test-renault-megane-grandcoupe-13-tce-140-sedan- (2)

Když se podíváme na nabídku evropských automobilek, malý sedan abychom pohledali. Jejich nabídka se čím dál tím více ztenčuje. Jedním z posledních mohykánů je ještě Renault Mégane GrandCoupé. A ten jsme vyzkoušeli v redakčním testu.

Ohrožený druh

Svět se mění a my s ním. Aplikovat se to dá na všechno, včetně automobilového průmyslu. Automobilky začínají opouštět dříve úspěšné segmenty a čím dál častěji se nyní vrhají na SUV. Ani Renault není výjimkou, přesto na některé tradiční modely nezanevřel. Jen se do jeho nabídky podívejte. Koupit si můžete nejen SUV/crossover ve třech velikostech, ale i MPV (jakkoliv už to není tak úplně praktické jako původní Espace) nebo sedan. Těch je v nabídce také hned několik. My jsme sáhli po tom aktuálně nejmenším: Mégane GrandCoupé.

Na auto designéři aplikovali typický jazyk současných modelů Renault. A to jak zvenku, tak i uvnitř. Při vnějším zkoumání zaujmou nejdříve přední i zadní světlomety. Ty přední mají typický tvar s protažením až do nárazníku, ty zadní se zase šíří prakticky přes celou šířku auta. Jejich celistvost nakonec rozbíjí jen znak automobilky (v tomto případě) s couvací kamerou. Zadní světla navíc celá svítí, nejde jen o ozdobu jako u některých jiných značek. Přesto se například od většího Talismanu odlišuje.

test-renault-megane-grandcoupe-13-tce-140-sedan- (10)

V interiéru se neodehrávají žádné změny. Opět je tu všechno stejné, jak jsme u Renaultu zvyklí. V testované výbavě je tu velký dotekový displej na výšku, po jehož bocích jsou další dotekové plošky. Je to asi nejslabší část celého interiéru. Ne snad z hlediska funkcí, ale spíše funkčnosti, respektive intuitivnosti. Kromě toho je displej i jeho okolí neustále opatlaný. Alespoň, že ovladače klimatizace a topení jsou mechanická, stejně jako vyhřívání sedadel, ovládání systému Start/Stop i některá další.

Pro mě, coby průměrně vzrostlého Evropana, znamenal interiér poměrně příjemné překvapení co do prostoru. Jak na předních, tak i na zadních sedadlech jsem měl dostatek prostoru i nad hlavou.

Je pohodlný

Francouzská auta platila dříve za pohodlná, což se v posledních letech spíše vytrácelo. Mégane GrandCoupé se ale k tomu vrací. Podvozek je naladěn poměrně komfortně, houpavě, ale přesto je poměrně jistý v oblouku. A to i přes poměrně velká kola s pneumatikami 225/40 R18.

test-renault-megane-grandcoupe-13-tce-140-sedan- (19)

Auto působí celkem lehce a obratně, jakkoliv se k řidiči přes volant nedostane pražádná informace od předních kol. Řízení je lehké, přeposilované, ale vlastně se k celkovému spíše pohodlnějšímu charakteru auta hodí. Chcete něco jiného? Pak se do podívejte třeba po Megane GT anebo dokonce Mégane R.S.

Jenom třináctistovka?

S příchodem nové emisní normy loni na podzim musel i Renault výrazně upravit motorovou paletu a pod kapotu nainstaloval nové 1,3litrové motory TCe. První zkušenost jsme s nimi měli ve Scénicu, kde příjemně překvapily a nejinak tomu bylo i u Capturu.

V testovaném Meganu máme stejný motor jako předtím ve Scénicu. Jde tedy o 1,3litrový čtyřválec TCE s výkonem 103 kW/140 koní a točivým momentem 240 Nm. Že to není nic moc? Na papíře ne, ale v praxi Renault potěší. A to právě nejen dynamikou, kdy má poměrně slušný zátah, ale hlavně klidem. Motor je totiž parádně odhlučněn a pokud po něm nic nechcete, prakticky není v interiéru slyšet.

test-renault-megane-grandcoupe-13-tce-140-sedan- (43)

A spotřeba paliva? Automobilka slibuje 6.1 – 6.4 l/100 kilometrů. Podle stylu jízdy jsme se pohybovali mezi 6 a 7 l/100 kilometrů. Spotřeba se na konci týdenního testování ustálila na 6,6 l/10 kilometrů. Poměr cestování byl přibližně 50 % dálnice, 40 % okresní silnice a zbytek město.

Závěr a cena

Renault Mégane GrandCoupé je jedním z posledních kompaktních sedanů na trhu. Navíc jde o příjemně jezdící a i pohodlné auto. Neosloví dynamicky jezdící řidiče, ale všechny ostatní ano. I když nabízí poměrně velký vnitřní prostor a velký zavazadelník (550 litrů), jeho využitelnost je díky vstupnímu otvoru omezená. Pokud potřebujete větší prostor, pak jsou v nabídce i pětidveřový hatchback nebo kombi Megane Grandtour.

A co prozradí pohled do ceníku? To je velké překvapení, protože aktuální nejnižší akční cena startuje na 300 tisících korun. Za to dostanete základní výbavu Life a motor TCE 115. Testovaný motor začíná s cenou na akčních 371 900 Kč ve výbavě Limited Plus (ob jednu vyšší).

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Renault
Typ: Megane GrandTour TCE 140
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1333 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: předních kol
Výkon: 103 kW/140 koní při 5000 ot./min
Točivý moment: 240 Nm při 1600 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 9.7 s
Maximální rychlost: neudává se
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.1 – 6.4
Emise CO2: 137–146 g/km
Objem nádrže: 49.7 litrů
Délka: 4632 mm
Šířka: 1814 mm
Výška: 1443 mm
Rozvor: 2711 mm
Provozní hmotnost: 1320–1440 kg
Objem zavazadlového prostoru: 550 – 987 dm³
Ceník: ke stažení zde