testovanému benzinovému Dusteru chybí pohon všech kol, vyjet mimo silnici se za sucha bát nemusíte. Podvozek je poměrně vysoký, světlá výška je 210 mm a ani nájezdové úhly nejsou špatné. Vpředu je to 30°, vzadu 34°. Přejezdový úhel je 21°.

Mimo silnici se zpravidla budete pohybovat po prachu i bahně, v takovém případě pak musíte dávat pozor při vystupování. Plastové nástavce prahů jsou vystouplé do prostoru a dveře končí až nad nimi. Při vystupování se tak – pokud si nedáte pozor – zpravidla o prahy otřete a zbytečně ušpiníte.

Cena

Dacia Duster je objektivně dobré auto, které z nabídky značky vystupuje možnostmi výbavy, ale i celkovým dojmem. Je nejdražší, ale také se s ní nejlépe jezdí. Za testovanou nejvyšší výbavu Techroad s motorem TCe 96 kW/130 k S&S GPF 4×2 zaplatíte bez příplatků 402 900 Kč. Nejdražší je naftová verze Blue dCi 85 kw/115 k S&S s pohonem všech kol za základních 468 900 Kč. Nejnižší cena v ceníku je přitom už od 259 900 Kč.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Dacia
Typ: Duster Duster TCe 96 kW/130 k S&S GPF
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1332 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: předních kol
Výkon: 96 kW/130 koní při 5000 ot./min
Točivý moment: 240 Nm při 1600 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: neudává se
Maximální rychlost: 191 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.9 – 7.1
Emise CO2: 157 – 162 g/km
Objem nádrže: 50 litrů
Délka: 4341 mm
Šířka: 1804 mm
Výška: 1693 mm
Rozvor: 2674 mm
Pohotovostní hmotnost: 1309 – 1387 kg
Objem zavazadlového prostoru: 445 / 1478 dm3
Ceník: ke stažení zde